NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Będą pociągi Lublin – Radom – Łódź. Obsłużą je nowe Flirty

| Jakub Madrjas 22.03.2021 9,1k

Będą pociągi Lublin – Radom – Łódź. Obsłużą je nowe Flirty
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Coraz więcej osób apeluje o przywrócenie połączeń dalekobieżnych pomiędzy Radomiem a wschodem i zachodem kraju. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że uruchomi pociągi Lublin – Radom – Łódź dzięki nowym składom Flirt, które zamówiło PKP Intercity.
Półtora tysiąca osób podpisało się pod petycją do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie utworzenia połączeń kolejowych Lublin – Radom – Łódź – Poznań/Wrocław. Jak podkreślają jej autorzy, najkrótsze połączenia kolejowe Lublina oraz Polski środkowo-wschodniej z centrum (Łódź) i południem kraju (Katowice, Kraków) wiodą przez Radom. – Obecnie region radomski nie posiada bezpośredniego połączenia kolejowego z Łodzią, która z racji położenia w centrum kraju powinna pełnić rolę głównego węzła kolejowego. Natomiast połączenia między Lublinem a Łodzią odbywają się dotychczas znacznie wydłużoną trasą przez Warszawę, co obniża ich atrakcyjność – piszą autorzy.

Ważne połączenia dla mieszkańców środkowej Polski

Jak czytamy w petycji dla Radomia, Łódź oraz Lublin są najbliższymi dużymi ośrodkami akademickimi, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na przewóz pasażerów, który aktualnie odbywa się transportem drogowym. – Szacuje się, że koszty zewnętrzne transportu drogowego (wypadki, zanieczyszczenia, itd.) w Polsce wynoszą ponad 20 mld zł rocznie, a brak połączeń kolejowych będzie stale je powiększał. Natomiast działania w zakresie polityki transportowej naszego kraju, jako członka Unii Europejskiej powinny zmierzać do jego zrównoważenia i wspierania najbardziej wydajnych środków transportu. Jest to zbieżne z priorytetami wspierania niskoemisyjnego transportu zbiorowego – zwłaszcza szynowego – zawartymi w Krajowym Planie Odbudowy oraz nowej Umowie Partnerstwa – piszą autorzy.

– Chcemy, aby powyższe połączenie było całoroczne, codzienne, po co najmniej kilka pociągów dziennie w każdym kierunku oraz czasowo dopasowane do zapotrzebowania pasażerów. Postulowana trasa powinna uwzględniać postój na stacjach: Lublin, Nałęczów, Puławy, Pionki, Radom, Przysucha, Drzewica, Tomaszów Mazowiecki, Koluszki, Łódź (Kalisz, Ostrów Wlkp.). Należyta obsługa połączenia, jego regularność i atrakcyjność z pewnością zapewni także wymierną korzyść przewoźnikom kolejowym, o czym może świadczyć obecne zapełnienie połączeń autobusowych i przesiadkowych kolejowych, potencjał demograficzny obszaru oraz duża migracja ludności – czytamy.

Jak podkreślają autorzy, linie kolejowe znaczenia państwowego nr 22 i 26, na których prowadzone były w ostatnich latach prace remontowe umożliwiają obecnie prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich z czasem przejazdu: Lublin – Radom ok. 80 min (121 km) oraz Radom – Łódź ok. 100 min (142 km). Są to czasy przejazdu nieosiągalne dla transportu drogowego i dodatkowo zwiększające atrakcyjność połączenia. 

Ministerstwo już planuje pociągi

To nie jedyna taka inicjatywa. Poseł Andrzej Kosztowniak poinformował niedawno o spotkaniu z wiceministrem Andrzejem Bittelem w sprawie rozkładu jazdy pociągów relacji Kraków – Radom – Warszawa oraz możliwości uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego Łódź – Radom – Lublin. W związku z tym zapytaliśmy Ministerstwo o plany w zakresie tych połączeń. Wiadomości są bardzo dobre: – Ministerstwo infrastruktury dostrzega potrzebę uruchomienia docelowo przewozów na trasie Lublin – Radom – Łódź (Poznań/Szczecin). Dzięki nim możliwe będzie zintegrowanie komunikacyjne tych ważnych dla gospodarki miast – poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik resortu Szymon Huptyś.

Jak dodaje, warunkiem uruchomienia takich połączeń jest pozyskanie przez spółkę PKP Intercity taboru – składów Flirt, które będą sukcesywnie dostarczane do spółki w 2022 roku. Jak dodał przedstawiciel resortu, poprawić ma się też oferta pociągów z Radomia do Warszawy – PKP Intercity ma "dążyć" do tego, aby w pierwszym etapie, po oddaniu do eksploatacji odcinka Warszawa – Radom, możliwe było uruchomienie połączeń Warszawa – Radom na linii nr 8 co dwie godziny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5