Rośnie ranga połączenia kolejowego Polska – Chiny. Operator logistyczny ekspresu kontenerowego Łódź Olechów – Chengdu chce, by w Łodzi powstał terminal przeładunkowy, który obsługiwałby eksport towarów z Europy do Azji i import z Chin. Starania firmy wspiera województwo łódzkie.
Łódź ma szanse znacznie zwiększyć swoją rolę w organizacji ruchu towarowego pomiędzy Polską a Chinami. Tutejsza spółka Hatrans Logistics, która jest operatorem logistycznym kontenerowego ekspresu do chińskiego Chengdu, chce wybudować terminal multimodalny. Nowy obiekt w Łodzi-Olechowie ma zastąpić obecny punkt przeładunkowy.
Hatrans uruchamia regularne pociągi do Chin od 2013 roku. Skład czterdziestu jeden wagonów z czterdziestoma kontenerami formowany jest raz w tygodniu. Transport towarów z Chengdu w prowincji Syczuan do Łodzi lub na odwrót trwa 14 dni. Trasa pociągu wiedzie przez Kazachstan, Federację Rosyjską i Białoruś. Po dotarciu do Polski ładunki rozwożone są po Europie, także komunikacją samochodową, stąd potrzeba utworzenia terminala o charakterze multimodalnym.
Inwestycja z silnym wsparciem województwa
Zarówno strona chińska, jak i polska chcą, by towarowy ekspres kursował znacznie częściej niż dotychczas. Chińczycy rozważają też utworzenie w Łodzi swojego centrum handlu międzynarodowego. Miałoby ono być obsługiwane codziennym połączeniem kolejowym z Syczuanem.
Szanse na budowę terminala są bardzo duże, bo, jak zapewnia łódzki urząd marszałkowski, środki wspomagające taką inwestycję znajdą się w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Łódzkiego w ramach obecnej perspektywy budżetowej do roku 2020. Władze regionu cały czas silnie wspierają plany rozszerzania roli Łodzi w logistyce transportu z Polski do Chin. – Projekt budowy terminala znalazł się także w kontrakcie terytorialnym województwa łódzkiego z rządem – przypomniał w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Arnold Lorenc z wydziału informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
W Łódzkiem będą dwa nowe multimodalne centra logistyczne?
Pozycja „Baza logistyczna, przeładunkowa i park przemysłowy dla obsługi połączenia Łódź – Chengdu (Olechów)” znalazła się póki co na liście inwestycji warunkowych kontraktu. – Realizacja uzależniona [jest] od możliwości ubiegania się o środki UE w ramach konkursu właściwego krajowego programu operacyjnego – czytamy w krótkim opisie projektu w dokumencie podpisanym przez marszałka Witolda Stępnia i podsekretarza Pawła Orłowskiego.
Przypomnijmy, że terminal na Olechowie miałby być jednym z dwóch obiektów tego typu powstających w bieżącej perspektywie budżetowej UE. W umowie pomiędzy regionem a władzami centralnymi znalazł się także planowany terminal w Zduńskiej Woli-Karsznicach. Miałby on wykorzystywać potencjał zduńskowolskiego węzła kolejowego z tzw. magistralą węglową Śląsk – Porty i z ciągiem Warszawa – Łódź – Ostrów Wielkopolski – Wrocław, a także przecięcia się torów z drogą ekspresową S8 łączącą docelowo Podlasie z Dolnym Śląskiem.