Aglomeracja łódzka ma szanse – przynajmniej w nomenklaturze kolejowej – sięgnąć aż do Warszawy. Władze Mazowsza i Ziemi Łódzkiej chcą bowiem połączyć oba duże miasta centralnej Polski pociągami osobowymi, które miałaby uruchamiać Łódzka Kolej Aglomeracyjna we współpracy z Kolejami Mazowieckimi. Na razie nie wiadomo, kiedy wydłużone kursy Łódź – Skierniewice – Warszawa mogłyby znaleźć się w rozkładzie.
Podczas zeszłotygodniowej konferencji prasowej marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień poinformował, że samorząd wojewódzki rozważa rozszerzenie oferty ŁKA o trasę łączącą region łódzki ze stolicą kraju. – Połączenie stałoby się wtedy symbolem duopolu Łodzi i Warszawy – przekonywał podczas spotkania z minister infrastruktury i rozwoju Marią Wasiak.
Dziś wiemy już, że rozpoczęły się rozmowy w tej sprawie pomiędzy władzami Łódzkiego i Mazowsza. Jeśli prace te przyniosą zamierzony skutek, międzywojewódzkie pociągi osobowe będą wspólną ofertą własnych spółek należących do marszałków obu tych regionów.
Będą przesunięcia taborowe?
– Samorządy województw łódzkiego i mazowieckiego, mając na względzie wykorzystanie potencjałów własnych wojewódzkich spółek kolejowych, tj. Kolei Mazowieckich – KM i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, rozważają podjęcie działań na rzecz wspólnej realizacji kolejowych przewozów pasażerskich na linii komunikacyjnej Łódź – Warszawa – potwierdza Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
– W ramach współpracy rozważane jest wykorzystanie taboru obu województw oraz pozyskanie nowych pojazdów kolejowych ze środków dostępnych m.in. w ramach funduszy UE – stwierdza przedstawiciel urzędu. Oba te scenariusze niosą za sobą dość istotne konsekwencje w strukturze taborowej regionu łódzkiego. Pierwszy z nich oznacza konieczność dokonania relokacji zmodernizowanych jednostek EN57 pomiędzy przewoźnikami, dziś wszystkie eksploatuje bowiem łódzki oddział Przewozów Regionalnych. ŁKA dysponuje obecnie jedynie taborem własnym, a wszystkie posiadane przez nią jednostki Flirt, wliczając rezerwę, znajdują zatrudnienie przy obsłudze podstawowej siatki połączeń przewoźnika.
Zamiast interRegio czy obok?
Drugi z zakładanych wariantów zdefiniuje natomiast w znacznym stopniu sens zaplanowanych na nową perspektywę unijną zakupów. Zgodnie z zapowiedziami z początku czerwca UMWŁ chce pozyskać środki unijne na pozyskanie dziesięciu trójczłonowych zespołów trakcyjnych. Wziąwszy pod uwagę już dziś dużą frekwencję w kursach Kolei Mazowieckich na odcinku Skierniewice – Warszawa, wspólne przedsięwzięcie wymagałoby zaangażowania co najmniej kilku jednostek każdego z przewoźników, bo kursy raczej musiałyby być obsługiwane składami dwóch lub trzech zespołów trakcyjnych.
Póki co bez odpowiedzi pozostaje jednak sporo kluczowych dla kształtu wspólnej oferty pytań. UMWŁ nie wskazuje na razie, czy osobowe kursy ŁKA i KM miałyby zastąpić ofertę finansowanych z kasy województwa łódzkiego kursów interRegio, czy jedynie ją uzupełnić. Nie wiadomo też, kiedy możliwe byłoby wdrożenie międzywojewódzkiego planu w życie. – Z uwagi na to, że współpraca ta jest na początku drogi, bo dopiero przyjęta została Strategia rozwoju Polski Centralnej do roku 2020, trudno jest na dziś przedstawić jej szczegóły – tłumaczy Jacek Grabarski.
2015-07-20 08:19:45 Autor: Kflik
---.60.129.178
oo, da się!!
Powinny być zamiast interRegio - łodzie IR są dotowane (podobnie jak TLK) więc nie powinny być oddzielną kategoria taryfową.
2015-07-20 08:29:12 Autor: praktyk branżowy
---.18.5.140
1. Sprawa pozycjonowania oferty. Jeżeli KM-ŁKA miałyby wejść na rynek połączeń Łódź - Warszawa, to powinna to być oferta odmienna od PKP Intercity. KM-ŁKA mogłyby obsługiwać także ruch z Koluszek, Skierniewic i Żyrardowa. Intercity - w porannym i popołudniowym szczycie przewozowym powinno oferować połączenia bezpośrednie bez postojów w powyższych ośrodkach.
2. KM i ŁKA powinny podpisać umowę joint-venture, tj. o wspólnym realizowaniu przewozów. Koszty uruchomienia połączeń i przychody ze sprzedaży powinny być dzielone między przewoźników wedle udziału każdego z nich w podaży całkowitej. Kursy powinny odbywać się na obydwu oznaczeniach operatorów.
3. Nie ma sensu alokacja taboru na 120 km/h na trasę zmodernizowaną do prędkości 150-160 km. Tym bardziej, że geometria toru na odcinku Skierniewice - Warszawa pozwala na osiągnięcie jeszcze wyższych prędkości. Wypadałoby zbadać możliwość podniesienia w przyszłości Vmax do 200 km/h na mazowieckim odcinku trasy. Jeśli będą na to szanse - zakupić tabor piętrowy na 200 km/h.
pb
2015-07-20 08:34:50 Autor: access
---.dynamic.gprs.plus.pl
PR y teraz powinny naprawić z 10 bohunow i zrobić porządne pociągi Łódź - Warszawa.
2015-07-20 08:42:10 Autor: d3
---.158.222.246
[Admin: zmoderowano]
2015-07-20 08:42:50 Autor: wdr
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
wdr ŁKA puści do warszawy swoje dwuczłonowe flirty ;-)
2015-07-20 08:48:46 Autor: Aj_Oj
---.tktelekom.pl
Najpierw trzeba było rozwalić kolej, aby teraz próbować to poskładać!
2015-07-20 09:08:18 Autor: Kflik
---.60.129.178
@ Aj_Oj
sądzę, że docelowo powstanie coś o nazwie "Przewozy Regionalne" (tudzież "Kolej Polska") które będzie tworem łączącym wszystkie kolejki marszałkowskie.
Być może zanim takie coś się stanie (za pewne długa droga jeszcze, póki co przeważa trend odwrotny) wszystkie przewozy dotowane (także TLk/IC/międzynarodowe) znajdą się w tej spółce.
2015-07-20 09:13:21 Autor: Ł
---.itsa.net.pl
Tylko przez Skierniewice? Mieszkańcom Strykowa, Zgierza, północnej części Łodzi itp. przydałyby się takie połączenia przez Łowicz.
2015-07-20 10:28:47 Autor: gustaw
---.dynamic.chello.pl
ale to już było-PO co było psuć
2015-07-20 10:31:19 Autor: Rаdek
---.dynamic.chello.pl
@Ł
Nie tak dawno były takie połączenia osobowy do Łowicza przedmieście i dalej jechał jako interregio do Warszawy. Muszę ci powiedzieć że tłumy w Strykowie i w Zgierzu nie wsiadały!
2015-07-20 10:35:41 Autor: Kflik
---.60.129.178
@Rаdek
Połączenie musi się przyjąć, nie da się uruchomić na kilka tygodni - nikt nie jeździ - to kasujemy.
W szczególności dotyczy połączeń regionalnych - czasem ktoś kupi albo nie kupi dodatkowy samochód w rodzinie, jak juz kupił to łatwo się na pociąg nie przesiądzie - chyba, że np. będzie miał dobry dojazd do stacji i dobry parking przy stacji.
Połączenia kolejowe trzeba planować na 10 lat i więcej a nie takie akcje jak w Polsce...
2015-07-20 11:10:33 Autor: kdk
---.toya.net.pl
Nie ma Ziemi Łódzkiej, co najwyżej Ziemia Łowicko-Sieradzka.
2015-07-20 11:27:48 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
Wygląda na to, że wprowadzenie ŁKA na trasę z dobrą frekwencją ma zamaskować frekwencyjną klapę dotychczasowych osiągnięć tej firmy.
To jedna możliwość. Z drugiej strony nie spodziewam się, żeby ministerstwo dopuściło do narażenia na konkurencję wobec najlepszego ekonomicznie połączenia swojej ulubionej spółki. Trasa Łódź Warszawa jest przecież złotym jajem dla PKP IC i to bardzo szczególnym, bo zapewniającym frekwencję tylko o określonych porach dnia. Wystarczy dać jakiejkolwiek konkurencji sloty o innej porze, nawet tylko w jedną stronę, żeby ją utrącić.
Jednym słowem - kiełbasa wyborcza - trzeba było coś do Łodzi przywieźć z okazji propagandówki rządu więc wysmażono taki nieświeży mielony.
2015-07-20 11:51:37 Autor: kość
---.dynamic.gprs.plus.pl
@wdr
Wreszcie będą mogły wykorzystać swoją maksymalną prędkość 160 km/h ;-)
2015-07-20 13:32:56 Autor: tomwaw
---.10.53.106
W tej chwili z obu spółek tylko KM mają tabor który mógłby obsłużyć takie połączenie - albo Impulsy 2 x 5 członów albo push-pulle, bo te Flirty ŁKA są może i fajne ale o wiele za małe na takie połączenie, chyba żeby je łączyć po trzy naraz
2015-07-20 13:35:42 Autor: criss
---.46.186.19
@kdk
od X w. było łęczyckie, podzielone w XII wieku na łęczyckie i sieradzkie, od I wojny jest łódzkie, bo Łódź jest stolicą administracyjną regionu.
zanim się coś napisze, to warto wpierw przeczytać.... poznać zasady wydzielania prowincji/regionów, poznać historię...
2015-07-20 15:12:42 Autor: huciński PL
---.dynamic.chello.pl
Tak samo powinno być na LK E30, Kraków < > Katowice, tj. szybka kolej aglomeracyjna, obsługiwana pół na pół przez Koleje Małopolskie/Koleje Śląskie, co 0,5 - 1godzinę, czas jazdy 55 minut, z kilkoma zatrzymaniami pomiędzy.
I " busa można odesłać do lamusa".
2015-07-20 15:56:12 Autor: Cracoviak
---.dynamic.chello.pl
@hucinskiPL,
55 minut na trasie Kraków-Katowice (rzecz jasna po modernizacji na min. 160 km/h, której nasze pra pra pra pra pra pra pra wnuki się może doczekają he he he) to nie za duża wartość czasowa? Przecież ww. czas idzie jeszcze zbić i to znacząco. Przecież z Krakowa do Katowic koleją jest mniej niż 80 km.
2015-07-20 21:18:36 Autor: Strateg
---.icpnet.pl
A mnie się marzy połączenie Poznań Warszawa realizowane wspólnie przez Koleje Wielkopolskie i Koleje Mazowieckie. Pociągi obydwu przewoźników spotykają się w Kutnie więc obie firmy mogą tylko zyskać. Zaczyna się nowa perspektywa więc jest okazja by kupić wspólnie EZT do obsługi tej trasy (albo duże należące do obu przewoźników albo średnie, które można ze sobą łączyć)
2015-07-21 23:06:00 Autor: Semko
---.icpnet.pl
A jaki interes mają w tym Koleje Mazowieckie i Warszawa?
2015-07-24 21:03:05 Autor: Siemens
---.dynamic.gprs.plus.pl
Siemens Tramwajem do Warszawy?