Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Co dalej z wagonami z ukraińską skrajnią na polskich torach?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
27-07-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Co dalej z wagonami z ukraińską skrajnią na polskich torach?
fot. Leszek Matula
Prawie dwa miesiące temu do Warszawy dotarły wagony Kolei Ukraińskich o większej szerokości, niż wynika z polskich norm. Jaki był efekt tego testu? 

Koleje Ukraińskie i PKP Intercity chcą uruchomić zdecydowanie więcej pociągów z Ukrainy do Polski. Problemem jest brak taboru - Ukrzaliznycia już wcześniej przywróciła do ruchu wszystkie wagony mogące wjeżdżać na naszą sieć kolejową. Dlatego zdecydowano się na niestandardowe podejście i w porozumieniu z UTK prowadzone jest dopuszczenie do ruchu w Polsce standardowych ukraińskich wagonów o szerszej skrajni 1-WM. Dwa miesiące temu odbył się przejazd testowy do Warszawy Wschodniej po linii kolejowej nr 7 Warszawa – Dorohusk przez Chełm, Lublin, Puławy, Dęblin, Otwock. Realizowany był jako jazda próbna w trybie „przesyłka nadzwyczajna”, po przeprowadzeniu na stacji w Dorohusku przeglądu i pomiaru wagonów.

- Do tej pory połączenia na linii Warszawa – Kijów obsługiwane były taborem dostosowanym do europejskich norm, jednak Koleje Ukraińskie posiadają ograniczoną liczbę tego typu wagonów. W celu zwiększenia liczby oferowanych miejsc w pociągach i uruchomienia nowych połączeń strona ukraińska wyszła z inicjatywą przetestowania wagonów przystosowanych do skrajni 1-WM. Wagony o skrajni 1-WM są szersze o ponad 30 cm oraz wyższe o ponad 60 cm od wagonów eksploatowanych przez spółkę PKP IC. Mają też inną konstrukcję dachu. Powoduje to, że pociągi o takich parametrach muszą zwalniać do bardzo niskich prędkości, gdy przejeżdżają przez stacje. Przejazd tego typu wagonami znacznie wydłuża czas przejazdu - tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu"  biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury. 

- Proces umożliwienia wjazdu na polską sieć kolejową wymaga nie tylko testów, ale także uzyskania stosownych zgód, certyfikacji oraz określenia przez zarządcę infrastruktury możliwych tras i godzin przejazdu, tak aby zagwarantować bezpieczeństwo podróży pasażerom i uniknąć dodatkowych opóźnień pociągów już kursujących na tych trasach. Dopuszczenie ukraińskich wagonów do ruchu pasażerskiego na terenie Polski prowadzonego po infrastrukturze normalnotorowej może się odbyć na podstawie uzyskania homologacji wykonanej przez Urząd Transportu Kolejowego - wyjaśnia Ministerstwo, odsyłając do PKP Intercity w sprawie obecnego etapu projektu. 

Przewoźnik stwierdza, że zakończenia nie należy się spodziewać szybko. - Potwierdzenie możliwości eksploatacji na sieci PKP PLK wagonów UZ o skrajni 1WM jest procesem złożonym, a przeprowadzone testy były jednym z elementów niezbędnych do przygotowania raportów bezpieczeństwa. Obecnie oczekujemy jeszcze na uzupełnienie dokumentacji prze koleje UZ aby można było zakończyć raporty - informuje Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity. Dwa nowe pociągi z Polski do Ukrainy mają wystartować w grudniu tego roku.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Prawo i polityka

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Łukasz Malinowski 18 grudnia 2023

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Infrastruktura

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Kasper Fiszer 01 grudnia 2023

Wybuch w tunelu kolejowym Rosja – Chiny?

Infrastruktura

Wybuch w tunelu kolejowym Rosja – Chiny?

Michał Szymajda 30 listopada 2023

Zobacz również:

UZ kupią 63 wagony pasażerskie

Biznes

UZ kupią 63 wagony pasażerskie

Radio Kijów (tł. R. von Bagratuni), 25 stycznia 2010 25 stycznia 2010

Pozostałe z wątku:

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Prawo i polityka

Finlandia: Allegro wrócą na tory. Do Rosji nie pojadą

Łukasz Malinowski 18 grudnia 2023

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Infrastruktura

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Kasper Fiszer 01 grudnia 2023

Wybuch w tunelu kolejowym Rosja – Chiny?

Infrastruktura

Wybuch w tunelu kolejowym Rosja – Chiny?

Michał Szymajda 30 listopada 2023

Zobacz również:

UZ kupią 63 wagony pasażerskie

Biznes

UZ kupią 63 wagony pasażerskie

Radio Kijów (tł. R. von Bagratuni), 25 stycznia 2010 25 stycznia 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5