NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Czesi chcieliby jeździć do Jeleniej Góry i Zgorzelca

| Michał Szymajda 26.01.2021 991

Czesi chcieliby jeździć do Jeleniej Góry i Zgorzelca
Pociąg do Szklarskiej Poręby Górnej w Jabłońcu nad Nysąfot. M. Szymajda
Sąsiadujący z województwem dolnośląskim Kraj Liberecki w Czechach za kilka lat zamierza zorganizować przetarg na przewozy kolejowe. Bierze pod uwagę możliwość uruchomienia pociągów, które głębiej zapuszczałyby się na terytorium Polski.
Region ze stolicą w Libercu już teraz zapowiada przetarg na obsługę linii, po których w większości kursują obecnie České dráhy. Kontrakt z tym przewoźnikiem zakończy się w grudniu 2026 roku. Polaków powinny zainteresować plany regionu w stosunku do linii Liberec – Szklarska Porębą Góra, oraz Liberec – Černousy.

Jeśli chodzi o tą pierwszą, gdzie obecnie pociągi kursują co godzinę lub dwie, region chciałby zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów nawet do 30 minut w godzinach szczytu. Co jeszcze ważniejsze: planuje się, że przynajmniej część pociągów nie skończy biegu w Szklarskiej Porębie Górnej, lecz malowniczą linią zjedzie do Jeleniej Góry. Takie postulaty nie są nowe i bez wątpienia przedłużenie tras do dużego polskiego miasta skutkowałoby podniesieniem atrakcyjności turystycznej regionu.

Jeszcze ciekawsze są plany Czechów dla linii z Liberca do miejscowości Černousy, zlokalizowanej tuż przy polskiej granicy. Z Černous istnieje linia kolejowa 344, którą można dojechać przez przygraniczny Zawidów do Wilki, a stąd, korzystając z linii 290 do Mikułowej i, po linii 274, do Zgorzelca lub Gorlitz. Taki właśnie projekt rozważają Czesi.


​openrailwaymap.org

Wymagało by to jednak zaangażowania PKP Polskich Linii Kolejowych, które są zarządcą wspomnianych linii. Stan linii 344 jest bowiem zły i pozwala na osiąganie prędkości 30 km/h, natomiast linia 290 jest w niewiele lepszym stanie i pozwala pociągom towarowym poruszać się z prędkością 50 km/h (po obu liniach kursują pociągi prowadzone przez PKP Cargo). Niewiele lepiej jest na linii 274, po której, na odcinku od Mikułowej do Zgorzelca obecnie można jeździć z prędkością 50 -60 km/h.

Co ciekawe, region zamierza odkupić od Kolei Czeskich 16 wagonów motorowych serii 840, wyprodukowanych przez Stadlera. Jest to możliwe, ponieważ przy okazji zakupy tych pojazdów dla linii Liberec – Harrachov – Szklarska Poręba, region zagwarantował sobie prawo ich pierwokupu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5