NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon

| Jakub Madrjas 21.09.2022 3,2k

Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
fot. Jakub Madrjas
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Coradia Stream HC. Nie uwierzysz, że to trójczłon
Alstom zaprezentował na targach Innotrans pociąg Coradia Stream HC składający się z dwóch członów piętrowych i środkowego parterowego. Pociąg będzie prowadzony autonomicznie, choć pod kontrolą maszynisty - to prawdopodobnie pierwsze takie zastosowanie w ruchu regionalnym w Europie.
Pociągi Coradia Stream HC zamówiły w grudniu 2018 roku państwowe Koleje Luksemburskie (CFL) do obsługi tras z tego kraju do Francji i Belgii. Do służby ma wejść od 2023 roku. Jak mówi Benoit Gachet, Regional Product Director Alstomu, założeniem było uzyskanie maksymalnej pojemności pociągów przy jednoczesnym zapewnieniu wygody osób o specjalnych potrzebach - poruszających się na wózku, rowerzystów czy rodziców z małymi dziećmi. W zachodniej Europie coraz częściej stosuje się do tego pociągi częściowo piętrowe - i tak jest też w tym przypadku.

Dostosowane do standardu peronów i... pory roku

Koleje CFL mierzą się z dużymi potokami pasażerów jeżdżących do pracy z Francji i Belgii. Na sieci kolejowej są dwa standardy długości peronów - 160 metrów i 240 metrów. Z tego względu zamówiono dwa typy składów - 12 sześcioczłonowych i 22 trzyczłonowe, co pozwoli optymalnie wykorzystać dostępną infrastrukturę. Na targach zaprezentowano trójczłonową wersję pojazdu.

W celu uzyskania maksymalnej pojemności składów, zastosowano człony piętrowe. Coraz bardziej popularne w Europie Zachodniej jest stosowanie konstrukcji mieszanej, w której część członów jest parterowa. Można w niej umieścić całkowicie płaską podłogę, bez pochylni na dolne piętro, która jest trudna do pokonania dla osób na wózkach. Dużo wygodniej w takim członie podróżują też rowerzyści czy rodzice z wózkiem. Co ciekawe, CFL będzie dostosowywać człon do przewozu większej liczby rowerów w porze letniej. Na życzenie klienta, człon parterowy umieszczono tym razem w środku składu, dzięki czemu będzie się on zatrzymywał każdorazowo w tym samym miejscu peronu.

Pojemniejszy niż w pełni piętrowy Kiss

Jak dodaje Benoit Gachet, ma to jeszcze jedną niebagatelną zaletę - na dachu członu parterowego znajdują się liczne podzespoły pojazdu, dla których właściwie nie byłoby dobrego miejsca w pociągu całkowicie piętrowym. Z tego względu w niektórych konfiguracjach pociąg częściowo piętrowy może zabrać więcej osób niż klasyczny "piętrus" tej samej długości. 80-metrowy trójczłonowy skład Coradia Stream dla CFL ma aż 334 miejsca siedzące. Eksploatowane przez CFL w pełni piętrowe, trzyczłonowe składy Stadler Kiss mają tymczasem od 283 do 292 miejsc siedzących. Sześcioczłonowa wersja Coradii ma z kolei aż 692 fotele.

Składy o prędkości maksymalnej 160 km/h zbudowano w klasycznym układzie dwóch wózków na człon. Jak tłumaczy przedstawiciel Alstomu, zyski z zastosowania wózka wspólnego Jacobsa w składzie piętrowym są niweczone przez fakt, że z powodu większej masy trzeba byłoby zastosować krótkie, 15-metrowe (licząc pomiędzy czopami) człony. Wózki oddzielne pozwalają na zastosowanie członów 20-metrowych.

Maszyna będzie oszczędzać energię 


Wyzwaniem dla Alstomu w realizacji projektu była konieczność dostosowania pociągów do wymagań sieci trzech państw. Wiąże się to z niedogodnością dla pasażerów - skrajnia we Francji jest aż o 32 cm niższa, niż w pozostałych krajach. Oba piętra są przez to niższe o 16 centymetrów, niż byłoby to możliwe np. na sieci niemieckiej czy belgijskiej. Alstom chwali się za to wyciszeniem wnętrza składu aż o 6dB względem poprzedniej generacji (czyli jest czterokrotnie ciszej)

Pociąg został wybudowany z aluminium, dzięki czemu obniżono masę i zużycie energii. Zastosowano też materiały pochodzące z recyklingu. Oszczędności ma też przynieść zastosowanie systemu półautonomicznego prowadzenia jazdy ATO w połączeniu z systemem ERTMS p.2 baseline3. Maszynista będzie tylko nadzorował pracę systemu, który samoczynnie dobierze najbardziej optymalne parametry ruchu rozpędzając i hamując pojazd (poziom II autonomii). Zdaniem producenta, to pierwsze tak zaawansowanie zastosowanie autonomicznej jazdy w ruchu pociągów regionalnych, a nie miejskich.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Luksemburg (23)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Luksemburg (23)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5