PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację krótkiego fragmentu linii 281 między Wrześnią a Miłosławiem. W efekcie prędkość maksymalna ma wzrosnąć dwukrotnie. Położony na tym odcinku przystanek Chwalibogowo ma zyskać zmodernizowany peron.
Do modernizacji przeznaczono odcinek od km 129,800 do km 135,185. Znajduje się on w całości na terenie gminy Września. Zakres obejmuje modernizację obu torów, na których prędkość rozkładowa ma zostać podniesiona z 60 km/h do 120 km/h. Zmodernizowane mają również być położone na wskazanym fragmencie linii przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestor wymaga też budowy nowego peronu nr 2 na przystanku Chwalibogowo (zastąpi on istniejący peron ziemny). Całości dopełni wymiana sieci trakcyjnej, wykonanie odwodnienia i roboty towarzyszące.
Zamówienie ma tryb „Projektuj i Buduj”. Jest ono częścią multilokalizacyjnego projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej – etap II”, wchodzącego w skład Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku.
Wymagana wysokość wadium to 280 tysięcy złotych. Zamówienie jest finansowane wyłącznie z funduszy krajowych. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia będzie cena. Zamawiający planuje otworzyć oferty o 9.30 25 października.
Linią 281 na omawianym odcinku kursują obecnie pociągi osobowe Kolei Wielkopolskich (10 par na dobę w dni robocze). Pokonanie całej trasy Gniezno – Jarocin zajmuje im od 68 do 75 minut. Biorąc pod uwagę dwutorowość linii, modernizacja nie będzie wymagała całkowitego zamknięcia jej dla ruchu.
W ostatnich latach prace na linii 281 między Jarocinem a Gnieznem obejmowały – między innymi – modernizację peronów w
Radlinie i
Żerkowie. Do użytku oddano ponadto
nowy przystanek w Obłaczkowie. Trwa też
modernizacja niektórych przejazdów.