NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Bełchatów: Co z projektowaną linią do odkrywki Złoczew?

| Kasper Fiszer 16.03.2019 4,9k

Bełchatów: Co z projektowaną linią do odkrywki Złoczew?
Pociąg na linii nr 24fot. Kasper Fiszer
Ruch na mającej obecnie marginalne znaczenie linii kolejowej nr 24 mógłby znacząco wzrosnąć, jeśli wydobycie węgla brunatnego rozpoczęto by w sąsiadującym z Bełchatowem Złoczewie. Władze województwa łódzkiego wciąż opowiadają się za otwarciem nowej odkrywki, motywując to głównie kwestiami społecznymi, i organizują kolejne spotkania w tej sprawie. Pomysł ten popiera również Ministerstwo Energii, ale ostateczne decyzje zapaść mają przy udziale PGE, która eksploatowałaby nowe złoża.
Przyszłość energetyki opartej na węglu brunatnym w województwie łódzkim była niedawno tematem posiedzenia spotykającej się cyklicznie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego. Eksploatowane obecnie podbełchatowskie złoża tej kopaliny powoli się kończą, a przyszłość wydobycia stoi pod dużym znakiem zapytania. Wciąż nie jest bowiem pewne, czy węgiel wydobywany będzie w nieodległym Złoczewie. Samorząd regionalny jednoznacznie opowiada się za realizacją inwestycji w otwarcie tam nowej odkrywki. Motywacje, jakie za tym stoją, mogą jednak nieco zaskakiwać, nie odnoszą się bowiem one bezpośrednio do kwestii energetycznych.

Praca i byt dla mieszkańców Bełchatowa

– Marszałek województwa łódzkiego [Grzegorz Schreiber] deklarował, że jego zdaniem wydobycie węgla brunatnego powinno być kontynuowane w najbliższym sąsiedztwie Bełchatowa. I nie chodzi tu tylko o względy ekonomiczne, ale przede wszystkim ludzkie: o to, żeby zapewnić pracę i byt mieszkańcom, którzy z tą kopalnią są ekonomicznie związani – komentuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd zaznaczył przy tym, że zgodnie z aktualnym stanowiskiem Ministerstwa Energii ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta przez samego inwestora, a więc grupę PGE.

Zgodnie z aktualną dokumentacją przyjętą na szczeblu rządowym sprawa odkrywki Złoczew ma przy tym być traktowana priorytetowo. – Zarząd Województwa Łódzkiego pozostaje w stałym kontakcie w tym temacie zarówno z ministerstwem, jak i spółką. Podejmowane są również inicjatywy takie jak ta z podjęciem dyskusji w ramach WRDS – dodaje przy tym samorząd.

Jaka będzie przyszłość linii kolejowej nr 24?

Sprawa złoczewskiej odkrywki jest kluczowa z punktu widzenia dalszego funkcjonowania linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Zarzecze. Kilka lat temu PKP Polskie Linie Kolejowe chciały całkowicie zawiesić ruch towarowy na tej trasie i wyłączyć ją z eksploatacji. Jednym z argumentów za pozostawieniem jej jako czynnej była duża rola, jaką tory mogłyby spełnić po otwarciu nowej odkrywki.

To wymagałoby jednak dobudowy odgałęzienia prowadzącego do Złoczewa. – Decyzja o poprowadzeniu linii kolejowej do nowej odkrywki będzie zależała od spółki [PGE] – stwierdzają służby prasowe UMWŁ. Innym pomysłem na wykorzystanie mających obecnie marginalną rolę w systemie transportowym regionu torów jest przedłużenie linii nr 24 w kierunku Wielunia. Inwestycja jest jednak obecnie dopiero na etapie wczesnego planowania.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5