Partnerzy serwisu:
Biznes

Ciągnik rolniczy – przepisy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
28-09-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Ciągnik rolniczy – przepisy
www.freepik.comwww.freepik.com
Ciągnik rolniczy to specjalny rodzaj pojazdu mechanicznego, który wykorzystywany jest wyłącznie lub głównie do celów związanych z pracą na roli oraz w gospodarstwie. Każdego kierowcę obowiązują konkretne obowiązki i przysługują mu odpowiednie prawa. Regulują to przepisy o ruchu drogowym. Co warto wiedzieć na ten temat? Wyjaśniamy.  –

Jakie podstawowe przepisy dotyczą ciągnika rolniczego?

Prowadząc ciągnika rolniczy, należy przestrzegać wszystkich przepisów o ruchu drogowym. Należy także zwrócić uwagę na konkretne ograniczenia danego pojazdu. Zazwyczaj może on osiągać bardzo niskie prędkości, więc nie można nim wjeżdżać na ulice, na których narzucona jest określona minimalna szybkość wykraczająca poza możliwości ciągnika. Nie jest on dozwolony także na drogach ekspresowych oraz autostradach. Należy także zwrócić uwagę na znak B-6, który oznacza zakaz wjazdu ciągników rolniczych. Umieszczony jest zazwyczaj na drogach o dużym natężeniu ruchu oraz w miejscach, w których wyprzedzanie na dość długim odcinku jest bardzo utrudnione. Należy także pamiętać o tym, że znak ten może być zamocowany bezpośrednio nad konkretnym pasem ruchu. W takim przypadku możliwe jest poruszanie się ciągnikiem tylko po określonej stronie jezdni, gdzie nie ma tego zakazu.

Niezależnie od tego, w jakim miejscu porusza się kierujący traktorem, musi on zawsze zachować maksymalną ostrożność. Taki pojazd jest zazwyczaj ciężki i trudno nim manewrować. Dlatego ustawodawca wyraźnie określił maksymalną prędkość, z jaką może on poruszać się po drogach publicznych. Wynosi ona 30 km/h. Oczywiście w trakcie prac na roli nie obowiązują te ograniczenia. Podana maksymalna prędkość dotyczy zarówno samych ciągników, jak i tych z jedną lub wieloma przyczepami. Warto także wiedzieć, że istnieje jeszcze jedno ograniczenie. Dotyczy ono sytuacji, w której z pomocą traktora przewożona jest drużyna robocza składająca się z maksymalnie pięciu osób. Pojazd w takim przypadku nie może przekroczyć 20 km/h.

Warto zwrócić uwagę na to, że ograniczenia prędkości dla ciągników opierają się na ustawie z 1997 roku. Nowoczesne ciągniki są dużo bardziej przewidywalne w prowadzeniu, wyposażone w najnowsze zdobycze techniki, które maksymalnie zwiększają bezpieczeństwo zarówno kierującego, jak i innych uczestników ruchu. Ich ofertę można znaleźć na przykład na stronie https://www.mascus.pl/rolnictwo/traktory/new_holland. Mogą one rozwijać znacznie większe prędkości. Homologowanymi pojazdami rolniczymi można bezpiecznie podróżować do maksymalnych prędkości 40 lub 50 km/h. Jednak nawet w takim przypadku kierowca musi stosować się do stałego ograniczenia 30 km/h. Dlatego już od dłuższego czasu mówi się głośno o przeprowadzeniu kilku korzystnych dla rolników zmian w polskim prawie drogowym, które uwzględniają między innym zwiększenie maksymalnej prędkości na publicznych drogach. Nie jest jednak pewne czy rzeczywiście się tak stanie.

Jakie uprawnienia są potrzebne do kierowania ciągnikiem rolniczym?

Aby kierować ciągnikiem rolniczym, wystarczy kategoria B, która uprawnia do prowadzenia także samochodów osobowych, dostawczych oraz wybranych rodzajów jednośladów. Co ważne, nie ma w tym przypadku ograniczenia masy oraz mocy traktora. Kierowca posiadający te uprawnienia może korzystać z dróg publicznych, prowadząc także ciągnik ze sprzętem rolniczym podwieszanym, np. pługiem lub siewnikiem. Chcąc jednak prowadzić traktor z jedną dużą przyczepą lub kilkoma, należy wcześniej uzyskać prawo jazdy kategorii T.

Jakie kwestie techniczne ciągnika regulują przepisy prawne?

Przepisy w polskim prawie bardzo jasno określają większość parametrów, które dotyczą pojazdów rolniczych. Kwestie te wynikają głównie z bezpieczeństwa i ekonomii ciągników. Należy mieć świadomość, że traktor, podobnie jak pojazd wolnobieżny, narażony jest na ryzyko przewrócenia. Dlatego każdy ciągnik wyposażony w kabinę dla kierowcy musi posiadać certyfikat ROPS. Z angielskiego jest to Roll-Over Protective Structures, czyli struktura chroniąca operatora przed obrażeniami w sytuacji przewrócenia się maszyny. Wśród najczęściej występujących rozwiązań zabezpieczających, stosuje się w takim przypadku specjalne, wzmocnione belki umiejscowione z tyłu kabiny. Niektóre pojazdy rolnicze posiadają także certyfikat FOPS (Falling Object Protective Structures). Oznacza on, że dany ciągnik posiada dodatkowo wzmocniony dach chroniący kierowcę przed upadkiem ciężkich przedmiotów, które mogą wpaść do wnętrza kabiny. Certyfikat ten jednak rzadko występuje i zazwyczaj dotyczy tylko pojazdów o specjalnym przeznaczeniu, a więc na przykład tych z dodatkową maszyną ładującą.

Każdy ciągnik musi posiadać także równomierny rozkład masy na obie osie. Należy na taką kwestię zwrócić szczególną uwagę zwłaszcza w momencie, w którym używa się go do transportu ciężkich sprzętów rolniczych. Ciągnik rolniczy i przyczepę należy także odpowiednio oznakować. W widocznym miejscu powinna znaleźć się trójkątna tablica ostrzegawcza. Każdy pojazd rolniczy poruszający się po publicznej drodze musi być także wyposażony w przynajmniej dwa lusterka zewnętrzne.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Infrastruktura

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Kasper Fiszer 25 października 2022

Noc parówek w Warszawie, czyli święto tramwajów 13N

Tabor i technika

Posyłki kolejowymi kuryerkami. Historia polskich wagonów pocztowych

Infrastruktura

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Zobacz również:

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Infrastruktura

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Kasper Fiszer 25 października 2022

Noc parówek w Warszawie, czyli święto tramwajów 13N

Tabor i technika

Posyłki kolejowymi kuryerkami. Historia polskich wagonów pocztowych

Infrastruktura

To nie jest kraj dla nowych inwestycji w kolej

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5