Poseł Wojciech Zubowski skierował do Ministerstwa transportu, budownictwa i gospodarki morskiej interpelację w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 289, która łączy Legnicę z Rudną Gwizdanów. Na linii prowadzany jest jedynie ruch towarowy. Ruch pasażerski zawieszono 1 września 2010 roku.
Modernizacja linii kolejowej D29-289 Legnica – Rudna Gwizdanów planowana jest na lata 2014–2020. - O wadze tego odcinka można było się przekonać podczas zamknięcia awaryjnego linii kolejowej 273 Wrocław – Szczecin, kiedy to zaistniała konieczność wyznaczenia połączenia zastępczego. Ten na szczęście krótki okres pokazał , jak mizernie wygląda przepustowość tej linii w porównaniu do linii 273 – informuje poseł w interpelacji.
Według Zubowskiego w roku 2014 ma być gotowa decyzja środowiskowa dotycząca remontu tego odcinka. - Czy ministerstwo transportu oraz PLK widzą możliwości zwiększenia prędkości szlakowej na linii 289 po modernizacji do 120 km/h dla pociągów osobowych oraz PKP InterCity, co pozwoli skrócić czas przejazdu między Legnicą a Głogowem? – zastanawia się poseł.
Odpowiedź ministerstwa
- Obecnie w PKP PLK wdrażana jest procedura, w ramach której zostaną zlecone prace niezbędne do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. W szczególności obejmować one będą opracowanie inwentaryzacji środowiskowej oraz studium wykonalności wraz z analizą – odpowiada na interpelację Ewa Kopacz, marszałek Sejmu RP. – Kwestia zwiększenia prędkości do 120 km/h na linii nr 289 będzie rozważana jako jeden z wariantów inwestycyjnych w studium wykonalności. Analizowane będą w tym zakresie główne odcinki, na których występują możliwości techniczne, tak aby przygotować optymalną ofertę dla przewoźników pasażerskich – dodaje.
W trakcie realizacji prac niezbędne będzie odcinków linii 289 Legnica – Lublin, a następnie Lubin – Rudna Gwizdanów. – Połączenie stacji Lublin będzie możliwe w pierwszym przypadku od linii 273 ze stacji Rudna Gwizdanów, natomiast w drugim od linii 275 ze stacji Legnica – informuje Kopacz.