NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Automatyczna rekompensata za opóźnienie w Czechach. A w Polsce?

| Kasper Fiszer 09.12.2022 1,2k

Automatyczna rekompensata za opóźnienie w Czechach. A w Polsce?
fot. NOLB Mh, lic. CC BY-SA 3.0
Czescy podróżni mogą liczyć na automatyczny zwrot części opłaty za bilet, jeśli ich pociąg jest znacznie opóźniony. Podobne rozwiązanie na razie nie funkcjonuje w Polsce, ale PKP Intercity nie wyklucza jego wprowadzenia w przyszłości. Najpierw zamierza jednak pokazać podróżnym swoją aplikację.
Przepisy unijne wymuszają na przewoźnikach kolejowych wypłatę odszkodowań pasażerom podróżującym pociągami opóźnionymi o przynajmniej godzinę, jeśli kwota zwrotu nie jest niższa niż 4 euro i spełnionych zostanie kilka dodatkowych warunków. Wysokość rekompensaty jest ustalona odgórnie i stanowi pewien procent ceny biletu. Spółki realizują ten obowiązek różnie, ale większość z nich wymaga od klientów złożenia specjalnego wniosku.

Nowe udogodnienie dla pasażerów CD

Tak do niedawna było również w przypadku Kolei Czeskich CD. Przewoźnik zmienił jednak zasady i od niedawna wypłaca części podróżnych odszkodowania w sposób automatyczny. Osoby, które kupiły bilet za pośrednictwem konkretnej aplikacji, a ich podróż była bezprzesiadkowa, nie muszą dokonywać żadnych działań, by procent wartości biletu wrócił na ich konto. Na takie udogodnienie na razie nie mogą natomiast liczyć podróżni z Polski. – Aktualnie aby otrzymać odszkodowanie, trzeba złożyć do nas wniosek i załączyć do niego kopie dokumentów potwierdzających przejazd opóźnionym pociągiem – mówi Agnieszka Serbeńska z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Wkrótce ma zostać wydana aplikacja PKP IC

Odpowiednie dokumenty można nadać pocztą tradycyjną, przesłać za pośrednictwem strony internetowej przewoźnika bądź złożyć w kasie biletowej. – Rozpatrujemy je w ciągu miesiąca – zapewnia nasza rozmówczyni. Zaznacza przy tym, że PKP Intercity zautomatyzowało proces weryfikacji zgłoszeń, dzięki czemu oczekiwanie na odpowiedź jest obecnie krótsze.

Najważniejszy polski przewoźnik dalekobieżny nie wyklucza jednak, że w przyszłości wprowadzi rozwiązanie podobne do czeskiego. Miałoby ono jednak dotyczyć tylko pasażerów, którzy kupowaliby bilety we własnej aplikacji PKP Intercity. – Niedługo udostępnimy ją podróżnym – zapowiada przedstawicielka spółki. Automatyczny zwrot środków mógłby zostać wprowadzony w ramac kolejnych usprawnień aplikacji.

Zwroty z tytułu opóźnień są w Polsce rzadko przyznawane przez innych przewoźników. Ceny ich biletów są na ogół na tyle niskie, że potencjalna kwota odszkodowania nie przekroczyłaby pułapu równowartości 4 euro.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5