Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej sprawdza się w trudnych warunkach. Wojsko planuje inwestycje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej sprawdza się w trudnych warunkach. Wojsko planuje inwestycje
fot. Jacek Goździewicz
Tocząca się tuż za polską granicą wojna zdecydowanie zmieniła postrzeganie kwestii obronności kraju. Potrzeby wojska nigdy w dziejach III RP nie były zauważane tak mocno, jak obecnie. Siły zbrojne muszą zaś nie tylko operować nowoczesnym sprzętem i dysponować wykwalifikowanymi żołnierzami, lecz także móc sprawnie transportować kadry i oręże. 

W tym niezastąpiona okazuje się wielokrotnie kolej, która pozwala na jednoczesny przewóz dużej ilości broni. Zaletą są także niezależność od układu drogowego i większa pewność terminowości dostaw. Dostrzega to rząd, który planuje kolejne inwestycje. Na razie nie będą one realizowane w rejonie granicy z Ukrainą.

Bez wielkiego rozgłosu, który towarzyszy podobnym inwestycjom cywilnym, od około dwóch dekad regularnie prowadzone są prace mające na celu dostosowanie polskiej sieci kolejowej do potrzeb wojska. Dotyczy to głównie remontów niewykorzystywanych od lat odcinków linii kolejowych biegnących w rejon poligonów bądź dużych baz. PKP PLK zrealizowały więc na zlecenie rządu modernizację kilku tras, m.in. do Regien, Orzysza, Krapkowic, Maszewa Lęborskiego czy Przewozu. Inwestowanie publicznych środków w ważną dla celów obronnych infrastrukturę transportową nie jest więc nowością.

Zmieniła się natomiast świadomość wagi tego rodzaju działań. Dziś kolej stanowi bowiem najważniejszy kanał zaopatrzenia Ukrainy zarówno w sprzęt wojskowy, jak i niezbędne tam artykuły pierwszej potrzeby, których brakuje na froncie i w odciętych od normalnych łańcuchów logistycznych miastach. Bez możliwości sprawnego transportu przez naszą wschodnią granicę niemożliwe byłoby więc wsparcie walczącego z rosyjskimi najeźdźcami kraju nie tylko przez Polskę, lecz także przez inne kraje europejskie kierujące swoje towary właśnie przez Polskę. Transport szynowy jest też niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa głowom państw odwiedzającym Kijów, wśród których znalazł się prezydent USA Joe Biden.

Ważna rola infrastruktury podwójnego przeznaczenia

Wojsko wykorzystuje dziś głównie tzw. infrastrukturę podwójnego przeznaczenia, a więc służącą na co dzień głównie celom cywilnym. Dobrym przykładem jest magistrala E30 biegnąca ze Zgorzelca do Medyki (oraz dalej w głąb Niemiec i Ukrainy). To jeden z najważniejszych korytarzy pasażerskich i towarowych w kraju. We wschodniej Polsce trasa łączy Kraków z Rzeszowem i Przemyślem, wpina też województwo podkarpackie do krajowej sieci linii o wyższym standardzie. Jednocześnie ciąg stwarza możliwość zaopatrzenia Ukrainy.

Z militarnego punktu widzenia ważne jest więc, by główne korytarze pozostawały w dobrym stanie technicznym. Niedawno UE rozszerzyła listę transeuropejskich magistral TEN-T tak, by wiodły one z Polski do Ukrainy (oraz w kilku innych kierunkach). – Ta sieć będzie oczywiście osią nowego Krajowego Programu Kolejowego, którego projekt, mam nadzieję, trafi niebawem do konsultacji społecznych – zapowiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, na konferencji zorganizowanej przez jego resort.

Sprawne przemieszczanie się wojsk poprawi skuteczność NATO

– Transport ma ogromne znaczenie we wszelkich aspektach obronności – podkreślał zaś podczas tego samego wydarzenia gen. Artur Kępczyński, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Ocenił on, że podczas gdy obie strony ówczesnego konfliktu poważnie podchodziły do tej kwestii w okresie zimnej wojny, po jej zakończeniu doszło do zaniedbań. Wydawało się bowiem, że krytyczna infrastruktura nie okaże się potrzebna. Przełom w myśleniu elit politycznych przyniosła dopiero aneksja Krymu w 2014 r., a waga kolei potwierdziła się podczas aktualnie toczącej się pełnoskalowej wojny Ukrainy i Rosji.

Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych podkreślał, że NATO okaże się sojuszem skutecznym tylko wtedy, gdy wojska będą mogły sprawnie przemieszczać się pomiędzy krajami. – Ideą tego sojuszu jest wzajemna obrona państw – tłumaczył. Nie zawsze potrzeby sił zbrojnych pokrywają się jednak z cywilnymi. Stąd też konieczność wyasygnowania dodatkowych środków na kolejowe prace prowadzone wyłącznie z uwagi na cele wojskowe.

Wieloletnie plany MON nie zostały ujawnione

W tym roku finansowane przez rząd prace na sieci kolejowej realizowane wyłącznie z uwagi na potrzeby wojska będą toczyć się na dwóch odcinkach. Pierwszym z nich jest linia nr 410 na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno leżąca w województwie zachodniopomorskim. Rozpoczęty cztery lata temu remont, który można określić mianem odtworzeniowego, bo na części trasy nie leżał już tor, miał zakończyć się w 2026 r. – Aktualnie zakończenie planowane jest w roku 2023 – poinformowało nas Centrum Operacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej. Termin oddania linii do użytku uległ więc znacznemu przyspieszeniu.

Rozpocząć mają się natomiast roboty budowlane na linii nr 283 pomiędzy Zebrzydową w województwie dolnośląskim a lubuskim Żaganiem. – Roboty będą kontynuowane do 2026 r. – zapowiada MON. Resort podkreśla, że nie staje się właścicielem wyremontowanej infrastruktury, więc mogą z niej korzystać także przewoźnicy realizujący przewozy pasażerskie bądź cywilne towarowe. W obu przypadkach nie należy jednak spodziewać się przywrócenia regularnych połączeń osobowych.

Dalekosiężne plany MON w zakresie infrastruktury kolejowej określa Program pozamilitarnych przygotowań obronnych RP na lata 2021-2035. – Jest to jednak dokument niejawny – stwierdzają służby prasowe resortu. Nie wiemy więc, jakie inwestycje będą podejmowane w przyszłości. Najprawdopodobniej nie znajdzie się wśród nich przywrócenie przejezdności linii nr 108 na jej przygranicznym odcinku Ustrzyki – Krościenko.

Cały tekst ukaże się już w najbliższym numerze Miesięcznika Rynek Kolejowy. Zachęcamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Grupa PKP podsumowuje pomoc dla Ukrainy

Prawo i polityka

Grupa PKP podsumowuje pomoc dla Ukrainy

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Grupa PKP podsumowuje pomoc dla Ukrainy

Prawo i polityka

Grupa PKP podsumowuje pomoc dla Ukrainy

Jakub Madrjas 24 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5