NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Część nowych spalinowych zespołów trakcyjnych dla KD będzie krótsza. Dlaczego?

| Michał Szymajda 15.05.2020 106

Część nowych spalinowych zespołów trakcyjnych dla KD będzie krótsza. Dlaczego?
fot. M. Szymajda
Od przeszło półtora roku obserwujemy próbę kupna pociągów przez Koleje Dolnośląskie. Kolejna odsłona przetargu na pojazdy dla linii Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica jest bardzo okrojona.
W ostatnim przetargu Koleje Dolnośląskie zaplanowało z pompą zakup pierwszych w Polsce trójczłonowych hybryd, które miały kursować na istniejącej linii od Trzebnicy do Wrocławia, gdzie występują bardzo duże potoki podróżnych, oraz dalej, do Sobótki i Świdnicy ( może nawet do Jedliny) gdzie trwa właśnie remont linii. Oprócz hybryd planowano kupno długich, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wygląda jednak na to, że tylko ta druga część przetargu, na ezt, doczeka się realizacji, pierwszą bowiem – na pojazdy hybrydowe – unieważniono z uwagi na cenę przekraczającą znacząco kosztorys KD.

Jak zastąpić trzy wagony dwoma?

Kolejna wersja przetargu „hybrydowego” jest znacznie okrojona. Zamiast sześciu pociągów KD chce kupić wyłącznie cztery, z których jedynie dwa będą trójczłonowe i hybrydowe, a dwa pozostałe dwuczłonowe i spalinowe. Rodzi to obawy o to, czy z pomocą tych pojazdów uda się rozładować przepełnione pociągi do Trzebnicy zwłaszcza wówczas, gdy można nimi będzie podróżować po wydłużonej trasie w kierunku Sobótki. Zapytaliśmy o to Koleje Dolnośląskie.

– Otworzenie w powtórzonym przetargu furtki dla dwuczłonowych SZT to realizacja założeń dot. optymalnego, w tym ekonomicznie, doboru taboru do planowych zestawień dla linii Trzebnica – Sobótka – Świdnica. Analiza potencjalnych potoków w przyszłej siatce połączeń dla tej linii wskazuje, że najbardziej zasadne będzie obsłużenie pewnej liczby połączeń pozaszczytowowych i weekendowych wyłącznie pojazdami dwuczłonowymi – napisał Przemysław Dorski, z biura prasowego KD.

Dodaje, że w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu w całości KD będą mogły „elastycznie i komplementarnie”, w zależności od realnej frekwencji, obsługiwać w większości tę linię pojazdami dwu- (SZT) lub trójczłonowymi (HZT) a realizując połączenia w szczycie – w razie konieczności – zestawiać ze sobą dwa pojazdy dwuczłonowe (SZT).

Doświadczenia sprzed epidemii koronawirusa jasno pokazują, że na odcinku Trzebnica – Wrocław Główny zestawienie w postaci dwóch pojazdów dwuczłonowych było optymalnym względem realnej liczby pasażerów. Do podobnych wniosków dochodzimy analizując odcinek Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica – dodaje Dorski, choć frekwencja na tej linii pozostaje tajemnicą, ponieważ od wielu lat nie jeżdżą po niej pociągi.

Opcja zastąpi część podstawowego zamówienia

KD podkreślają, że w przyszłości możliwa będzie realizacja zapisanego prawa opcji na kolejne pojazdy hybrydowe (6) i wyłącznie spalinowe (6). Z kolei przetarg na elektryczne zespoły trakcyjne poza zamówienie podstawowym na pięć sztuk, także dopuszcza możliwość dostawy aż 20 pojazdów w następnych latach. Realizacja pełnej opcji wydaje się w tej chwili, w obliczu spadku przewozów spowodowanych epidemią, trudna, ale nie niemożliwa w dalszej przyszłości.

Jest możliwe, że przetarg w KD poskutkuje dostawą trzech zupełnie nowych i nielicznych typów pojazdów. W ostatnich przetargach na dostawę pojazdów spalinowych i hybrydowych wystartował na Dolnym Śląsku wyłącznie Newag i jest szansa, że tak stanie się i tym razem. Z kolei Pesa wydaje się być faworytem w przetargu dotyczącym elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (711)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (711)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5