Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ComfortJety w docelowej konfiguracji już wkrótce na trasach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
27-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ComfortJety w docelowej konfiguracji już wkrótce na trasach
fot. České dráhy
České dráhy zapowiedziały, że już w maju, a być może jeszcze w kwietniu, składy push-pull ComfortJet będą jeździły w pełnym, 9-wagonowym zestawieniu, uzupełnionym o wagony sterowniczy i restauracyjny. Do końca roku poprzez rekonfigurację ośmiu zestawów powstanie sześć składów w docelowym zestawieniu.

Czechy to jedno z niewielu państw członkowskich Unii Europejskiej, które postawiło na składy wagonowe typu push-pull w kolejowych przewozach dalekobieżnych. W pierwszej kolejności państwowy przewoźnik pasażerski České dráhy pozyskał 7 zestawów Railjet produkcji Siemensa, z których nabycia zrezygnowały ostatecznie austriackie koleje państwowe ÖBB. W ostatnich latach ČD nabyły kolejne zestawy, produkowane przez konsorcjum Siemens i Škoda Group – 10 składających się z 5 wagonów zestawów InterJet oraz 20 składów ComfortJet, złożonych z 9 wagonów. Ostatnie spośród wyżej wymienionych mają być swoistą wizytówką narodowego przewoźnika, obsługując przede wszystkim połączenia międzynarodowe. Z relacją z pokazowego przejazdu ComfortJetem czytelnicy mogą zapoznać się tutaj.

Docelowo czeskie ComfortJety będą mogły rozpędzić się do prędkości 230 km/h. ČD zamówiły bowiem 50 lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron w specjalnym wariancie o wyższej maksymalnej prędkości eksploatacyjnej. W najbliższej przyszłości będzie to możliwe jedynie poza granicami Czech, a konkretnie między Berlinem a Hamburgiem. Nieco później ComfortJety rozwiną prędkość maksymalną na VRT Polabí, pierwszej linii kolei dużych prędkości w Czechach, która połączy Pragę i Poříčany. Będzie ona stanowiła fragment przyszłych tras do Brna i Ostrawy oraz do Hradce Králové i Pardubic. ČD zakładają, że w codziennym ruchu będzie wykorzystywanych 17 ComfortJetów, zaś pozostałe 3 składy będą stanowić rezerwę.

Obecnie ČD eksploatują ComfortJety wyłącznie w tymczasowej konfiguracji 9-wagonowej – bez wagonu sterowniczego i restauracyjnego. Już wkrótce ów stan rzeczy ulegnie zmianie. Planowana jest rekonfiguracja, w ramach której jeden wagon zostanie wyłączony z każdego składu, by trafić do innych zestawów. Na jego miejscu pojawią się za to dwa nowe wagony – sterowniczy i restauracyjny. Jak informuje portal Zdopravy.cz, w tym roku ČD sformują w ten sposób 6 składów w docelowej konfiguracji oraz odbiorą kolejnych 6 nowych. Tym samym pod koniec tego roku w barwach ČD powinno jeździć 12 ComfortJetów w docelowej konfiguracji oraz 2 zestawy 8-wagonowe.

Pierwszy ComfortJet w docelowym zestawieniu ma obsługiwać pociągi IC 512 i IC 515, kursujące w relacji Bohumín – Františkovy Lázně przez Ostrawę, Ołomuniec, Pardubice, Pragę i Pilzno. Zakończą one jednak prawdopodobnie bieg w Pilźnie, ponieważ od 3 marca do 30 czerwca zamknięty zostanie fragment w rejonie stacji kolejowej Mariánské Lázně. Jak niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, ComfortJety już w przyszłym roku połączą Pragę i Kopenhagę. Choć na razie czas przejazdu nie będzie zbyt konkurencyjny względem podróży samolotem, w przyszłości podróż w tej relacji skróci oddanie do użytku tunelu Fehmarnbelt.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij