NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Branża jednym głosem za obniżką stawek dostępu do torów

| Jakub Madrjas 06.07.2020 82

Branża jednym głosem za obniżką stawek dostępu do torów
fot. Seweryn Błasiak
Najważniejsze organizacje branżowe wspierające rozwój kolei jednoznacznie popierają inicjatywę Komisji Europejskiej mającą na celu obniżenie kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej. – W naszej ocenie, inicjatywa Komisji Europejskiej zbiega się w tym zakresie z działaniami podejmowanymi już uprzednio na poziomie polskiego Ministerstwa Infrastruktury – podkreślają.   
Problem zbyt wysokich kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej jest od lat wskazywany przez branżę kolejową jako jedna z najważniejszych barier utrudniających konkurowanie z transportem samochodowym. Tymczasem, jak informowaliśmy przed dwoma tygodniami, w Komisji Europejskiej trwają prace nad nowym rozporządzeniem, pozwalającym na częściowe lub całkowite zwolnienie przewoźników kolejowych z opłat za dostęp do infrastruktury. Plan ten poparły najważniejsze polskie organizacje branżowe. 

Forum Kolejowe – Railway Business Forum, Fundacja ProKolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Klaster „Forum na Rzesz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych we wspólnym piśmie popierają przyjęcie Rozporządzenia Komisji Europejskiej w tym zakresie i apelują do Ministra Infrastruktury o poparcie przyjęcia Rozporządzenia przez stronę polską. - Równocześnie deklarujemy wsparcie w dalszych pracach nad szczegółowymi sposobami obniżenia opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej - czytamy w stanowisku.

Ciężarówki płacą w Polsce dwukrotnie mniej

Jak wskazują na konkretnych przykładach organizacje, koszt dostępu do infrastruktury kolejowej dla pociągu intermodalnego w reprezentatywnej relacji Gdańsk – Katowice jest przeciętnie dwukrotnie wyższy niż koszty opłat Viatoll dla przewozu tej samej ilości ładunków samochodami ciężarowymi; do tego w latach 2005 – 2018 wg GUS przybyło w Polsce ogółem 1,1 mld ton transportowanych ładunków, z czego aż 98% trafiło na drogi. W samym tylko 2017 na drogach przybyło 200 mln ton ładunków, tj. 90% wolumenu przewiezionego przez kolej w 2016 roku.

Jak czytamy w stanowisku, w związku z nastaniem pandemii COVID19, problemy branży kolejowej wynikające z niesymetrycznych warunków konkurencji międzygałęziowej pogłębiły się. Trwający wiele tygodni „lock down” spowodował znaczny spadek popytu na usługi transportowe w określonych sektorach gospodarki, co – w połączeniu z problemami m.in. absencji pracowników opiekujących się małoletnimi dziećmi – doprowadziło do istotnego spadku ruchu kolejowego (dla niektórych przewoźników spadki wyniosły okresowo do 70%). – Jako przedstawiciele branży kolejowej chcielibyśmy podkreślić, że dla rozwoju transportu kluczowe są obecnie działania mające na celu zagwarantowanie ciągłości działania przewoźników i pozostałych podmiotów związanych z rynkiem kolejowym. Stabilność – również w wymiarze finansowym – jest szczególnie istotna ze względu na rolę, jaką sektor kolejowy otrzymał w strategiach pro-środowiskowych, w tym m.in. w realizacji założeń „European Green Deal” – podkreślają organizacje.

Pierwszy krok w Polsce już wykonany 

Przedstawiciele branży kolejowej z satysfakcją i zadowoleniem podkreślają wykonane już krajowe inicjatywy zmierzające do ograniczenia tych kosztów (np. likwidacja opłaty rezerwacyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.), jak również zapowiedź głębszego pochylenia się nad postulatem obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. – W naszej ocenie, inicjatywa Komisji Europejskiej zbiega się w tym zakresie z działaniami podejmowanymi już uprzednio na poziomie polskiego Ministerstwa Infrastruktury –  podkreślają.

W opinii podpisanych organizacji, wszystkie proponowane w Rozporządzeniu metody (zarówno bezpośrednia obniżka opłaty za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, jak również umożliwienie ponownej analizy wytrzymałości rynku w kierunku zniesienia mark-upów) zasługują na poparcie. Z całym pismem można zapoznać się tutaj
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44523)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44523)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5