Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Będą zmiany w specyfikacji przetargu na 200 pociągów Polregio

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
02-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Będą zmiany w specyfikacji przetargu na 200 pociągów Polregio
Fot. PolRegiozdjęcie ilustracyjne
Trzy firmy złożyły odwołania w dużym przetargu Polregio na dostawę do 200 zespołów trakcyjnych. Według informacji „Rynku Kolejowego”, Krajowa Izba Odwoławcza zdecydowała o ważnych zmianach w specyfikacji – dopuszczone mają zostać wózki wspólne Jacobsa i aluminiowe pudła.

Na początku maja Polregio ogłosiło przetarg na dostawę do 200 nowych pociągów elektrycznych. Jak mówi prezes Martyniuk, jeśli całe zamówienie zostanie zrealizowane, będzie to rewolucja dla przewoźnika. Pociągi mają być nowe i dostarczone w dwóch konfiguracjach. Wersja pierwsza ma mieć od 130 do 160 miejsc siedzących, a tak skonfigurowanych pociągów Polregio chce nabyć maksymalnie 60. Reszta, a więc maksymalnie 140 pojazdów, ma być dostarczona w wersji dłuższej, na co najmniej 210 miejsc siedzących.

Przewoźnik chce kupić elektryczne zespoły trakcyjne o nieco innej specyfikacji technicznej niż zamawiane dotąd pojazdy przez innych uczestników rynku. Mówili o tym uczestnicy Europejskiego Forum Taborowego, które odbyło się w maju w Warszawie. Dyrektor zarządzający ds. operacyjnych Polregio Wiesław Szafrański mówił, że kilka aspektów technicznych wzbudziło w branży spore – i, jak przekonywał, nieuzasadnione – emocje.

Producenci złożyli odwołania

Odwołania od wymogów przetargu złożyły trzy firmy: Skoda Transportation, Pesa i Newag. Pierwsza z firm zarzuciła Polregio nieuzasadnione faworyzowanie jednych i wykluczanie innych wykonawców poprzez zapisy OPZ, takie jak wymóg wykonania pudła ze stali. Zastrzeżenia Pesy wzbudziły – między innymi – zbyt niskie kryteria udziału (bydgoski producent domaga się, by progiem doświadczenia była liczba EZT dostarczonych jako fabrycznie nowe, a nie tylko zmodernizowane), nierealne terminy, a także niewłaściwe określenie wysokości kar umownych.

Newag uznał szereg wymogów postawionych w specyfikacji za niejednoznaczne, wykluczające się i obiektywnie niemożliwe do spełnienia (m. in. co do wadium i dostarczenia dokumentacji). Inne zarzuty dotyczyły próby przerzucenia na wykonawcę ryzyka i odpowiedzialności obsługi pojazdów przez 6 pierwszych miesięcy bez wynagrodzenia. Zdaniem Newagu, Polregio bezpodstawnie uprzywilejowało też jednego z wykonawców, powiązanego z nim kapitałowo – wymagany układ po dwóch wózków na człon (zamiast wózków wspólnych Jacobsa), miałby faworyzować FPS i jego pojazd Plus.

Będą zmiany – aluminium i wspólne wózki


Część wniosków z odwołań przewoźnik uwzględnił jeszcze przed rozprawą w KIO. Przy okazji Polregio doprecyzowało, że każda umowa wykonawcza musi obejmować zakup co najmniej 10 pojazdów jednej lub obu wersji (nie można składać ofert częściowych).

Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, 1 czerwca Krajowa Izba Odwoławcza zdecydowała, że budzące największe kontrowersje w branży zapisy, dotyczące układu wózków i konstrukcji pudła, mają zostać zmienione – tak by producenci mogli zaoferować aluminiowe pudła oraz wózki wspólne Jacobsa. Czekamy na publikację pisemnego uzasadnienia decyzji KIO w tej sprawie.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Biznes

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Polregio, opr. Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Tabor i technika

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Redakcja/inf. pras. 01 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Biznes

Polregio z umową na przewozy do Ciechocinka

Polregio, opr. Roman Czubiński 04 sierpnia 2025

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Tabor i technika

Polregio otwiera zaplecze techniczne w Olsztynie

Redakcja/inf. pras. 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij