Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie przedsiębiorstwa lub instytucji, która nie wspomaga swoich działań oprogramowaniem komputerowym. W sektorze kolejnictwa, niezwykle rozbudowanym i interdyscyplinarnym na dzisiejszym poziomie rozwoju, automatyzacja wielu aspektów działalności jest niezbędna.
Z uwagi na specyficzne narzędzia i skalę procesów, ochrona danych i blokady dostępu wysuwają się obecnie na plan pierwszy. Powstają bowiem ciągle nowe zagrożenia bezpieczeństwa sieci informatycznych. Producenci sprzętu i software a nawet przeciętni użytkownicy z reguły mają świadomość potrzeby budowy systemowego cyberbezpieczeństwa. Gorzej jest z wiedzą bardziej szczegółową, zarówno jeśli chodzi o zagrożenia, jak i środki kontroli ryzyka, czyli działania zapobiegające niekorzystnym zdarzeniom.
W kolejnictwie zagrożenia cyberbezpieczeństwa dotyczą wielu obszarów, a konsekwencje ataku na infrastrukturę informatyczną są rozliczne, od ewentualnych strat materialnych aż do wypadków kolejowych. Szczególnie wrażliwe są tu systemy sterowania ruchem kolejowym i zarządzania ruchem w postaci jazd pociągów i manewrów. Nie bez znaczenia jest także ochrona tajemnic różnego rodzaju, od danych finansowych aż do RODO, czyli informacji związanych z danymi osobowymi.
Organizowane 24 lipca przez Tor-Audytor i Tor-Konferencje seminarium „Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” jest znakomitą okazją do zdobycia wiedzy i podzielenia się doświadczeniem w zakresie cyberbezpieczeństwa. Niemal wszyscy uczestnicy rynku od zarządców infrastruktury i przewoźników po producentów i przedstawicieli podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie mają wyjątkową okazję do zapoznania się z opiniami ekspertów na co dzień zajmujących się tymi zagadnieniami.