Partnerzy serwisu:
Pasażer

Co robi PKP Intercity, by poprawić punktualność pociągów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Co robi PKP Intercity, by poprawić punktualność pociągów?
fot. MS, Rynek Kolejowy
Ministerstwo Infrastruktury podsumowało działania, które prowadzi PKP Intercity, by zwiększyć dramatycznie niską punktualność pociągów. Wygląda jednak na to, że bez poprawienia jakości prac na infrastrukturze niewiele da się zrobić.

Na prośbę posła Michała Jarosa resort infrastruktury opisał główne powody niskiej punktualności pociągów, którą opisaliśmy tutaj. Lektura wypunktowanych przyczyn opóźnień sprawia, że można zwątpić w skuteczność nawet najszczerszych chęci PKP Intercity.

W okresie 1 stycznia – 31 października 2022 roku główne przyczyny opóźnień według czasu ich trwania to:
• Silne wiatry, wichury, huragany, trąby powietrzne,
• WCJ – wydłużony czas przejazdu na liniach kolejowych,
• Niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń), czego przykładem są na przykład prace we Wrocławiu Brochowie,
• Naprawa lub wymiana na skutek awarii taboru (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw),
• Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi,
• Urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej,
• Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów),
• Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenia przypisane przedsiębiorstwu kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg.

Resort informuje, że przyczyną systemową opóźnień jest konieczność wydłużania składów, bo „52% biletów zostało kupionych przez podróżnych w dniu lub w przeddzień odjazdu pociągu, co miało znaczący wpływ na punktualność w związku ze wzmacnianiem składów. W takich sytuacjach decyzja o doczepieniu dodatkowych wagonów musiała być podejmowana w ostatniej chwili”. Po stronie przewoźnika wskazywana jest też mniejsza dostępność taboru od oczekiwanej, z uwagi na konieczność transportu uchodźców z Ukrainy na wiosnę 2022. Przejdźmy jednak do działań zaradczych, skrupulatnie opisanych w odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa.

Co udało się zrobić w PKP Intercity?

– Duży nacisk kładziony jest na weryfikację kontowania opóźnień pociągów na podstawie danych w Systemie Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE) i porównanie ich przyczyn z tymi zgłaszanymi przez drużynę pociągową. Ponadto analizie poddawane są pociągi, które notują opóźnienia i poszukiwane są systemowe przyczyny opóźnień na poziomie operacyjnym. W tym celu odbywają się codzienne spotkania robocze z przedstawicielami Zakładów Spółki PKP Intercity, aby wypracować działania wpływające na poprawę punktualności konkretnych pociągów przy jednoczesnym utrzymaniu standardu w pozostałych pociągach – napisał resort.

Skutkuje to rozwiązaniami pozwalającymi eliminować kolejne przyczyny opóźnień, chodzi m.in. o zmiany planów pracy dla zespołów czyszczących składy, plany pracy przy przygotowywaniu dokumentacji pociągowej, sprawniejsze wymiany drużyn trakcyjnych i drużyn konduktorskich oraz wymiany składów celem lepszego przygotowania taboru. Prowadzone są chronometraże newralgicznych czynności powodujących opóźnienia pociągu. Zidentyfikowano również problemy w prowadzeniu jazd manewrowych. Ponadto PKP Intercity zapewniły 2-osobową drużynę trakcyjną w pociągach, które do tej pory mierzyły się z najpoważniejszymi opóźnieniami przez wydłużony czas jazdy. Ponadto Spółka wprowadziła system premiowania pracowników. Jego celem jest wynagradzanie pracowników za osiągane kluczowe wyniki, takie jak punktualność czy właściwe zestawienie składów.

Efekty nie zawsze porażające

Efekty podejmowanych działań, przedstawione na przykładzie konkretnych pociągów, są jednak wciąż dalece nieakceptowalne. – Wypracowane działania przyniosły poprawę punktualności pociągów Artus, Chełmoński, Hutnik i Piast z 27,39% w czerwcu, lipcu, sierpniu do 57,47% we wrześniu i październiku 2022 roku – napisał Rafał Weber w odpowiedzi na interpelację posła. Warto zaznaczyć, że od połowy grudnia obowiązuje już nowy rozkład jazdy i pracujemy już na nowych danych. Nie mamy jeszcze jednak informacji, czy globalna sytuacja poprawiła się, czy pogorszyła.

Poseł Jaros zapytał ministerstwo i spółkę także o sumę odszkodowań wypłaconą pasażerom tytułem opóźnień i odwołań pociągów. Takich informacji jednak nie poznamy, ponieważ „dane dotyczące wypłaconych odszkodowań/rekompensat w związku z opóźnieniami pociągów stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PKP Intercity S.A.”
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5