Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bydgoszcz: Co dalej z rozebranym „okrąglakiem”? Miasto zamawia ekspertyzę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-02-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bydgoszcz: Co dalej z rozebranym „okrąglakiem”? Miasto zamawia ekspertyzę
fot. Roman Czubiński, 30.12.2010 r.
Niepewne są dalsze losy XIX-wiecznej parowozowni Bydgoszcz Główna, rozebranej w roku 2014. Choć zabytek miał być odtworzony w innej lokalizacji, dziś władze Bydgoszczy zastanawiają się, czy stan zachowanych elementów budynku w ogóle na to pozwala – informuje portal metropoliabydgoska.pl.

Na rozbiórkę parowozowni mocno naciskały w 2013 i 2014 r. sąsiadujące z nią zakłady Pesa. Na terenie, na którym stała, miały do 2017 r. powstać kolejne hale produkcyjne. Planom tym sprzeciwił się miejski konserwator zabytków, który wiosną 2014 r. wpisał obiekt do rejestru zabytków. Po odwołaniu się od jego decyzji do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego producent dopiął jednak swego. Parowozownia zniknęła z krajobrazu jesienią tego samego roku, a elementy z jej rozbiórki przewieziono na plac składowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przy ul. Witebskiej, gdzie znajdują się do dziś.

Wkrótce potem Pesa popadła w problemy finansowe, przez co do planowanej wcześniej rozbudowy na razie nie doszło. Inwestycja na terenie po parowozowni wciąż jest jednak planowana – jej realizacja ma być częścią strategii Pesa 2025+.

Nie zostały zrealizowane również zapowiedzi nowego właściciela pozostałości parowozowni. Choć bydgoski samorząd deklarował chęć odbudowy obiektu na terenie parkowym w Myślęcinku, zabrakło na ten cel pieniędzy (według szacunków z 2018 r. – ok. 3,8 mln zł). Złożony przez miasto wniosek o dofinansowanie został odrzucony przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. W efekcie w 2015 r. przygotowano tylko projekt rekonstrukcji. Tymczasem zabytkowe elementy stalowe, przechowywane przez ponad 7 lat pod gołym niebem (choć w opakowaniach ochronnych), zaczęły korodować. W coraz gorszym stanie jest również część odzyskanych cegieł.

Aby ustalić, czy materiały rozbiórkowe nadają się jeszcze do wykorzystania przy ewentualnej rekonstrukcji, władze Bydgoszczy ogłosiły przetarg na ocenę ich stanu technicznego. Wykonawca ma ponadto zaproponować zmiany w sposobie ich przechowywania i sposób ich przyszłej renowacji. Te elementy, które nie przejdą weryfikacji, mogłyby zostać wyeksponowane jako „świadkowie historii”. Postępowanie wygrała firma Kormost, znana dobrze bydgoszczanom z naprawy konstrukcji Mostu Uniwersyteckiego. Ekspertyza ma kosztować 10 tysięcy złotych i trwać dwa miesiące.

Parowozownia przy stacji Bydgoszcz Główna była jednym z najstarszych i najcenniejszych takich budynków w Polsce. Powstały w latach 70. XIX wieku obiekt wyróżniał się kształtem: zadaszone stanowiska były rozmieszczone wokół obrotnicy nie w formie wachlarza, lecz na planie pełnego okręgu. Dwie pozostałe takie lokomotywownie w Polsce znajdują się w innych węzłach dawnej Pruskiej Kolei Wschodniej, dla której potrzeb powstały – w Tczewie i Pile (żadna z nich nie pełni już pierwotnych funkcji). Bydgoski budynek do roku 1985 był miejscem naprawy tendrów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dni Otwarte Parowozowni Gniezno

Pasażer

Dni Otwarte Parowozowni Gniezno

inf. pras UTK 30 czerwca 2023

Będzie ratunek dla niszczejącej pilskiej parowozowni?

Warte uwagi

Będzie ratunek dla niszczejącej pilskiej parowozowni?

wu, Rynek Kolejowy 17 grudnia 2015

Piła: W starej parowozowni będzie muzeum?

Infrastruktura

Piła: W starej parowozowni będzie muzeum?

Naszemiasto.pl 03 stycznia 2014

Skierniewice: 1 procent z PIT na kolejowe zabytki

Warte uwagi

Skierniewice: 1 procent z PIT na kolejowe zabytki

Roman Czubiński 24 marca 2014

Skierniewice: Wieczór w Parowozowni z motywem orientalnym

Warte uwagi

Skierniewice: Wieczór w Parowozowni z motywem orientalnym

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 16 lipca 2014

Zobacz również:

Dni Otwarte Parowozowni Gniezno

Pasażer

Dni Otwarte Parowozowni Gniezno

inf. pras UTK 30 czerwca 2023

Będzie ratunek dla niszczejącej pilskiej parowozowni?

Warte uwagi

Będzie ratunek dla niszczejącej pilskiej parowozowni?

wu, Rynek Kolejowy 17 grudnia 2015

Piła: W starej parowozowni będzie muzeum?

Infrastruktura

Piła: W starej parowozowni będzie muzeum?

Naszemiasto.pl 03 stycznia 2014

Skierniewice: 1 procent z PIT na kolejowe zabytki

Warte uwagi

Skierniewice: 1 procent z PIT na kolejowe zabytki

Roman Czubiński 24 marca 2014

Skierniewice: Wieczór w Parowozowni z motywem orientalnym

Warte uwagi

Skierniewice: Wieczór w Parowozowni z motywem orientalnym

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 16 lipca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5