Partnerzy serwisu:
Innowacje

Ambitny projekt JSW oraz PKP Cargo: Powstaną lokomotywy na wodór?

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
14-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Ambitny projekt JSW oraz PKP Cargo: Powstaną lokomotywy na wodór?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Przedstawiciele zarządów Jastrzębskiej Spółki Węglowej oraz PKP Cargo podpisali 14 czerwca w Krakowie podczas konferencji IMPACT`18 list intencyjny na rzecz wspólnych, innowacyjnych przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z komercyjnym wykorzystaniem paliwa wodorowego. Dokument zakłada m.in. kooperacje na rzecz badań, analiz, a w przyszłości produkcji nowych typów wagonów i lokomotyw manewrowych o napędzie wodorowym oraz późniejszego ich utrzymania oraz eksploatacji.

JSW oraz PKP Cargo zidentyfikowały możliwość realizacji wspólnych przedsięwzięć, których kluczowym celem będzie wypracowanie innowacyjnych rozwiązań sprzyjających zmniejszeniu zużycia energii, paliw i emisji spalin związanych z komercyjną eksploatacją wagonów i lokomotyw na paliwo wodorowe. Strony zakładają potencjalną współpracę z innymi partnerami w uzasadnionym zakresie, dokonają również analizy możliwości inwestycyjnych na terenach byłej kopalni KWK Krupiński.

– JSW stawia na wodór, jako paliwo przyszłości. Zgodnie z strategią rozwoju JSW na lata 2018-2030 intensywnie pracujemy na rzecz rozwoju czystych technologii wodorowych. Badamy możliwości wykorzystania wodoru wyodrębnionego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym procesu koksowania, jesteśmy aktywnie zaangażowani w projekty E-mobility – mówi Daniel Ozon, prezes JSW. – Dążymy do wykorzystania gazu koksowniczego do produkcji czystego wodoru, który mógłby w przyszłości stać się również bezemisyjnym paliwem napędowym dla nowoczesnego taboru PKP Cargo – dodaje Ozon.

Współpraca JSW i PKP Cargo to kolejny etap działań, które podejmuje JSW, największy producent węgla koksującego w UE w zakresie wdrożenia technologii separacji wodoru z gazu koksowniczego. Wyseparowany i oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, ekologicznego transportu publicznego, zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania (szpitale, szkoły, urzędy).

– Podpisany list intencyjny świadczy o dużej wadze, jaką przywiązuje Zarząd PKP Cargo do optymalizacji procesów i stawianie na innowacyjne rozwiązania w naszej strategii rozwoju. Wykorzystanie wodoru do napędu naszych lokomotyw podniesie konkurencyjność naszych przewozów. PKP Cargo jest największym przewoźnikiem towarowych w Polsce i jednym z największych w Europie. I chcemy być przedsiębiorstwem, które nie tylko jest liderem rynku przewozowego, ale także nadaje ton innowacjom na kolei. Współpraca z JSW to kolejny krok, by stać się liderem innowacyjności w transporcie kolejowym, gdyż lokomotywy o napędzie wodorowym wprowadziłyby nas na zdecydowanie wyższy poziom rozwoju – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Prezes Warsewicz ma nadzieję, że w ciągu kilku lat powstanie projekt lokomotywy wodorowej, a niewykluczone, że to zadanie uzyska dofinansowanie ze strony Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Tabor i technika

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Michał Szymajda 20 lipca 2023

Parowozownia Wolsztyn: Jesteśmy na dobrej drodze do wznowienia ruchu

Tabor i technika

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Maj na polskiej kolei. Rośnie liczba pasażerów, gorzej w towarach

Infrastruktura

Lokomotywy PKP Cargo pociągną letnie składy PKP Intercity

Tabor i technika

Grupa PKP: Potrafimy działać w kryzysie

Biznes

Grupa PKP: Potrafimy działać w kryzysie

Roman Czubiński 12 czerwca 2023

Zobacz również:

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Tabor i technika

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Michał Szymajda 20 lipca 2023

Parowozownia Wolsztyn: Jesteśmy na dobrej drodze do wznowienia ruchu

Tabor i technika

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Maj na polskiej kolei. Rośnie liczba pasażerów, gorzej w towarach

Infrastruktura

Lokomotywy PKP Cargo pociągną letnie składy PKP Intercity

Tabor i technika

Grupa PKP: Potrafimy działać w kryzysie

Biznes

Grupa PKP: Potrafimy działać w kryzysie

Roman Czubiński 12 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5