Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Ponowny przetarg na roboty przygotowawcze przy łódzkim tunelu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Ponowny przetarg na roboty przygotowawcze przy łódzkim tunelu
wiz. CPK
Choć za pierwszym razem nie udało się wybrać wykonawcy pierwszych prac przygotowawczych, harmonogram budowy łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości nie jest zagrożony – zapewnia Centralny Port Komunikacyjny. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w przyszłym roku rozpocznie się już drążenie obiektu tarczą TBM. Zakończenie prac przewidziano na rok 2027.

Przetarg na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, o którym informowaliśmy w listopadzie ubiegłego roku, był pierwszym postępowaniem CPK na realizację prac budowlanych związanych z „komponentem kolejowym”. Niestety, nikt nie złożył oferty. Spółka ogłosiła wobec tego ponowny przetarg, w którym oferty można składać do 17 lutego.

Drugie podejście – niższe oczekiwania

Rzecznik CPK Konrad Majszyk informuje, że po niepowodzeniu pierwszej próby niektóre z wymogów przetargu zostały zmienione. – Wsłuchując się w głosy potencjalnych oferentów, zmodyfikowaliśmy m. in. warunki dotyczące okresu, w jakim badamy ich doświadczenie. Złagodziliśmy np. wymagania przetargowe dotyczące robót, jakie wykonawca miał wykonać samodzielnie – podaje przykład. Jak dodaje, wzmocnienie fundamentów ŁDK to operacja trudna od strony inżynierskiej. – Już samo opracowanie dokumentacji wymaga dużego nakładu prac, a realizacja z technicznego punktu widzenia jest wyzwaniem dla wykonawcy – zaznacza.

Po rozstrzygnięciu postępowania i zawarciu kontraktu prace mają rozpocząć się „bez zbędnej zwłoki”, prawdopodobnie w pierwszej połowie tego roku. – Zadania przewidziane przetargiem należą do prac przygotowawczych budowy tunelu KDP w Łodzi i zostały zapisane w harmonogramie do realizacji właśnie w 2023 r. – uzupełnia nasz rozmówca.

Innych fundamentów nie trzeba już wzmacniać

Prace przy ŁDK, oprócz samego wzmocnienia fundamentów, będą obejmowały budowę kanalizacji kablowej dla kabli do zasilania podstacji trakcyjnej, przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowę sieci elektroenergetycznej. Według wcześniej publikowanych informacji obok ŁDK podczas pierwszego stadium prac powstanie też komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. Drugim etapem będzie budowa komory startowej na Retkini, a trzecim – drążenie właściwego tunelu kolejowego.

Jak podkreśla Majszyk, na trasie projektowanego tunelu nie ma już więcej obiektów, których fundamenty wymagałyby wzmocnienia przed rozpoczęciem budowy. – Budynek ŁDK jest wyjątkiem. Pozostała zabudowa, pod którą będzie przebiegał nasz tunel, drążony metodą automatycznej TBM, będzie podlegała oddziaływaniu naszej inwestycji, ale nie w takim zakresie, żeby konieczne było jej wzmocnienie – zapewnia. Aby zminimalizować ogólne ryzyko, w dokumentacji projektowej przewidziano miejscowe wzmocnienia podłoża.

Koordynacja z tunelem konwencjonalnym

W przyszłym roku – według harmonogramu – rozpocznie się już właściwe drążenie tunelu. Obiekt o długości ok. 4 km będzie najdłuższą taką konstrukcją w Polsce, drążoną w jednym odcinku (bez przystanków pośrednich, w przeciwieństwie do powstającego tunelu średnicowego). Rekordowa będzie także jego średnica – ok. 14 m. Zakończenie wszystkich prac związanych z budową tunelu KDP CPK planuje na rok 2027.

W związku z inwestycją tunelową spółka CPK podpisała ostatnio kolejne porozumienie o współpracy z PKP PLK. Jego stroną będzie także PBDiM Mińsk Mazowiecki – wykonawca budowanego tunelu aglomeracyjnego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec. – CPK i PKP PLK już wcześniej zawarły porozumienie o współpracy przy realizacji tunelu KDP. W ostatnim czasie podpisaliśmy aneks uszczegółowiający wzajemne zobowiązania dotyczące skoordynowania prac projektowych i ewentualnych wzajemnych rozliczeń za roboty i usługi dodatkowe, jeśli takie wystąpią – precyzuje Majszyk. Bez współpracy i i koordynacji działań obydwu inwestorów prowadzenie tak skomplikowanych, sąsiadujących ze sobą inwestycji nie byłoby możliwe.

Rzecznik CPK przypomina też, że w ubiegłym roku rozpoczęło się projektowanie odcinka linii dużych prędkości nr 85 Warszawa – CPK – Łódź. – Czekamy na wydanie decyzji środowiskowej przez RDOŚ. Jeśli ją otrzymamy w zakładanym terminie, zgodnie z harmonogramem jeszcze w tym roku rozpoczną się roboty przygotowawcze, a w przyszłym roku – zasadnicze. Chcemy, by ta arcyważna „szprycha”, łącząca dwie aglomeracje: warszawską i łódzką, uruchomiona została jednocześnie z pierwszym etapem lotniska CPK – deklaruje Majszyk.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Roman Czubiński 19 lipca 2023

Tajwan: Duży kontrakt na dostawę pociągów dużych prędkości

Koleje Dużych Prędkości

Ouigo startuje z kolejnymi relacjami w Hiszpanii. Ile kosztują bilety?

Koleje Dużych Prędkości

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Roman Czubiński 19 lipca 2023

Tajwan: Duży kontrakt na dostawę pociągów dużych prędkości

Koleje Dużych Prędkości

Ouigo startuje z kolejnymi relacjami w Hiszpanii. Ile kosztują bilety?

Koleje Dużych Prędkości

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5