650 zł kary plus cena biletu. Taka będzie opłata za brak biletu w pociągu Pendolino. Przede wszystkim jednak, nie będzie możliwości zakupu biletu na pokładzie pociągu. Przedstawiciele PKP Intercity nie widzą w tym problemu. Jednocześnie wiele wskazuje, że już od pierwszego dnia kursowania Pendolino – w kwestii biletów nie będzie pobłażania.
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Mamy spotkanie biznesowe w Warszawie, po którym wracamy pociągiem do Krakowa. Nie wiemy, o której spotkanie się skończy, więc nie kupujemy biletu z wyprzedzeniem na konkretny pociąg – bo przecież Pendolino mają kursować co godzinę… Po drodze na Dworzec Centralny utykamy w korku. Nie mamy ze sobą laptopa (albo jedziemy autobusem, więc nie mamy jak laptopa rozłożyć), a w telefonie nie mamy zainstalowanej aplikacji umożliwiającej zakup biletów. Na dworzec wpadamy 5-10 minut przed odjazdem pociągu… Oczywiście kolejki do kas (i biletomatów) są zbyt długie, by zdążyć nabyć bilet. Do tej pory nie był to problem – za dopłatą 10 zł można było kupić bilet na „zwykły” EIC. Ale w Pendolino takiej możliwości nie będzie.
Mamy zatem dwie możliwości – albo zapłacić dodatkowe 650 zł, albo poczekać godzinę na następny pociąg. I jeden, i drugi kierunek może być prostą drogą do skorzystania z oferty EIC Premium po raz ostatni.
IC: poprawa komfortu, bezpieczeństwa i realizacja wytycznych UTK
PKP IC nie widzą jednak w tej materii problemu. – Przede wszystkim, nowe pociągi będą dla wszystkich, a nie tylko jednej wybranej grupy pasażerów. Wysokość opłaty za brak biletu 650 zł wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej. Jest to sama wysokość opłaty jaką dziś obowiązuje w TLK i EIC. Decyzja o udostępnianiu możliwości przejazdu wyłącznie pasażerom z biletem została podyktowana wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego. Jest to kwestia bezpieczeństwa i komfortu podróżowania pasażerów – mówi „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC.
Jak dodaje Czemerajda, przed uruchomieniem Pendolino planowana jest akcja informacyjna dotycząca zasad taryfowych w nowych pociągach. Nie otrzymaliśmy jednak informacji, na kiedy planowane jest rozpoczęcie akcji. – Chcemy, aby akcja trafiła również do pasażerów, którzy na co dzień nie korzystają z usług kolejowych. Poza standardowymi działaniami, takimi jak ulotki, plakaty, Internet, komunikaty, w pierwszym okresie kursowania nowych pociągów, na peronach dyżurować będą informatorzy. Kierować będą pasażerów do odpowiednich miejsc i części pociągu oraz informować o ofercie, w tym o braku możliwości zakupu biletu w pociągu. Chcemy nie tylko zachęcać do podróżowania nowym EIC Premium ale też zaznajamiać pasażerów z nowymi rozwiązaniami. Korzystamy w tym obszarze z rozwiązań, jakimi dysponują zagraniczni przewoźnicy – mówi Beata Czemerajda.
Bez odpowiedzi pozostało nasze pytanie, czy jest szansa np. na to, żeby w pierwszym okresie funkcjonowania Pendolino istniała szansa na łagodniejsze traktowanie podróżnych nie posiadających biletu i chcących kupić go w pociągu.
Będzie kasa na stacji Włoszczowa Północ
Beata Czemerajda poinformowała również, że wraz z kursowaniem pociągów EIC Premium na stacji Włoszczowa Północ będzie działała już nowa kasa biletowa. Obecnie we Włoszczowie nie ma możliwości zakupu biletu w punkcie stacjonarnym.