Spółka CPK ogłosiła przetarg na budowę i wykonanie niezbędnych prac projektowych dla tunelu kolejowego pod lotniskiem wraz z dworcem kolejowym. Postępowanie ma charakter dialogu konkurencyjnego. Budowa obu elementów ma zakończyć się jesienią 2031 roku.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła właśnie duży przetarg na zaprojektowanie oraz wykonanie prac budowlanych dla tunelu kolejowego oraz dworca kolejowego pod lotniskiem CPK. To jeden z
elementów kolejowej Linii Y, z Warszawy do Poznania i Wrocławia przez Łódź. Na odcinku do Łodzi ma być oddana do 2032 roku, a do Poznania i Wrocławia – do końca 2035 roku. Przetarg jest prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego.
Postępowanie podzielono na dwie osobne części, które będą przedmiotem osobnych umów. Pierwsza część dotyczy niezbędnych prac projektowych oraz prac budowlanych dla wschodniej i centralnej części tunelu oraz dla Dworca Kolejowego. Przedmiotem drugiej jest zachodnia część tunelu wraz z rozplotami.
W obu częściach zawarto prawo opcji. W głównej mierze dotyczy ono stworzenia projektu wykonawczego i wykonania prac budowlanych w zakresie układu torowego na obu opisywanych odcinkach. Pozostałe opcje w obu częściach obejmują windy oraz ruchome schody. Dokładny zakres poszczególnych elementów prawa opcji zostanie uszczegółowiony w toku dialogu konkurencyjnego.
– Po uruchomieniu przetargu na budowę terminala idziemy za ciosem i ogłaszamy kolejny duży przetarg na tunel i dworzec kolejowy pod lotniskiem. Szukamy wykonawcy, który już realizował inwestycje infrastrukturalne w Polsce, szczególnie roboty tunelowe, gwarantującego swoim doświadczeniem najwyższy poziom wykonanych prac – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.
CPK zakłada, że dokładny opis niezbędnych prac zostanie opisany za pomocą PFU oraz jego załączników. Wspomniany dokument – a dokładnie jego ostateczny kształt – ma powstać w toku dialogu konkurencyjnego z wykonawcami. Niestety elementy dokumentacji przetargowej – dokumentacja poglądowa dla obu części, a także opis dworca kolejowego oraz tunelu – zostały zastrzeżone i nie są dostępne dla wszystkich odbiorców, lecz tylko dla podmiotów, które złożą wniosek o dopuszczenie do wzięcia udziału w postępowaniu przetargowym.
Jak pisze spółka, tunel pod Lotniskiem CPK będzie zdecydowanie większy pod względem kubatury (ok. 3,5 mln m3) od takich obiektów, jak tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m3) i tunele drogowe na S-3 koło Kamiennej Góry (1,3 mln m3), czy na Zakopiance (600 tys.m3). Jego całkowita długość to około 6 km, będzie on więc niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej,
który CPK buduje w Łodzi.
W obiekcie o zmiennej szerokości – od około 50 do 160 metrów – zlokalizowanym na osi wschód-zachód, przebiegną linie kolejowe nr: 5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony tunelu znajdzie się 6 torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części tunelu zwężą się ponownie do 6 torów. Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy.
– Tunel jest integralną częścią linii kolejowej KDP nr 85, łączącej lotnisko CPK z Warszawą i Łodzią. Stacja kolejowa z kolei stanowi nierozerwalny element lotniska, zintegrowany z terminalem. Zasadnicza część dworca kolejowego w sześcioperonowej części, będzie łączyć się z multimodalnym dworcem przesiadkowym stanowiącym główny ciąg komunikacyjny do terminala – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK, cytowany przez spółkę w komunikacie.
– Tunel pod lotniskiem będzie o 1,5 km dłuższy i cztery razy szerszy od tego, który realizujemy w Łodzi. Stacja Lotnisko CPK wraz z tunelem kolejowym ma mieć nowoczesny charakter i korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych, które umożliwią pasażerom szybkie przesiadki z pociągu na samolot i odwrotnie – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Termin realizacji obu umów to 16 września 2031 roku, choć spółka zastrzega, że może on ulec zmianie. Dokładne terminy mają zostać określone w “dokumentacji przedstawionej najpierw jako projekt wraz z zaproszeniem do dialogu, a następnie w wersji ostatecznej wraz z zaproszeniem do składania ofert”.
Wstępny harmonogram przeprowadzenia dialogu zakłada, że składanie ofert o dopuszczenie do udziału w nim będą składane do grudnia bieżącego roku. Następnie w marcu przyszłego roku CPK wystosuje zaproszenia do wybranych podmiotów, a dialog ma trwać przez sześć miesięcy roku 2026 (od marca do sierpnia). Termin składania ostatecznych ofert to październik przyszłego roku. Zawarcie ostatecznych umów ma nastąpić w lutym roku 2027.
CPK informuje, że w obu częściach zamówienia do wzięcia udziału w dialogu zostanie zaproszonych po pięć podmiotów.