NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Konsorcjum CAF zbuduje dla Komisji Europejskiej hybrydę wodorową

| Jakub Madrjas 05.11.2020 16

Konsorcjum CAF zbuduje dla Komisji Europejskiej hybrydę wodorową
Fot. Andrés Gómez - Club Ferroviario 241
Konsorcjum m.in. CAF, Renfe, Toyoty i Adif zbuduje hybrydę wodorową dla Komisji Europejskiej i jej partnerów. Otrzyma na to 10 mln euro grantu.
Wspólna Inicjatywa Wodoru i Ogniw Paliwowych (The Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, FCH JU) wybrała projekt FCH2RAIL – budowy prototypowego pociągu zasilanego wodorem. Zrealizuje go konsorcjum z hiszpańskim CAF jako liderem. Rozpoczynają się negocjacje umowy grantu, którego wartość wyniesie 10 mln euro.

W ramach projektu założono zarówno zaprojektowanie, jak i budowę prototypu innowacyjnego pojazdu wraz z testami niezbędnymi do dopuszczenia do eksploatacji. Podstawowe cele obejmują budowę pociągu zeroemisyjnego o konkurencyjnych parametrach eksploatacyjnych w stosunku do zespołów trakcyjnych napędzanych silnikami diesla. Efekty mają mieć zastosowanie zarówno dla nowoprojektowanych pociągów, jak i do modernizacji istniejących.

Hybryda wodorowa

Zakładana jest budowa prototypu na bazie istniejącego, trójczłonowego pociągu typu Civia. Ma to być hybryda wykorzystująca technologie wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorów litowo-tytanowych, ale mogąca też korzystać z sieci trakcyjnej. Jak podkreśla CAF, byłby to jeden z pierwszych bimodalnych pojazdów szynowych wyposażonych w systemy wodorowych ogniw paliwowych.

Proces dopuszczenia odbędzie się w trzech krajach europejskich, w tym na pewno w Hiszpanii i Portugalii Ponadto, projekt obejmie również badania różnych rozwiązań w zakresie wykorzystania ciepła wytwarzanego przez wodorowe ogniwa paliwowe jako środka poprawy efektywności energetycznej.

Firmy z czterech krajów


Jak informuje CAF, w projekcie planowany jest udział komitetów ds. standaryzacji i normalizacji pojazdów szynowych w celu przyspieszenia opracowywania nowych norm i aktualizacji istniejących norm z uwzględnieniem warunków niezbędnych do włączenia technologii ogniw paliwowych do sieci kolei europejskich.

Konsorcjum obejmuje z Hiszpanii, Belgii, Niemiec i Portugalii: CAF, DLR, Renfe, Toyota Motor Europe, Adif, IP, CNH2 i Faiveley Stemmann. Realizacja ma trwać około 4 lat, a całkowity budżet to ponad 14 mln euro, z czego około 70% stanowić będzie finansowane z funduszy europejskich.

FCH JU to partnerstwo publiczno-prywatne na rzecz badań nad wykorzystaniem wodoru, w którym udział biorą: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni w Hydrogen Europe (Industrial Grouping) oraz środowisko badawcze zrzeszone w N.ERGHY. Polskim członkiem inicjatywy jest Instytut Energetyki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Hiszpania (142)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Hiszpania (142)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5