NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Rosja przegrywa bitwę o Kijów... na białoruskich torach?

| Roman Czubiński 12.04.2022 5k

Rosja przegrywa bitwę o Kijów... na białoruskich torach?
fot. Dima Sugonyaev, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons
Białoruscy przeciwnicy reżimu Łukaszenki utrudniają ruch pociągów z zaopatrzeniem dla rosyjskich wojsk atakujących Ukrainę – informuje niezależna telewizja Biełsat. Zdaniem jej informatorów zatrzymano nawet 90% (!) pociągów wojskowych, a działania te w dużym stopniu przyczyniły się do uratowania Kijowa przed zdobyciem.
Dywersja białoruskich opozycjonistów polega na punktowym niszczeniu elementów infrastruktury kolejowej, takich jak szafy aparatowe, elektroniczne urządzenia sterowania ruchem, przejazdy i punkty kontrolne. Pierwsza taka akcja miała miejsce już 2 dni po rosyjskiej agresji – 26 lutego. Do tego dochodzą prostsze działania – takie jak rozpalanie na torach ognisk i ataki cybernetyczne.

Bitwa o białoruskie tory

Akcje są planowane w taki sposób, by spowolnić ruch pociągów wojskowych lub wymusić skierowanie ich dalekimi objazdami, nie powodując jednocześnie zagrożenia dla pociągów pasażerskich i ludności cywilnej. Z tego powodu nie planuje się np. wykolejania pociągów. Dziennikarze Biełsatu nazywają te działania „kolejową wojną”, „kolejową partyzantką” lub „bitwą o tory”.

Według informacji m. in. Antona Motolki, cenionego aktywisty współpracującego ze Swietłaną Cichanouską, dywersantom udało się poważnie zakłócić ruch pociągów na zapleczu ofensywy na Kijów i Czernihów. Szacunki mówią o zablokowaniu w ten sposób nawet 90% pociągów z zaopatrzeniem dla rosyjskiej armii. Z pewnością było to znaczącym wsparciem ukraińskiego wysiłku obronnego.

Białoruskie służby torturują kolejarzy

Inną formą działalności przeciw agresorowi jest działalność wywiadowcza. W komunikatorze internetowym Telegram działa kanał, poprzez który Białorusini mogą anonimowo zgłaszać informacje o przemieszczeniach rosyjskich oddziałów, poruszających się koleją, drogami lub samolotami. Część z tych informacji jest przekazywana ukraińskiemu dowództwu, inne zaś są gromadzone dla potrzeb przyszłych procesów i rozliczania zbrodni wojennych.

Niestety, działalność dywersantów jest dla nich bardzo ryzykowna. Służby reżimu zatrzymały podczas akcji już ponad 60 osób, czasami stosując podczas obław odpowiedzialność zbiorową. Aby sterroryzować społeczeństwo, funkcjonariusze poddają niektórych z zatrzymanych torturom, przestrzeliwując im kolana (m. in. na początku kwietnia pod Osipowiczami). Według rozmówcy Biełsatu Białorusini nie dali się jednak zastraszyć i nadal aktywnie informują o ruchach rosyjskich oddziałów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5