Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mazowsze wciąż daleko od Puszczy Białowieskiej. Nie będzie unijnego wsparcia na modernizację linii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mazowsze wciąż daleko od Puszczy Białowieskiej. Nie będzie unijnego wsparcia na modernizację linii
Pod koniec minionego roku władze województwa mazowieckiego sporządziły listę inwestycji do Kontraktu Terytorialnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wśród nich znalazł się projekt zakładający usprawnienie komunikacji kolejowej w relacji Warszawa-Siedlce-Białowieża. Niestety, projekt nie znalazł się na liście negocjacyjnej.

- Samorząd województwa zgłosił projekt „Efektywna komunikacja na trasie Warszawa-Siedlce-Białowieża” do Kontraktu Terytorialnego w ramach PO Polska Wschodnia. Jednak w ramach weryfikacji projektów pod kątem ich przygotowania, priorytetów inwestycyjnych i konieczności ograniczenia listy do kontraktu, zgodnie z oczekiwaniami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, projekt nie znalazł się na liście negocjacyjnej - wyjaśnia Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Projekt "Efektywna komunikacja na trasie Warszawa-Siedlce-Białowieża" miał na celu uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Białowieża – Hajnówka – Siedlce  i dalej do Warszawy, głównie w celu usprawnienia ruchu turystycznego. Realizacja projektu miała być ściśle związana z modernizacją linii kolejowych nr 31 oraz 52. Projekt zakładał także opcję elektryfikacji linii, a także zakup taboru kolejowego dedykowanego realizacji tych przejazdów (najprawdopodobniej pięć nowych pociągów do obsługi połączenia). "Stale rosnące zapotrzebowanie na przewozy turystyczne w rejony Puszczy Białowieskiej (szczególnie w okresie letnio – wakacyjnym), w zderzeniu z niewystarczającą podażą miejsc przewozowych oferowanych przez przewoźników kolejowych powoduje obniżenie atrakcyjności tej gałęzi na rzecz m.in. transportu indywidualnego" - czytamy w opisie projektu projektu zgłoszonego do listy negocjacyjnej programu Polska Wschodnia.

Powiat hajnowski szuka rozwiązań

Przekreślenie projektu jest znaczącą stratą dla powiatu hajnowskiego, który potrzebuje usprawnienia komunikacji, szczególnie pod kątem poprawy dojazdu dla turystów. Konsorcjum firm: Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Ekoton przygotowało niedawno dokument "Analiza dostępności komunikacyjnej regionu Puszczy Białowieskiej". W dokumencie opracowanym na zlecenie władz powiatu hajnowskiego wysunięto postulaty dotyczące poprawy komunikacji, w tym zwiększenie atrakcyjności oferty kolejowej. Zasugerowano m. in. wznowienie przewozów kolejowych na linii do Białowieży i modernizację linii kolejowej Siedlce – Hajnówka do prędkości 100-120 km/h, co pozwoliłoby na skrócenie czasu przejazdu pociągów w tej relacji o 20-30 min. Rekomendowano m.in. dążenie do zwiększenia liczby pociągów na trasie Siedlce – Hajnówka (zwłaszcza w weekendy), jak również do zwiększenia liczby bezpośrednich połączeń Warszawa – Hajnówka. Podkreślono, że modelową sytuacją byłoby uruchomienie codziennego bezpośredniego połączenia. Zasugerowano również poprawę systemu skomunikowań połączeń w Siedlcach z pociągami do i z Warszawy. Dokument mówi również o usprawnieniu innych gałęzi transportu.

Projekt modernizacji linii Siedlce - Hajnówka nie może co prawda liczyć na środki zewnętrzne, ale możliwe, że PKP PLK będą prowadziły kolejne prace rewitalizacyjne na linii. Jak nieoficjalnie dowiedział się "Rynek Kolejowy", kolejarze przymierzają się do dalszych robót na linii przy wykorzystaniu tzw. materiałów staroużytecznych. Niewykluczone, że na niektórych odcinkach pociągi pasażerskie po zrealizowaniu prac mogłyby rozpędzać się do 100 km/h.

W tej chwili linia Siedlce - Hajnówka ma kluczowe znaczenie dla remontu trasy Warszawa - Białystok, ponieważ już od kilku miesięcy fragmentem linii jest prowadzony objazd dla składów towarowych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi Łódź – Radom? Mazowsze nie mówi nie

Pasażer

Mazowieckie: Likwidacja linii to szkodliwe działanie

Biznes

Mazowieckie: Likwidacja linii to szkodliwe działanie

lp, Rynek Kolejowy 27 lutego 2013

Podkarpackie: Samorząd przeciwny zawieszaniu linii w regionie

Infrastruktura

Mazowsze: Ponad 300 mln zł na kolej w budżecie 2015 r.

Biznes

Zobacz również:

Pociągi Łódź – Radom? Mazowsze nie mówi nie

Pasażer

Mazowieckie: Likwidacja linii to szkodliwe działanie

Biznes

Mazowieckie: Likwidacja linii to szkodliwe działanie

lp, Rynek Kolejowy 27 lutego 2013

Podkarpackie: Samorząd przeciwny zawieszaniu linii w regionie

Infrastruktura

Mazowsze: Ponad 300 mln zł na kolej w budżecie 2015 r.

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5