NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Część nowych spalinowych zespołów trakcyjnych dla KD będzie krótsza. Dlaczego?

| Michał Szymajda 15.05.2020 106

Część nowych spalinowych zespołów trakcyjnych dla KD będzie krótsza. Dlaczego?
fot. M. Szymajda
Od przeszło półtora roku obserwujemy próbę kupna pociągów przez Koleje Dolnośląskie. Kolejna odsłona przetargu na pojazdy dla linii Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica jest bardzo okrojona.
W ostatnim przetargu Koleje Dolnośląskie zaplanowało z pompą zakup pierwszych w Polsce trójczłonowych hybryd, które miały kursować na istniejącej linii od Trzebnicy do Wrocławia, gdzie występują bardzo duże potoki podróżnych, oraz dalej, do Sobótki i Świdnicy ( może nawet do Jedliny) gdzie trwa właśnie remont linii. Oprócz hybryd planowano kupno długich, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wygląda jednak na to, że tylko ta druga część przetargu, na ezt, doczeka się realizacji, pierwszą bowiem – na pojazdy hybrydowe – unieważniono z uwagi na cenę przekraczającą znacząco kosztorys KD.

Jak zastąpić trzy wagony dwoma?

Kolejna wersja przetargu „hybrydowego” jest znacznie okrojona. Zamiast sześciu pociągów KD chce kupić wyłącznie cztery, z których jedynie dwa będą trójczłonowe i hybrydowe, a dwa pozostałe dwuczłonowe i spalinowe. Rodzi to obawy o to, czy z pomocą tych pojazdów uda się rozładować przepełnione pociągi do Trzebnicy zwłaszcza wówczas, gdy można nimi będzie podróżować po wydłużonej trasie w kierunku Sobótki. Zapytaliśmy o to Koleje Dolnośląskie.

– Otworzenie w powtórzonym przetargu furtki dla dwuczłonowych SZT to realizacja założeń dot. optymalnego, w tym ekonomicznie, doboru taboru do planowych zestawień dla linii Trzebnica – Sobótka – Świdnica. Analiza potencjalnych potoków w przyszłej siatce połączeń dla tej linii wskazuje, że najbardziej zasadne będzie obsłużenie pewnej liczby połączeń pozaszczytowowych i weekendowych wyłącznie pojazdami dwuczłonowymi – napisał Przemysław Dorski, z biura prasowego KD.

Dodaje, że w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu w całości KD będą mogły „elastycznie i komplementarnie”, w zależności od realnej frekwencji, obsługiwać w większości tę linię pojazdami dwu- (SZT) lub trójczłonowymi (HZT) a realizując połączenia w szczycie – w razie konieczności – zestawiać ze sobą dwa pojazdy dwuczłonowe (SZT).

Doświadczenia sprzed epidemii koronawirusa jasno pokazują, że na odcinku Trzebnica – Wrocław Główny zestawienie w postaci dwóch pojazdów dwuczłonowych było optymalnym względem realnej liczby pasażerów. Do podobnych wniosków dochodzimy analizując odcinek Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica – dodaje Dorski, choć frekwencja na tej linii pozostaje tajemnicą, ponieważ od wielu lat nie jeżdżą po niej pociągi.

Opcja zastąpi część podstawowego zamówienia

KD podkreślają, że w przyszłości możliwa będzie realizacja zapisanego prawa opcji na kolejne pojazdy hybrydowe (6) i wyłącznie spalinowe (6). Z kolei przetarg na elektryczne zespoły trakcyjne poza zamówienie podstawowym na pięć sztuk, także dopuszcza możliwość dostawy aż 20 pojazdów w następnych latach. Realizacja pełnej opcji wydaje się w tej chwili, w obliczu spadku przewozów spowodowanych epidemią, trudna, ale nie niemożliwa w dalszej przyszłości.

Jest możliwe, że przetarg w KD poskutkuje dostawą trzech zupełnie nowych i nielicznych typów pojazdów. W ostatnich przetargach na dostawę pojazdów spalinowych i hybrydowych wystartował na Dolnym Śląsku wyłącznie Newag i jest szansa, że tak stanie się i tym razem. Z kolei Pesa wydaje się być faworytem w przetargu dotyczącym elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (684)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (684)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5