NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czesi cofną liberalizację przewozów pasażerskich?

| Michał Plaza 15.02.2016 186

Czesi cofną liberalizację przewozów pasażerskich?
fot. RegioJet
Wprowadzona w relacji Praga – Ostrawa liberalizacja rynku pasażerskich przewozów kolejowych przynosi nieoczekiwane skutki. Po kilku latach swobodnej konkurencji na torach, która przyniosła pasażerom zwyższenie komfortu przejazdu a zwłaszcza niższe ceny, nad procesem liberalizacji zawisła groźba regulacji.
Zapoczątkowany w połowie pierwszej dekady naszego wieku proces liberalizacji rynku kolejowego w Republice Czeskiej przyniósł realne skutki w 2011 roku, kiedy na torach pomiędzy Pragą a Hawierzowem (przez Ostrawę) pojawiły się pierwsze pociągi prywatnego przewoźnika RegioJet. Od tego czasu prywatni czescy przewoźnicy kolejowi zaczęli rozszerzać swoją sieć połączeń o kolejne kierunki, docierając obecnie do Starego Miasta (u Uherského Hradiště), Zwolenia, Nowej Wsi Spiskej czy Koszyc.

Wzrost liczby połączeń

O skali sukcesu liberalizacji świadczyć może porównanie liczby połączeń pomiędzy Pragą a Ostrawą obecnie i przed 15 laty – ponad 35 par pociągów w stosunku do 11 par oddaje skalę wzrostu. Jego przyczyn można podać wiele – ponadprzeciętna jakość usług (wymuszona konkurencją nawet u państwowego przewoźnika), elastyczność taryf (bilety w cenach od 79 koron) czy zwykła dostępność połączeń to tylko te z najważniejszych.

Skutki sukcesu

Jak podaje dziennik Mladá fronta DNES czeskie Ministerstwo Transportu nieoczekiwanie rozważa wprowadzenie regulacji rynku przewozów kolejowych na „zliberalizowanej” trasie. Połączenia w relacji Praga – Ostrawa padają ofiarą własnego sukcesu. Wysokie obciążenie trasy pociągami dalekobieżnymi powoduje ograniczenia połączeń towarowych i w ruchu regionalnym. Próbując przeciwdziałać zjawisku kongestii Ministerstwo Transportu rozważa m.in. wprowadzenie modelu koncesyjnego, w którym przewoźnicy konkurowaliby o wyłączność na obsługę określonego odcinka w określonym czasie.

Koncesje nie są przesądzone

Implementacja funkcjonującego w Wielkiej Brytanii systemu koncesyjnego jest jednak sceptycznie odbierana przez przewoźników jak i samo Ministerstwo, które najprawdopodobniej musiałoby częściowo skompensować przewoźnikom już poniesione nakłady inwestycyjne. Odpowiedź, jak rozwiązać problem zatłoczenia korytarza transportowego, ma dać zlecony projekt badawczy „Stabilizacja transportu zbiorowego w kontekście finansów publicznych”.

Póki co wszelkie poważniejsze zmiany polityki transportowej są w fazie koncepcyjnej, lecz nie można wykluczyć, że zjawiska wynikające z liberalizacji rynku kolejowego paradoksalnie wymuszą podjęcie działań regulacyjnych. W kontrze do tych propozycji pojawiają się opinie, iż rozważa się błędne rozwiązania zamiast doprowadzić do poszerzenia przepustowości korytarza transportowego w obszarach aglomeracyjnych, co uniezależniłoby ruch dalekobieżny od regionalnego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5