NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Cieszyn bez pociągów dalekobieżnych pomimo remontu trasy

| Kasper Fiszer 10.05.2022 2,9k

Cieszyn bez pociągów dalekobieżnych pomimo remontu trasy
Linia kolejowa nr 190fot. Gaj777, CC BY-SA 4.0
Po otwarciu odcinka Cieszyn – Goleszów na Śląsk Cieszyński nie pojadą pociągi dalekobieżne. Kursy regionalne mają pojawić się w rozkładzie jazdy najwcześniej po wakacjach, ale PKP Intercity nie ma planów uruchamiania połączeń nawet wówczas. Dość uboga jest też istniejąca oferta przewoźników autobusowych.
Trwa remont infrastruktury kolejowej pomiędzy Cieszynem a Goleszowem. To bardzo ważna dla jakości transportu zbiorowego na Śląsku Cieszyńskim inwestycja, bo dzięki niej po trzynastoletniej przerwie ma zostać wznowiony regularny ruch pasażerski na tym odcinku. Trasa ułatwi dojazd przede wszystkim do Katowic, a dzięki temu pośrednio także do wszystkich ważnych ośrodków kraju.

Pociągi pospieszne nie dojadą do Cieszyna nawet po wakacjach

Inaugurację przewozów planowano pierwotnie na czerwiec, ale Koleje Śląskie poinformowały już, że pociągi pojawią się pomiędzy Cieszynem a Goleszowem nie wcześniej niż we wrześniu. Na razie nie jest przy tym znany choćby orientacyjny zarys rozkładu jazdy. Wojewódzki przewoźnik obawia się, że linia nie zostanie otwarta w całości, a w pierwszym okresie jej obsługi będą obowiązywać ograniczenia techniczne dotyczące skali dopuszczalnego ruchu. Nie wskazał więc póki co choćby liczby planowanych par kursów.

Ani przed wakacjami, ani po nich z pewnością do Cieszyna nie pojadą natomiast pociągi dalekobieżne. – W najbliższym czasie nie zamierzamy uruchamiać tam pociągów – mówi bowiem Marta Ziemska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Prawie 35-tysięczne miasto o dużym znaczeniu regionalnym i o sporym potencjale przesiadkowym związanym z przebiegającą tu granicą polsko-czeską poostanie więc poza siatką połączeń narodowego przewoźnika.

Autobusem bez przesiadki tylko w nielicznych kierunkach

Choć może to zaskakiwać, Cieszyn praktycznie nigdy nie był obsługiwany pociągami dalekobieżnymi. Zamiast nich docierały tam jedynie regionalne pociągi przyspieszone – przykładowo do 2009 r. kursował szybki pociąg osobowy Katowice – Czeski Cieszyn. Oferta zwykle była jednak bardzo skromna: w ostatnich latach w rozkładzie jazdy pozostawała tylko jedna para takich kursów.

Braków w ofercie kolejowej nie uzupełniają przewoźnicy autobusowi. Ci koncentrują się bowiem na obsłudze relacji lokalnych. Funkcjonują też regularne połączenia do Katowic i Krakowa, tradycyjnych ośrodków ciążenia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5