Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Amerykańskie doświadczenia z "zaprojektuj i buduj"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Amerykańskie doświadczenia z "zaprojektuj i buduj"
W ciągu ostatnich 25 lat przetargi na roboty infrastrukturalne weszły na dobre do polskiej praktyki. Ponieważ krajowa gospodarka przez cały okres powojenny nie znała i nie stosowała przetargów w dzisiejszym rozumieniu, to szereg światowych doświadczeń wypływających ze stopniowej ewolucji tego systemu może obecnie umykać uwadze. 

Doświadczenia zbierano metodą “prób i błędów”, ale duży wpływ miały tez sukcesywnie uchwalane i wprowadzane rozporządzenia prawne. Z biegiem czasu zmieniały się opinie w takich kwestiach jak: “kiedy robić coś własnymi silami a kiedy zastosować „outsourcing przez kontrakt?”, “czy najniższa cena powinna być jedynym kryterium?”, “czy lepszy jest przetarg typu „buduj”’ czy „projektuj i buduj’?”.

Szczególnie sposób „projektuj i buduj” zyskał dużą popularność z kilku przyczyn: 1) w teorii projektowanie i wykonawstwo w jednym ręku powinno uczynić cały proces łatwiejszym a nawet tańszym, 2) duże, zbiurokratyzowane organizacje publiczne straciły zdolność precyzyjnego projektowania i przygotowania kompletnej dokumentacji, chętnie umywając ręce i przekazując te funkcje zewnętrznym firmom, 3) w wielu sytuacjach model ‘projektuj i buduj’ okazał się sukcesem, podchwyconym i reklamowanym później przez firmy oferujące takie kompleksowe usługi.

Niestety, nie ma róży bez kolców i ostatnie doniesienia z Bostonu są poważnym ostrzeżeniem: oto zarząd kolei dojazdowych Massachusetts Bay Transportation Authority (MBTA) postanowił wydłużyć istniejącą Zieloną Linię o dodatkowe 4,7 mili, w terenie zabudowanym lecz inżyniersko stosunkowo łatwym. Odcinek podzielono aż na 4 sekcje, projektowanie podobno przekraczało możliwości (a może chęci?) inwestora, który scedował i projektowanie, i wykonawstwo, i nadzór nad wykonawstwem na firmy zewnętrzne. Ku zaskoczeniu zarządu MBTA koszty za każdą z czterech sekcji zaczęły rosnąć od 20 do 100%, a mimo renomowanych firm wykonawczych zaczęły się mnożyć problemy z koordynacją, pojawiły się opóźnienia oraz usterki jakościowe. Na dziś zarząd MBTA całkowicie wstrzymał prace, a zamiast inżynierów nad całą sytuacja głowi się obecnie rosnąca liczba prawników i księgowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

Pasażer

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Gorszy dostęp firm do zamówień publicznych?

Prawo i polityka

Gorszy dostęp firm do zamówień publicznych?

wnp.pl, 4 lutego 2011 04 lutego 2011

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

Pasażer

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Gorszy dostęp firm do zamówień publicznych?

Prawo i polityka

Gorszy dostęp firm do zamówień publicznych?

wnp.pl, 4 lutego 2011 04 lutego 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5