Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ÖBB ma zupełnie nowego pierwszego Railjeta (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
22-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Siemens Mobility

Podziel się ze znajomymi:

Koleje Austriackie (ÖBB) uruchomiły 22 marca pociąg złożony z zupełnie nowych wagonów RailJet. Pociąg ma być niezwykle wygodny i niezwykle cichy.

Prowadzony przez specjalnie przygotowanego do kursowania ze składem RailJet Vectronem, dziewięciowagonowy pociąg ma około 240 metrów długości i oferuje 532 miejsca siedzące. Składa się kolejno z (licząc od lokomotywy): bezprzedziałowego wagonu drugiej klasy (economy) z możliwością przewozu rowerów i ze strefą dla rodzin z dziećmi, bezprzedziałowego wagonu drugiej klasy, bezprzedziałowego wagonu 2 klasy w strefie ciszy, bezprzedziałowego wagonu 2 klasy, wagony restauracyjnego, w którym obniżono podłogę z myślą o osobach z niepełnosprawnościami (z toaletą bez barier), wagon bezprzedziałowy klasy 1, wagon klasy pierwszej z przedziałami sześcioosobowymi, przedziałami business (czteroosobowymi), ze strefą ciszy. dwóch wagonów pierwszej klasy z przedziałami klasy biznes, pokładowej restauracji z miejscami siedzącymi, czterech wagonów drugiej klasy (klasy ekonomicznej), wielofunkcyjnego wagonu klasy ekonomicznej oraz wagonu klasy ekonomicznej. 

Wagony można obejrzeć dokładnie na stronie Kolei Austriackich.

Najważniejsze rozwiązania techniczne obejmują zaawansowane technologicznie lekkie wózki, okna ze specjalną siatką przewodzącą sygnał telefonów komórkowych, innowacyjne systemy dystrybucji energii z redundantnym zasilaniem sąsiednich wagonów oraz system autodiagnostyki, który zapewnia stały kontakt z zapleczem technicznym. Nie tylko reaguje on na awarie i przekazuje informacje o nich do centrum serwisowego, ale wykonuje tzw. predykcję, czyli wykrywa potencjalne przyszłe usterki i reaguje na zużycie się części pociągów. Pozwala to na uniknięcie przestoju składu.

Nowe Railjety będą mogły kursować z prędkością 230 km/h. Na razie mogą kursować po Austrii, ale otrzymają także homologację w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Słowacji i Węgrzech oraz w Szwajcarii. Oznacza to, że będą prowadzić pociągi międzynarodowe. Na razie pierwszy nowy pociąg RailJet kursuje z Widnia do zlokalizowanego przy granicy szwajcarskiej Feldkirchen, jednak wkrótce pojawią się także na linii Monachium – Innsbruck – Bolzano – Werona.

Dodatkowe zamówienie na nowe Railjety

Railjet nowej generacji został opracowany i jest budowany przez Siemens Mobility w Wiedniu i opiera się na tej samej platformie, co nowe pociągi Nightjet (mieliśmy okazję nimi pojechać i opisać nasze wrażenia z podróży nim). ÖBB pierwotnie zamówiło osiem pociągów, ale teraz zamówiło dodatkowe 19. Siemens Mobility dostarczy łącznie 27 Railjetów nowej generacji.

– Cieszymy się, że rozszerzamy naszą flotę dalekobieżną ÖBB o 19 kolejnych Railjetów nowej generacji. Ludzie podróżują coraz więcej i wielu z nich woli to robić pociągiem. W odpowiedzi na ten rozwój, który jest korzystny dla środowiska i klimatu, zwiększamy liczbę nowoczesnych pociągów. Nowa generacja Railjet oferuje naszym pasażerom prawdziwie pierwszorzędne wrażenia z podróży i podnosi komfort kolei na nowy poziom – powiedział Andreas Matthä, prezes ÖBB. Spółka będzie chciała niedługo zwiększyć liczbę połączeń między Austrią a Włochami. Jeszcze więcej pociągów ma być za kilka lat, dzięki otwarciu nowego Tunelu Brenner, około 2029 roku.

– Nowa generacja Railjetów z wieloma imponującymi innowacjami we wnętrzu zapewnia pasażerom najwyższy poziom komfortu i wygody. Przyczyniając się do zwiększenia atrakcyjności podróży koleją, pociągi te w istotny sposób przyczynią się do osiągnięcia celów klimatycznych. Zamówienie na 19 dodatkowych pociągów jest silnym sygnałem podkreślającym jakość i technologię Siemens Mobility – dodał Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock Siemens Mobility

Innowacje na pokładzie i pod pokładem

Nowe, zaawansowane technologicznie lekkie wózki są o 30 procent lżejsze, zapewniają wyższy poziom komfortu niż porównywalne produkty i wymagają mniej surowców do produkcji. Sprawiają one również, że eksploatacja pociągu jest bardziej ekonomiczna w całym cyklu życia, ponieważ zużywa on mniej energii, szczególnie podczas przyspieszania i hamowania.

Ponadto zespoły wagonowe mają szyby, które są optymalnie przepuszczalne dla fal radiowych, co zapewnia lepszy odbiór sygnału komórkowego. Opatentowane okna mają specjalną strukturę uzyskaną przy użyciu wiązki laserowej, która jest ledwo wykrywalna przez pasażerów. Okna te, opracowane przez firmę Siemens w Wiedniu, przewodzą sygnał 50 razy silniejszy niż standardowe szkło. Pomiary przeprowadzone na już eksploatowanym pociągu ÖBB Railjet wykazały, że dostępny czas dobrego odbioru 4G został wydłużony o 33 procent.

Dalszy zrównoważony rozwój osiągnięto poprzez zwiększenie efektywności energetycznej pociągu dzięki takim funkcjom, jak oświetlenie wewnętrzne LED, system klimatyzacji działający z pompą ciepła zarówno do chłodzenia, jak i ogrzewania oraz wentylacja świeżym powietrzem regulowana w zależności od poziomu CO2 w powietrzu wewnętrznym. Nowo opracowany system dystrybucji energii w pociągu również przyczynia się do zwiększenia wydajności: Jest on wysoce wydajny w konwersji napięcia i transporcie energii w pociągu aż do gniazdek elektrycznych na siedzeniach pasażerów.

Powrót do idei kanapy, nie fotela. Będzie wygodniej

W zależności od preferencji, pasażerowie mają wybór miejsc siedzących: w przedziałach, w przestrzeniach bezprzedziałowych lub w podwyższonych miejscach siedzących o nieco większej wysokości. Pasażerowie preferujący cichszą jazdę mogą usiąść w wyznaczonych strefach ciszy, podczas gdy rodziny mogą korzystać ze stref rodzinnych ze stolikami do gier. Oparcia siedzeń bez szczelin zapewniają większą prywatność między rzędami siedzeń, dzięki czemu pasażerowie mogą na przykład bez przeszkód pracować na laptopach. W całym pociągu dostępna jest usługa WiFi, a na zamontowanych pod sufitem wyświetlaczach i innych ekranach dostępny jest przejrzysty, najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej.

Komfort pasażerów jest dodatkowo zwiększony dzięki koncepcji oświetlenia wnętrza, które automatycznie dostosowuje się do pory dnia. Zarówno kolor światła, jak i temperaturę w przedziałach można indywidualnie regulować.

Nowe podwójne fotele są wyposażone w składane środkowe podłokietniki, dzięki czemu można je przekształcić w małą kanapę, jeśli jest dostępna. Każdy rząd siedzeń jest również wyposażony w trzy opcje ładowania: port USB, bezprzewodowe ładowanie NFC i gniazdo zasilania 230 V. Bagaż można bezpiecznie przechowywać bez nadzoru w miejscach dostępnych za pośrednictwem NFC lub indywidualnych kodów numerycznych.

Z myślą o pasażerach o ograniczonej mobilności, pociąg posiada trzy miejsca dla wózków inwalidzkich i dostęp bez barier przez wyjątkowo szerokie wejście na poziomie peronu w wagonie wielofunkcyjnym. W wagonie wielofunkcyjnym dostępne jest również miejsce do przechowywania nart i desek snowboardowych, a także sześć miejsc na rowery.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Austria: ÖBB mocno zwiększają ofertę

Pasażer

Austria: ÖBB mocno zwiększają ofertę

Roman Czubiński 03 grudnia 2023

Więcej pociągów między Niemcami i Austrią

Pasażer

Więcej pociągów między Niemcami i Austrią

Artur Bogdanowicz 06 września 2023

Austria: Niewielka podwyżka cen biletów i nowe pociągi Nightjet

Pasażer

Austria: Niewielka podwyżka cen biletów i nowe pociągi Nightjet

Artur Bogdanowicz (współpraca: ms) 05 listopada 2022

Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]

Tabor i technika

Nowe pociągi Nightjet. Z Wiednia do Paryża i z Amsterdamu do Zurychu

Tabor i technika

Zobacz również:

Austria: ÖBB mocno zwiększają ofertę

Pasażer

Austria: ÖBB mocno zwiększają ofertę

Roman Czubiński 03 grudnia 2023

Więcej pociągów między Niemcami i Austrią

Pasażer

Więcej pociągów między Niemcami i Austrią

Artur Bogdanowicz 06 września 2023

Austria: Niewielka podwyżka cen biletów i nowe pociągi Nightjet

Pasażer

Austria: Niewielka podwyżka cen biletów i nowe pociągi Nightjet

Artur Bogdanowicz (współpraca: ms) 05 listopada 2022

Nowe pociągi Nightjet dla Kolei Austriackich [zdjęcia, film]

Tabor i technika

Nowe pociągi Nightjet. Z Wiednia do Paryża i z Amsterdamu do Zurychu

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5