Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Branża kolejowa: Trzeba odciąć transport lądowy do Rosji i Białorusi

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Branża kolejowa: Trzeba odciąć transport lądowy do Rosji i Białorusi
Fot. Cargotor
Rośnie nacisk na zamknięcie drogowych i kolejowych przejść granicznych prowadzących do Rosji i Białorusi. Takie sankcje poprały dziś (2 marca) organizacje branżowe polskiej kolei – pomimo znaczących przewozów, prowadzonych m. in. na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Zaatakowana przez Rosję i Białoruś Ukraina apeluje do innych krajów o natychmiastowe zerwanie kontaktów handlowych, a tym samym zamknięcie połączeń lądowych do państw agresorów. Same Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia) już 26 lutego poinformowały o zniszczeniu węzłów kolejowych na granicy z Rosją.

Dziś (2 marca) przedstawiciele polskiej branży kolejowej: Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Forum Kolejowe – Railway Business Forum, Fundacja Prokolej oraz Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, w pełni poparli apel Kolei Ukraińskich podkreślając, że Koleje Rosyjskie i Koleje Białoruskie to ważne elementy machiny wojennej obu krajów. Załączamy go, w zaktualizowanej wersji, poniżej:

[ZAKTUALIZOWANA WERSJA APELU]


Jako przedstawiciele polskiej branży kolejowej, w pełni popieramy apel Kolei Ukraińskich w kierunku całościowej blokady ważnych elementów rosyjskiej i białoruskiej machiny wojennej – Kolei Rosyjskich oraz Kolei Białoruskich. Obydwa przedsiębiorstwa aktywnie uczestniczą w niesprawiedliwej, brutalnej wojnie, stanowiąc logistyczne wsparcie dla armii i służb rosyjskich i białoruskich. Tym samym każda złotówka lub każde euro zarobku dla Kolei Rosyjskich oraz Kolei Białoruskiej może być – i z dużym prawdopodobieństwem jest – wykorzystywana w celu realizacji zbrodniczych celów wojny, w tym również do przewozu broni służącej atakom na cele zarówno wojskowe, jak i cywilne.

W związku z powyższym zwracamy się do polskiego rządu o niezwłoczne rozpoczęcie działań zmierzających do podjęcia przez Komisję Europejską oraz Radę Europejską decyzji o sankcjach w obszarze komunikacji morskiej, kolejowej oraz drogowej na granicy pomiędzy Unią Europejską a Rosją i Białorusią, na wzór zastosowanego w transporcie lotniczym zamknięcia przestrzeni powietrznej. Równocześnie apelujemy o objęcie najwyższymi możliwymi sankcjami Kolei Rosyjskich oraz Kolei Białoruskich.

To bolesny dla branży i naszych klientów, ale jednoznacznie konieczny środek, który należy podjąć aby przestać wspomagać rosyjską i białoruską machinę wojenną skierowaną w kierunku Ukrainy.


Komunikat w jęz. Angielskim można pobrać tutaj.

Uderzenie także w Jedwabny Szlak

Jak wszystkie sankcje, takie środki mogą negatywnie odbić się na gospodarce Polski i innych krajów Unii. Eksperci są jednak zdania, że jeszcze silniej odczują to agresorzy – a zwłaszcza Białoruś, która z transportu drogowego czerpie duże zyski. Oznacza to też zablokowanie najważniejszej nitki Nowego Jedwabnego Szlaku, przechodzącej przez Białoruś, a częściowo też przez Rosję, do Polski.

– Białoruskie firmy przewozowe generują prawie 2 mld dol. eksportu. Obsługują też kluczowe łańcuchy dostaw między Europą i Rosją. Całkowite blokady handlu kolejowego uderzą po części w rosyjskich i białoruskich eksporterów, ale również rosnący dynamicznie w ostatnich latach handel kolejowy Chiny–UE. Nie pełni on strategicznej roli dla Pekinu – to 0,6 proc. chińskiego handlu ogółem i ok. 5 proc. wymiany z Europą. Ale blokady mogłyby unaocznić chińskim podmiotom, że rosyjska inwazja – której Pekin nie potępił, a wręcz propagandowo wsparł Rosję – niesie koszty również dla Chin – mówił „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Jakub Jakóbowski, analityk z Ośrodka Studiów Wschodnich.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij