Koleje Czeskie ČD ogłosiły przetarg na gruntowną modernizację wagonów InterCity oraz EuroCity, które będą przeznaczone do obsługi międzynarodowej relacji Praga - Berlin - Hamburg. Z nowym już wyglądem wagony powinny trafić do eksploatacji w grudniu 2015 roku.
Przetarg na modernizację jest następstwem umowy podpisanej z Deutsche Bahn na wspólne prowadzenie przewozów międzynarodowych. Umowa obowiązuje na okres pięciu lat od grudnia 2015 roku, z opcją wydłużenia o kolejne pięć lat. Umowa to powrót do międzynarodowej współpracy, która została zerwana w kwietniu roku 2012, kiedy to Niemcy na swojego partnera wybrały firmę RegioJet. Współpraca nie była jednak możliwa w tak dużym zakresie, ponieważ z powodu strat na linii Praga - Ostrawa RegioJet nie był w stanie zapewnić taboru do obsługi międzynarodowych połączeń.
Austria-Czechy-Niemcy
W ramach nowej umowy będzie uruchamianych każdego dnia sześć pociągów EuroCity w każdą stronę w relacji Praga - Berlin, z których trzy będą kontynuowały podróż do Hamburga. Pięć z sześciu połączeń nich będzie obsługiwanych przez Koleje Czeskie, a jedno - przez węgierskiego przewoźnika MÁV-Start, który przy okazji skomunikuje Pragę z Budapesztem. W Pradze do czeskich pociągów będą również doczepiane wagony z Wiednia.
Do obsługi połączeń Koleje Czeskie wygospodarują 93 wagony, które muszą zostać przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. Będą to zarówno wagony pierwszej, jak i drugiej klasy oraz wagony restauracyjne. Wszystkie zostaną gruntownie zmodernizowane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Zyskają m. in. klimatyzację, gniazdka, internet bezprzewodowy, informację audiowizualną, a także toalety z zamkniętym obiegiem. W każdym pociągu będzie wygospodarowany wagon z przestrzenią dla niepełnosprawnych oraz dla rowerów, a także z kącikiem zabaw dla dzieci.
Kontrakt w dwóch odsłonach
Pierwszy przetarg obejmuje modernizację 63 wagonów typu Ampz, Bmz and WRmz, dostarczonych przez firmę Siemens w latach 1999-2006, z opcją modernizacji kolejnych ośmiu wagonów Ampz. Mimo że są to najnowsze wagony Kolei Czeskich klasy intercity, to ich wnętrza są już mocno wyeksploatowane. W części wagonów musi zostać zmieniony układ siedzeń. Ta część kontraktu jest szacowana na około pół miliarda koron czeskich.
Druga część kontraktu, szacowana na kwotę 425 mln koron, przewiduje przebudowę 22 wagonów Bmz. Wagony pochodzą od Kolei Austriackich ÖBB, za które Czesi zapłacili łącznie 267 mln koron (kupiono łącznie 25 wagonów).
Pociągi będą prowadzone przez wielosystemowe lokomotywy typu 109E, które jednak na niemieckiej sieci kolejowej nie mają jeszcze dopuszczenia do jazdy z prędkością 200 km/h.
Zmodernizowane pociągi wyjadą na tory w grudniu przyszłego roku.