Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Co z modernistyczną nastawnią w Bytomiu? Jest ostateczna decyzja

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Ważna decyzja w sprawie wyjątkowej nastawni bramowej Bt w Bytomiu. Historyczny obiekt zostanie zachowany w całości, a PKP PLK zaprojektuje nowy układ torowy tak, by pozostał na swoim miejscu.

Startują prace na południowym odcinku Magistrali Węglowej w rejonie Chorzowa i Bytomia. Ich realizacja potrwa dwa lata. We wrześniu zaczęły się prace na stacji Bytom, gdzie mieści się zabytkowa, modernistyczna nastawnia bramowa. Choć została ona w lipcu wpisana na listę zabytków, jej los był niepewny – została bowiem uchylona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze względu na wątpliwości. Konserwator wpisał bowiem do rejestru tylko nadwieszoną stalową część nastawni bez parterowego pawilonu i kubatury klatki schodowej.

Inną kwestią była lokalizacja nastawni – miasto zaproponowało bowiem PKP PLK alternatywę, w postaci przeniesienia jej na obszar działania Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej

Ostateczna decyzja – nastawnia zostaje w całości, i na swoim miejscu

Jak informuje teraz urząd miasta, Wojewódzki Konserwator Zabytków w Katowicach po ponownym przeanalizowaniu – decyzją ministerstwa – dokumentów w sprawie historycznej bramowej nastawni „Bt” znajdującej się na linii kolejowej nr 131 w Bytomiu, zdecydował 30 września o wpisaniu całego obiektu do rejestru zabytków województwa śląskiego. To oznacza, że prawnej ochronie będzie podlegać nie tylko nadwieszona stalowa część budynku modernistycznej bramowej nastawni kolejowej „Bt” z półkolistym zakończeniem, stalowe filary, a także suwakowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym będące wyposażeniem nastawni, ale również północna, murowana część budynku z klatką schodową i częścią parterową.

– Wpisanie całego budynku nastawni bramowej „Bt” do rejestru zabytków, jak również decyzja PKP PLK o zaprojektowaniu układu torowego stacji w Bytomiu tak, aby zachować nastawnię w nienaruszonym stanie, oznacza, że ten historyczny obiekt nie tylko zostanie uratowany, ale pozostanie na swoim miejscu – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia cytowany w komunikacie.

Wojewódzki Konserwator Zabytków docenił wartość historyczną i architektoniczną nastawni

Jak czytamy w wydanej 30 września br. decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w sprawie wpisania do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego: „Objęcie ochroną konserwatorską jedynie części obiektu budowlanego, tj. nadwieszonej konstrukcji stalowej wraz ze stalowymi filarami, byłoby niezasadne, gdyż jest ona powiązana ze strukturą murowaną w sposób zapewniający jej konstrukcyjną stabilność oraz przesądzający o jej charakterystycznej formie bramowej nastawni kolejowej. Cały obiekt powstał w tym samym czasie, jako spójne założenie, którego zachowanie w całości leży w interesie społecznym, jako zabytek architektury i budownictwa”.

Dalej czytamy również że: „Obiekt w całości posiada wartość historyczną, ilustrując modernizację i rozbudowę stacji kolejowej w Bytomiu oraz jej historycznej rangi na terenie Górnego Śląska. Obiekt posiada także unikatową wartość architektoniczną i naukową, gdyż w sposób autentyczny ilustruje myśl techniczną i projektową inżynierii kolejowej o nietypowych rozwiązaniach konstrukcyjnych oraz z zachowanym wyposażeniem technologicznym”.

Los nastawni bramowej „Bt” nie był obojętny mieszkańcom Bytomia

Miasto podkreśla, że sprawa nastawni bramowej od początku planowej modernizacji linii kolejowej nr 131, budzi zainteresowanie części mieszkańców Bytomia. Obiekt, ze względu na okres, w którym powstał – lata 30. XX wieku, kiedy Bytom był jeszcze w granicach Niemiec, a także charakterystyczny kształt – ma wartość historyczną. Zgodnie z planami modernizacyjnymi linii kolejowej nr 131 obiekt miał zostać wyburzony, jednak z wnioskami o jego wpisanie do wojewódzkiego rejestru zabytków wystąpili bytomscy społecznicy ze Stowarzyszenia „Miasto dla Mieszkańców” i Stowarzyszenia na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „Pro Fortalicium”. 

Nastawnia bramowa „Bt” została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku, a więc w okresie kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystyczny, modernistyczny kształt w stylu „streamline”, który popularny był w latach 30. XX wieku. Obiekt posiada formę dwubryłową – niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym.


Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najstarszy krakowski wiadukt skreślony z rejestru zabytków. Co się z nim stanie?

Infrastruktura

Najstarszy krakowski wiadukt skreślony z rejestru zabytków. Co się z nim stanie?

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 29 września 2021

Łódź: Zbiórka na remont wagonu 5N

Zintegrowany transport

Łódź: Zbiórka na remont wagonu 5N

Roman Czubiński 23 maja 2020

Ring po 30 latach wrócił do Gdańska

Zintegrowany transport

Ring po 30 latach wrócił do Gdańska

Redakcja 18 lutego 2016

Sosnowiec Maczki: Zabytkowy dworzec zmienia się w ruinę

Warte uwagi

Sosnowiec Maczki: Zabytkowy dworzec zmienia się w ruinę

Gazeta Wyborcza, 30 czerwca 2011 30 czerwca 2011

Wagony pocztowe idą na złom

Warte uwagi

Wagony pocztowe idą na złom

jm, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2012

Szlak Zabytków Komunikacji na Dolnym Śląsku

Warte uwagi

Zobacz również:

Najstarszy krakowski wiadukt skreślony z rejestru zabytków. Co się z nim stanie?

Infrastruktura

Najstarszy krakowski wiadukt skreślony z rejestru zabytków. Co się z nim stanie?

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 29 września 2021

Łódź: Zbiórka na remont wagonu 5N

Zintegrowany transport

Łódź: Zbiórka na remont wagonu 5N

Roman Czubiński 23 maja 2020

Ring po 30 latach wrócił do Gdańska

Zintegrowany transport

Ring po 30 latach wrócił do Gdańska

Redakcja 18 lutego 2016

Sosnowiec Maczki: Zabytkowy dworzec zmienia się w ruinę

Warte uwagi

Sosnowiec Maczki: Zabytkowy dworzec zmienia się w ruinę

Gazeta Wyborcza, 30 czerwca 2011 30 czerwca 2011

Wagony pocztowe idą na złom

Warte uwagi

Wagony pocztowe idą na złom

jm, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2012

Szlak Zabytków Komunikacji na Dolnym Śląsku

Warte uwagi

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5