Partnerzy serwisu:
Komentarze

Antonowicz: PKP Cargo posiada fundamenty dla dalszego rozwoju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Antonowicz: PKP Cargo posiada fundamenty dla dalszego rozwoju
Fot. Jacek Goździewicz
– Sytuacja firmy PKP Cargo – delikatnie mówiąc – nie jest dobra, więc pracy jest bardzo dużo, ale światełko w tunelu widać wyraźnie – mówił Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, podczas prezentacji wyników finansowych Grupy za pierwsze półrocze. Firma zanotowała aż 200 mln zł straty. Dobrej myśli odnośnie polepszenia sytuacji firmy, jest dr Mirosław Antonowicz z Akademii Leona Koźmińskiego, który komentuje dla Rynku Kolejowego obecna sytuację przewoźnika. Przekonuje przy tym, że PKP Cargo posiada fundamenty dla dalszego rozwoju.

Ocena działalności gospodarczej Grupy PKP Cargo za pierwsze półrocze wymaga pogłębionych analiz. Co prawda Grupa zanotowała stratę netto, ale posiada fundamenty dla dalszego rozwoju. Niemniej należy zwrócić uwagę na następujące elementy.

Po pierwsze, wyniki Grupy każą zastanowić się nad skutkami akwizycji AWT dla PKP Cargo w kontekście np. braku oszacowania i identyfikacji wszystkich ryzyk związanych z zakupem tego podmiotu i ich wpływie na całą Grupę w przyszłości.

Po drugie, sytuacja na rynku w zakresie przewozów towarów jest niewątpliwie złożona. Konkurencja międzygałęziowa jest niezwykle silna i nie ma charakteru wyrównanego, co jest jedną z przyczyn stopniowej utraty rynku przez kolejowy transport towarowy. Konkurencja wewnątrzgałęziowa dotyczy przewozów masowych naturalnie ciążących do transportu kolejowego i podlegających wahaniom. Spadek popytu na usługi transportowe wykonywane przez PKP Cargo ma w pewnym sensie wymiar niezależny, wynikający z obiektywnych przyczyn rynkowych (potrzeb gospodarki w danym przedziale czasu), na które przewoźnik nie bardzo ma wpływ (np. spadek inwestycji infrastrukturalnych czy wzrost cen). Trzeba przy tym zauważyć, iż popyt na rynku przewozów ładunków ma charakter pochodny. Tę zależność możemy obserwować na rynku przewozu kruszyw. Implikacje na rynku przewozów masowych i ich wahania wskazują na kierunki rozwojowe tzn. np. położenia zdecydowanego nacisku na rozwój przewozów intermodalnych. Rynek spedycyjno-transportowy w ogóle stawia na rozwój połączeń kolejowych na dalekich trasach transeuropejskich, ale także takich jak np. Europa – Chiny. Polska jest bowiem idealnym miejscem ulokowania „hubów” przeładunkowych.

Szacunki Organizacji Narodów Zjednoczonych wskazują, że w korytarzu panazjatyckoeuropejskim może być przewożonych około 1 mln kontenerów drogą kolejową w roku 2030 roku. Musi być zatem zwiększana częstotliwość kursowania pociągów i liczba połączeń. Podmioty gospodarcze, np. Grupa Cargo, operujące na dalekich trasach, także południkowych, mogą zyskać, przy czym w tym względzie należy zachować ostrożny optymizm. Dodatkowo niezbędne są dalsze inwestycje w segmencie przewozów intermodalnych zarówno w tabor specjalistyczny, jak i poprawę parametrów techniczno-eksploatacyjnych terminali przy wykorzystaniu środków unijnych.

Po trzecie strategia w zakresie kosztów działalności operacyjnej musi zakładać ich ciągłą racjonalizację i analizę strukturalną oraz rodzajową w kierunku oszacowania i monitorowania ich wpływu na rentowność, np. analiza kosztów działalności operacyjnej usług obcych oraz pozostałych kosztów operacyjnych, albowiem kumulują one wiele zdarzeń gospodarczych, które rzutują na rentowność Grupy.

Generalnie najważniejsza jest dla Grupy elastyczność i zdolność dostosowawcza posiadanych zasobów do zmieniających się potrzeb klientów i zmian na rynku oraz innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów klientów przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań techniczno-technologicznych i organizacyjno-zarządczych.

Jako że spółka PKP Cargo jest spółką giełdową, ważne są również wskaźniki rynku kapitałowego (np. wskaźnik zysku na jedną akcję), ponieważ one pozwalają inwestorom na ocenę atrakcyjności danej spółki w zakresie lokowania kapitału oraz wpływają na jej notowania. Z uwagi na solidne podstawy spółki w tym względzie, zasadniczych zmian się nie spodziewam, raczej w długim okresie będą widoczne tendencje rozwojowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5