Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wezwał czeskiego przewoźnika RegioJet do złożenia pilnych wyjaśnień po wstrzymaniu nowych połączeń na trasie Warszawa – Poznań. Jak juź wiemy, to nie jedyne kursy, których nie uda się uruchomić od 14 grudnia.
Jak wynika z pisma prezesa UTK, do którego dotarła PAP, a które cytuje portal WNP.pl, Ignacy Góra chce wyjaśnień
w sprawie połączeń, które miały ruszyć 14 grudnia tego roku w ramach rocznego rozkładu jazdy 2025/2026. Krajowy regulato rynku kolejowego przypomniał, że w przypadku rażącego naruszenia warunków może dojść do uchylenia decyzji o otwartym dostępie.
UTK: Ograniczanie kursów tylko w przypadkach nieprzewidzianychUrząd Transportu Kolejowego we wspomnianym piśmie wskazał, że decyzją z 25 listopada 2024 roku przyznał RegioJet otwarty dostęp na trasie Warszawa–Berlin na okres pięciu lat. Firma na tym odcinku powinna uruchomić jedną parę pociągów dziennie w relacji Warszawa Wschodnia – Berlin Hbf – Warszawa Wschodnia w zakresie odcinka przebiegającego przez Polskę. Na tej trasie przewoźnik powinien uruchomić również pięć par połączeń dziennie między Warszawą a Poznaniem.
UTK przypomniał, że przewoźnik może ograniczać kursy jedynie w przypadku zdarzeń niemożliwych do przewidzenia, wynikających z siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury. Wskazał dalej, że czeski przewoźnik miał obowiązek informować o każdej zmianie częstotliwości lub terminów realizacji przewozów, a także o okolicznościach mogących skutkować zaprzestaniem wykonywania połączeń na co najmniej sześć miesięcy wraz ze stanowiskiem i uzasadnieniem.
W piśmie UTK do RegioJet podkreślono, że przewoźnik publicznie zapowiadał rozpoczęcie połączeń Warszawa – Poznań od grudnia 2025 roku. Przekazanie przez RegioJet informacji o rezygnacji z kursów "prowadzi do rażącego naruszenia stabilności rozkładu jazdy" i komplikuje planowanie oferty innym przewoźnikom.
RegioJet został wezwany przez prezesa UTK do przedstawienia pięciu informacji: daty podjęcia decyzji o niewystartowaniu przewozów, daty poinformowania PKP Polskich Linii Kolejowych, szczegółowej przyczyny rezygnacji wraz z oceną, czy stanowi ona przypadek siły wyższej, wyjaśnienia braku zawiadomienia UTK oraz aktualnych planów dotyczących terminu rozpoczęcia kursowania na trasie Warszawa – Poznań.