NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

CUPT: Będzie wyższe unijne dofinansowanie do zakupów taboru kolejowego

| inf. pras. Pro Kolej, oprac. ms 22.05.2022 2,3k

CUPT: Będzie wyższe unijne dofinansowanie do zakupów taboru kolejowego
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Zapadła decyzja o zwiększeniu poziomu dofinansowania zakupów taboru. Zamiast w 50% budżet UE pokryje 64% kosztów jego zakupu. Do końca 2023 roku zakupione lub zmodernizowane zostaną 504 jednostki taboru w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ogółem w perspektywie finansowej 2014-2020, której rozliczanie zakończy się w roku 2023, na projekty kolejowe przeznaczono łącznie 41,32 mld zł. Te informacje przekazała 9 maja uczestnikom odbywających się w Warszawie warsztatów eksperckich „Efektywne zakupy taboru kolejowego” Ewa Karasińska – Dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych CUPT.  

Prawie miliard na tabor

Dyr. Karasińska podczas warsztatów zachęcała do przygotowywania projektów, które będą się ubiegać o wsparcie w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020. W czekającym na zatwierdzenie Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększenia Odporności na zakupy pasażerskiego taboru kolejowego do przewozów międzywojewódzkich i regionalnych przewidziano 965 mln euro, o które będą mogli ubiegać się przewoźnicy pasażerscy i samorządy terytorialne. Tym razem wsparcie będą mogły otrzymać tylko pociągi zeroemisyjne – przez co należy rozumieć pojazdy elektryczne lub wodorowe, ale już nie hybrydowe spalinowo-elektryczne.

Na podstawie budżetu i szacunków dotyczących ceny pojazdu na poziomie 30 mln zł oszacowano, że zapowiedziane środki powinny wystarczyć na zakup około 70 pociągów. W tym przypadku wsparcie zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego równy udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria.  

Koszt życia pojazdów będzie najważniejszy

W dyskusji w panelu poświęconym przewozom pasażerskim, której przewodniczył Krzysztof Celiński ze Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, najgorętszym tematem okazała się kwestia uwzględnienia w warunkach przetargowych kosztów życia pojazdów. Zgodnie z dyrektywą zakupową m.in. w sektorze transportu, za ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie należy uznawać propozycje, ocenianie na podstawie analizy kosztów i wyników, takiego jak rachunek kosztów cyklu życia. Jak zaznaczył K. Celiński podejście to budzi jednak wiele wątpliwości. Pełen rachunek kosztów powinien bowiem obejmować koszty nabycia – czyli cenę taboru i ewentualne koszty finansowania zakupu, koszt użytkowania (w tym energię), koszt utrzymania (w tym serwis i naprawy) oraz koszty środowiskowe emisji , hałasu czy recyklingu.

Według prezentacji specjalistów ze Stadlera, opisane grupy kosztów rozkładają się mniej więcej po równo, a sam koszt zakupu nie przekracza 40%. W pełnych kosztach życia produktu cena, koszty eksploatacji i utrzymanie stanowią jedną trzecią. I taka powinna być waga poszczególnych elementów podczas przetargów na tabor kolejowy.

Warto brać lokomotywy "z półki"

W panelu poświęconym przewozom towarowym i intermodalnym, który prowadził Janusz Kućmin, prezes Stowarzyszenia na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego dyskutowano przede wszystkim o zakupach lokomotyw. Podkreślano przy tym zalety projektów opartych na zamówieniach produktów dostępnych na rynku. Zamówienia niestandardowe grożą bowiem nie tylko znacznym wzrostem cen ale wręcz brakiem ofert albo uznaniem środków za niekwalifikowalne. Zakup pojazdów „z półki” – czyli takich, jakie są standardowo dostępne na rynku, znacznie przyspiesza transakcje, zmniejsza koszty i ryzyko – stwierdzono. Należy rozważyć możliwość przyznawania dodatkowych punktów np. w zależności od ilości dostarczonych lokomotyw, LCC lub innych przejrzystych kryteriów.

Na podstawie wypowiedzi ekspertów i głosów w dyskusji podczas warsztatów przygotowane zostały rekomendacje „Efektywne zakupy taboru kolejowego”, które Fundacja „Pro Kolej” upowszechni w gronie Zamawiających. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5