Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzielił państwowym Kolejom Czarnogórskim (ZPCG) 30 mln euro pożyczki na zakup nowego taboru. Przewoźnik z małego kraju bałkańskiego chce zmodernizować swoją flotę, dziś złożoną głównie z lokomotyw i wagonów pasażerskich. Władze Czarnogóry nie przekreślają też ambitnych planów rozbudowy sieci kolejowej.
Środki mają zostać przeznaczone na zakup trzech nowych, czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Mają one zastąpić obecnie wykorzystywane do obsługi połączeń krajowych składy wagonowe, zapewniając mniejsze zużycie energii oraz wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Inwestycja ma ograniczyć emisję dwutlenku węgla w latach 2026-2037 aż o 53% (do 18 145 ton). Rachunki te uwzględniają spodziewany wzrost liczby pasażerów, którzy na rzecz pociągów zrezygnują z podróży samochodami.
Spłatę pożyczki będzie gwarantował czarnogórski rząd. Do pozyskanych w ten sposób środków strona czarnogórska ma dołożyć 700 tys. euro.
Na zelektryfikowanych odcinkach linii w Czarnogórze sieć trakcyjna jest zasilana prądem przemiennym o napięciu 25 kV 50 Hz. Polscy producenci taboru kolejowego mają już doświadczenie w budowie pojazdów dwusystemowych mogących pracować – między innymi – pod takim właśnie napięciem. Daje to Pesie i Newagowi, przynajmniej teoretycznie, szansę wystartowania w przyszłym przetargu Kolei Czarnogórskich.
Sieć kolejowa Czarnogóry składa się z dwóch ciągów, przebiegających mniej więcej w osiach północ – południe i wschód – zachód i przecinających się na stacji w stołecznej Podgoricy. Ich łączna długość wynosi ok. 328 km. Linia z Baru przez Bjelo Polje do granicy z Serbią zapewnia jedyną obecnie możliwość wjazdu do Czarnogóry pociągiem pasażerskim. Drugie przejście, na granicy z Albanią, jest wykorzystywane (i to niezbyt intensywnie) tylko w ruchu towarowym. Na tym właśnie przejściu zaczyna się druga linia, którą poprzez Tuzi i Podgoricę można dojechać do stacji Nikšić.
Na początku 2022 r. rząd Czarnogóry ogłosił rozpoczęcie
prac nad rozbudową sieci o dwa nowe odcinki. Linia do Nikšiciu ma zostać wydłużona o przeszło 40 km do miasta Bileća w Bośni i Hercegowinie. Drugi nowy odcinek ma zostać poprowadzony wzdłuż granicy serbskiej, od 20 tysięcznego miasta Pljevlja przez Bijelo Polje do stacji Berane, a dalej – być może – do granicy z Kosowem.