NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Austria: Czy kontrakty PSC przyznawano uczciwie? Transportowe echa “afery Ibizy”

| inf. pras., oprac. RC 08.09.2019 2,6k

Austria: Czy kontrakty PSC przyznawano uczciwie? Transportowe echa “afery Ibizy”
Pociąg WestBAHN w WiedniuBy Tokfo, CC BY 3.0 at, commons.wikimedia.org
Rezygnacja z przetargu i bezpośrednie powierzenie obsługi jednego z regionów kolei państwowej OeBB mimo wyższej ceny mogły być motywowane politycznie – podejrzewa udziałowiec prywatnego austriackiego przewoźnika Westbahn. Na potwierdzenie przywołuje nagrane ukrytą kamerą wypowiedzi prawicowego polityka, do niedawna będącego wicekanclerzem Austrii. Sprawą zajmie się austriacki urząd do spraw walki z korupcją. Sprawę nagłośniło stowarzyszenie niezależnych przewoźników kolejowych AllRail.EU, które postuluje w związku z tym przyspieszony zakaz stosowania trybu bezprzetargowego w całej UE.
Wiosną bieżącego roku austriackim życiem politycznym wstrząsnęło ujawnienie tzw. taśm z Ibizy. Wykonane potajemnie w lipcu 2017 r. na hiszpańskiej wyspie nagrania dokumentowały próby manipulowania opinią publiczną w wykonaniu przywódcy populistycznej prawicowej Wolnościowej Partii Austrii (FPOe) Heinza Christiana Strache. Polityk proponował kobiecie podającej się za krewną rosyjskiego oligarchy ułatwienia w inwestycjach na terenie Austrii oraz kontrakty rządowe. Ceną za te korzyści miała być przychylność mediów, które miały zostać przez oligarchę zakupione.

Choć głównym wątkiem rozmów były właśnie sprawy rynku mediów, w nagraniach – jak informuje zrzeszenie niezależnych przewoźników kolejowych AllRail.EU – pojawiły się też tematy transportowe. Według AllRail Strache odgrażał się, że skonfliktowany z jego partią przedsiębiorca Hans Peter Haselsteiner – właściciel m. in. blisko połowy udziałów największego prywatnego przewoźnika pasażerskiego w Austrii Westbahn – po wejściu FPOe do rządu przestanie otrzymywać jakiekolwiek kontrakty od władz państwowych. Scenariusz zaczął się spełniać: w grudniu 2017 r. partia Strachego zasiliła rządzącą Austrią koalicję, a jednym z resortów oddanych pod jej kontrolę stało się Ministerstwo Transportu (kierował nim z jej ramienia Norbert Hofer).

Po ujawnieniu nagrań Haselsteiner zapowiedział gruntowne przeanalizowanie wszystkich przetargów publicznych, w których w ciągu półtora roku rządów FPOe startowały firmy z jego udziałem, pod kątem ewentualnych niedozwolonych praktyk, jakich mogły dopuścić sie organy władzy. W tym czasie o zamówienia na przewozy użyteczności publicznej w niektórych krajach związkowych (Górna Austria, Salzburg, Vorarlberg) ubiegała się między innymi Westbahn (poprzedni, obejmujący całą Austrię kontrakt na takie przewozy wygasa w grudniu bieżącego roku). Przewoźnik – jak twierdzi – nie otrzymał jednak z ministerstwa żadnej odpowiedzi na składane oferty. Resort podpisał w trybie bezprzetargowym umowę na przewozy na terenie Vorarlbergu z państwowymi Kolejami Austriackimi (OeBB), choć żądana przez nie cena była znacznie wyższa – podaje AllRail.

W ocenie prywatnego przewoźnika takie postępowanie przyczyniło się do wymiernych strat, poniesionych nie tylko przez WestBahn, ale także przez austriackich podatników. Szkody te – na podstawie porównania z danymi z innych krajów europejskich, w których stosuje się otwarte przetargi na obsługę linii – są szacowane przez firmę na ok. 1,5 miliarda euro w ciągu 10 lat. Jak podaje AllRail, przedstawiciele Westbahn po ujawnieniu taśm z Ibizy powzięli ponadto podejrzenia, że decyzja ówczesnego ministra transportu z FPOe była motywowana politycznie. Zawiadomienie w tej sprawie zostało już złożone do austriackich organów śledczych.

Sekretarz generalny AllRail Nick Brooks w ślad za władzami WestBahn wezwał Komisję Europejską do natychmiastowego ścisłego uregulowania trybu powierzenia bezpośredniego przy kontraktach PSC. Jak dodał, w jego ocenie pożądane byłoby nawet bardziej radykalne rozwiązanie: całkowity zakaz zawierania umów w takim trybie jeszcze przed grudniem 2023 r. – Pozwolioby to uniknąć tego rodzaju podejrzanych sytuacji, a także zapobiec marnotrawieniu środków publicznych – uzasadnił Brooks.

Rząd kanclerza Sebastiana Kurza upadł pod koniec maja 2017 r. Przyczyną wyrażenia wotum nieufności przez austriacki parlament było właśnie ujawnienie nagrań z Ibizy. Niewiele wcześniej na skutek afery populiści z FPOe wystąpili z koalicji rządowej. W tym miesiącu mają odbyć się nowe wybory.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Austria (214)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Austria (214)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5