Koleje Czeskie w najbliższych dniach skierują swoje składy push-pull ComfortJet w pelnym zestawieniu na trasę z Pragi do Flensburga przez Berlin i Hamburg. Będzie to pierwsze zagraniczne połączenie ČD obsługiwane tymi jednostkami po ich uzupełnieniu o wagony barowe i sterownicze – informuje portal Zdopravy.cz. Kolejnymi trasami międzynarodowymi, na których będzie można spotkać nowy tabor, będą te do Budapesztu i Grazu.
Pociąg EC174/175 „Berliner” łączący Pragę z Flensburgiem należy do najbardziej prestiżowych połączeń w siatce ČD. Pociąg wyjeżdża z praskiego dworca głównego o 10:28, by do stacji końcowej dotrzeć o 19:07. W przyszłości
ma zostać wydłużony aż do Kopenhagi.
Po dostawach kolejnych zestawów wagonowych ComfortJet zostaną one skierowane do obsługi kolejnych pociągów międzynarodowych: z Pragi do Grazu oraz do Budapesztu. – Nastąpi to jeszcze w tym roku. Dokładne terminy będą zależały od odbiorów kolejnych jednostek i wprowadzania ich do eksploatacji – mówi cytowany przez portal Zdopravy.cz rzecznik prasowy Kolei Czeskich Petr Šťáhlavský.
W dziewięciu wagonach znajduje się łącznie 555 miejsc siedzących. Ostatni wagon oprócz miejsc pierwszej klasy ma kabinę sterowniczą, co pozwala na jazdę w trybie
push-pull bez oblotu składu przez lokomotywę przy zmianie kierunku jazdy. Na razie jednak Koleje Czeskie nie będą wykorzystywały tej możliwości – w obu kierunkach składy mają kursować z lokomotywą (Siemens Vectron) z przodu.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji także wagon barowy z ofertą gastronomiczną podobną do tej znanej z austriackich RailJetów. Zarówno wagony barowe, jak i sterownicze zostały dostarczone przez producenta (konsorcjum Siemens – Skoda) z opóźnieniem, co zmusiło przewoźnika do tymczasowej eksploatacji ComfortJetów (również na trasie „Berlinera”) w okrojonym składzie lub z wagonami barowymi starszych typów. Po dostawie nowych wagonów wymienionych typów konieczna była rekonfiguracja składów.
O szczegółach pisaliśmy tutaj.
Jazdy próbne ComfortJetów w docelowym zestawieniu
rozpoczęły się przed miesiącem. Próby z pasażerami przeprowadzano na trasie Praga Bogumin i Bogumín – Planá u Mariánských Lázní.