Zastosowania szeroko rozumianej informatyki i telematyki są obecnie w kolejnictwie powszechne, a zmiany w tych obszarach są permanentne. Niedawno było głośno o RODO, ale nieco mniej informacji przebija się w związku z Ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. A jest to akt fundamentalny, implementujący unijną dyrektywę NIS *). Nasza ustawa wejdzie w życie niebawem, być może jeszcze tego lata.
Opublikowanych zostało w tym roku kilka raportów dotyczących cyberbezpieczeństwa. Zgodnie z nimi w zeszłym roku średnio dochodziło do 971 ataków hakerskich na godzinę. Dwie trzecie firm nie ma opracowanej strategii cyberbezpieczeństwa. Brak jest przekonania i wiary, że jest to realne zagrożenie. W zasadzie polskie firmy skupiają się na wdrożeniu oprogramowania antywirusowego i antyspyware, niewiele więcej uwagi przywiązując do zagrożeń i przeciwdziałania ewentualnym problemom.
82 proc. przedsiębiorstw notuje co najmniej jedno naruszenie bezpieczeństwa, a co czwarta firma zaobserwowała ich co najmniej 10 (raport na stronie: Interaktywnie.com.). W tym raporcie czytamy, że m.in. „44 proc. firm poniosło straty finansowe na skutek ataków cybernetycznych, 62 proc. spółek odnotowało zakłócenia i przestoje funkcjonowania, 31 proc. padło ofiarą zaszyfrowania dysku (ransomware), 20 proc. średnich i dużych firm nie posiada pracownika-specjalisty od cyberbezpieczeństwa, a 46 proc. nie ma operacyjnych procedur reakcji na incydenty.” Według innego raportu, w zeszłym roku 54,5 proc. firm przeszło cyberatak a tylko 33,6 proc. ma odpowiednie zabezpieczenia.
W środowisku kolejowym i przemysłu kolejowego świadomość zagrożeń cybernetycznych nie jest wysoka. A przecież kolejnictwo jest wyjątkowo wrażliwym sektorem szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo przewozów. Systemy srk, technologiczny proces przewozu a nawet np. systemy informacji pasażerskiej mogą poprzez zakłócenia generować poważne niebezpieczeństwa zagrażające życiu i zdrowiu. Nie bez znaczenia jest także kwestia zagrożeń związanych z poważnymi stratami finansowymi.
Tym zagadnieniom będzie poświęcona konferencja „
Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” organizowana w Warszawie 24 lipca 2018 w Dago Centrum ( Rondo ONZ 1).
*) dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/1148 z 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii, która dotyczy ochrony przed atakami hakerów i innymi incydentami zagrażającymi bezpieczeństwu sieci.