Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach, wybrała wykonawcę dokumentacji projektowej dla nowej linii kolejowej łączącej Ostrawę z Polską. Wygrała Moravia Consult Olomuc, która wykona zlecenie za niespełna 218 mln koron (ok. 37,8 mln zł).
W ramach projektu zwiększona zostanie przepustowość istniejącej linii między Ostrawą a Boguminem. Nowy odcinek linii, dostosowany do standardu KDP, rozpocznie się w miejscowości Dolní Lutyně w kierunku rzeki Olzy. Na granicy wybudowany zostanie most. Dla nowego odcinka torów zostanie przygotowania dokumentacja środowiskowa oraz materiały niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę.
Nowy odcinek linii będzie przystosowany do prędkości 250 km/h. Budowa planowana jest w przyszłej dekadzie. Trasa połączy się z linią dużych prędkości z Katowic, którą planuje CPK. Po ukończeniu obydwu tras czas przejazdu z Ostrawy do Katowic skróci się z obecnych 100 do mniej niż 40 minut.
W czerwcu 2023 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na projektowanie ok. 70-kilometrowej linii Katowice – Ostrawa z południowokoreańskim
konsorcjum Korea National Railway i Dohwa Engineering. Kwota kontraktu to 134 mln zł. O wariancie inwestorskim połączenia pisaliśmy szczegółowo
tutaj.