Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin
fot. Jakub RöslerPrzystanek Szczecin Pogodno na linii kolejowej nr 406
PKP PLK właśnie podały najnowszy harmonogram zakończenia prac przy realizacji projektu SKM Szczecin. Inwestycja miała zakończyć się w ubiegłym roku, lecz wiemy już, że wszystkie prace budowlane potrwają co najmniej do lipca 2025 roku. Dopiero wtedy pociągi pasażerskie będą mogły ponownie dotrzeć do Polic. Wcześniej, bo w grudniu bieżącego roku, mają zakończyć się punktowe prace na liniach do Gryfina i Goleniowa.

PKP PLK “pochwaliły się” właśnie postępami prac przy tworzeniu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja pierwotnie miała się zakończyć w 2022 roku (o czym PLK nie wspomina), lecz tego terminu nie udało się dotrzymać, a zdaniem spółki zostanie on wydłużony co najmniej do końca 2025 roku.

Koniec inwestycji najwcześniej w grudniu 2025 roku

“Zgodnie ze złożonym do CUPT wnioskiem o fazowanie projektu, zakończenie wszystkich robót budowlanych w ramach realizowanej inwestycji planowane jest na przełom II i III kw. 2025 r., natomiast do końca 2025 r. przewidywane jest uzyskanie wymaganych certyfikatów i dopuszczeń” – napisał zarządca infrastruktury w swojej informacji prasowej.

Co istotne, ogromne środki unijne, które pozyskano na realizację tego zadania, a które trzeba rozliczyć do końca 2023 roku, nie przepadną lecz zostaną wykorzystane do realizacji “miejskich” części projektów, a więc dowiązania przystanków kolejowych do sieci komunikacji miejskiej.

Problemem linia do Polic

Jak wiadomo opóźnienie całego przedsięwzięcia dotyczy w głównej mierze modernizacji linii kolejowej 406, biegnącej ze Szczecina do Polic. Trasa ta nie jest użytkowana w regularnym ruchu pasażerskim od prawie 20 lat, choć cały czas kursują po niej pociągi towarowe.

Jednocześnie linia biegnącą do Polic jest najważniejszym elementem projektu SKM, bowiem ciągnie się ona przez dużą część Szczecina, gdzie zaplanowano kilka kluczowych przystanków kolejowych, w tym przede wszystkim Szczecin Niebuszewo, gdzie mają kończyć swój bieg prawie wszystkie pociągi SKM z Gryfina, Stargardu i Goleniowa. Ponadto rewitalizacja linii nr 406 sprawi, że pociągiem pasażerskim ponownie będzie można dotrzeć do prawie 30-tysięcznych Polic, będących największym miastem aglomeracji szczecińskiej pozbawionym dostępu do kolei.

Prace przy większości przystanków do końca tego roku

Reszta dużego zadania dotyczy tak naprawdę budowy nowych i modernizacji istniejących przystanków kolejowych na liniach nr 273, 351 oraz 401 i 434. Nie dziwi więc, że w tych przypadkach prace uda się zakończyć szybciej.

“Prace na liniach do Gryfina i Goleniowa planowane są do końca br., a w Szczecinie Dąbiu i Szczecinie Zdrojach do końca 2024 r. – roboty na tych dwóch stacjach mogą być realizowane po 2023 r., z uwagi na prowadzoną przez Wody Polskie budowę mostu kolejowego nad Regalicą” – informuje PKP PLK.

Budowa i modernizacja obecnych przystanków

Zarządca infrastruktury zreferował też aktualny stan prac na każdej z linii kolejowych objętych projektem.

“Na przystanku Szczecin Łasztownia prowadzone są prace związane z budową konstrukcji peronu nr 1. W budowie jest winda, która zapewni lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Po zakończeniu prac szalunkowych i zbrojeniowych na peronie oraz wykonaniu izolacji, wykonawca przystąpi do układania płyt peronowych i nawierzchni”

Poza przystankiem Szczecin Łasztownia, wykonawca Trakcja, buduje perony na przystanku Szczecin Trzebusz (LK nr 401), przystanku Szczecin Żydowce (LK nr 273) oraz peron nr 2 na stacji Gryfino (LK nr 273). Ku końcowi zamierzają również prace na stacji Szczecin Podjuchy (LK nr 273) oraz na przystanku Goleniów Park Przemysłowy (LK nr 401)” – raportuje PKP PLK.

Prace torowe na linii nr 406

Na najbardziej opóźnionym odcinku, a więc na linii nr 406 trwają prace torowe pomiędzy przystankami Szczecin Niebuszewo oraz Szczecin Gocław, a także na odcinku Szczecin Skolwin – Police. Na tym ostatnim odcinku rozpoczęto też palowanie pod konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Na stacji Szczecin Skolwin zbudowano już tory numer 1, 3 oraz 5.

Ponadto “wykonawca prowadzi roboty związane z budową peronów na przystankach Szczecin Żelechowa, Szczecin Drzetowo, Szczecin Golęcin i Szczecin Skolwin” – dodaje PLK.

W planach dalsza ekspansja

Obecnie realizowany projekt jest pierwszym etapem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. W dalszej perspektywie czasowej pociągi SKM mają docierać także do Kołbaskowa oraz Dobrej Szczecińskiej. Będzie to jednak zależne od innego dużego zadania inwestycyjnego, jakie planują PKP PLK, a więc modernizacji linii kolejowych łączących Szczecin z granicą państwa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Infrastruktura

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Jakub Rösler 05 czerwca 2023

NIK o klęsce SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 16 listopada 2022

Ogromne opóźnienie SKM Szczecin. Do Polic najwcześniej w 2025 r.?

Infrastruktura

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Zintegrowany transport

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Redakcja/inf. pras. 21 października 2022

Zobacz również:

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Infrastruktura

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Jakub Rösler 05 czerwca 2023

NIK o klęsce SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 16 listopada 2022

Ogromne opóźnienie SKM Szczecin. Do Polic najwcześniej w 2025 r.?

Infrastruktura

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Zintegrowany transport

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Redakcja/inf. pras. 21 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5