Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alternatywnej trasy Warszawa – Olsztyn nie będzie. Warmia i Mazury nie zainteresowane

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
20-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Alternatywnej trasy Warszawa – Olsztyn nie będzie. Warmia i Mazury nie zainteresowane
Fot. Marek Rudzianiec, PolRegioRegionalny pociąg na Mazurach
Mimo zaplanowanej modernizacji linii kolejowej 35 z Ostrołęki do stacji Chorzele (na granicy województwa mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego), na razie nie ma co liczyć na przedłużenie modernizacji w kierunku Szyman, skąd do Olsztyna wiodą już nowe tory. Województwo warmińsko-mazurskie nie jest zainteresowane taką inwestycją.

Obecnie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, PKP PLK przygotowuje się do modernizacji linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele. Projekt jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowych. Ogłoszenie przetargu w trybie „projektuj i buduj” planowane jest w I kwartale 2018 roku. Poseł Jacek Protas zwrócił się z pytaniem o plany ministerstwa dotyczące dalszej modernizacji tej linii na odcinku Chorzele – Wielbark – Szymany.

– Dalszy remont linii na wskazanym odcinku pozwoli na stworzenie szybkiego połączenia kolejowego między województwem warmińsko-mazurskim a północno-wschodnią częścią Mazowsza. Należy w tym celu skomunikować wszystkie linie, które przeszły lub przejdą w najbliższym czasie gruntowny remont, m.in. odcinki Olsztyn – Szczytno, Szczytno – Pisz – Ełk. Inwestycja umożliwi uruchomienie nowych regionalnych połączeń kolejowych m.in. między Olsztynem i Ostrołęką. Poprawi także skomunikowanie regionalnego portu lotniczego Olsztyn-Mazury i korzystnie wpłynie na jego rozwój – trafnie zauważa poseł Protas i apeluje o przygotowanie potrzebnej do naprawy linii inwestycji.

Warmia i Mazury nie są zainteresowane

Ministerstwo nie ma dla posła dobrych informacji. Podsekretarz stanu w MI Andrzej Bittel zauważa, że właściwym źródłem finansowania dla prac rewitalizacyjnych na odcinku Chorzele – Szymany byłby Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

– Jednakże urząd marszałkowski nie zgłaszał do realizacji w ramach RPO na lata 2014–2020 projektu dotyczącego prac na linii kolejowej nr 35 na odcinku Chorzele – Szymany. W związku z powyższym, w obecnej perspektywie finansowej nie są planowane prace modernizacyjne w przedmiotowej lokalizacji – odpowiada posłowi Andrzej Bittel. Jeszcze bardziej przygnębiające wydaje się stwierdzenie, że pomimo tworzenia przez ministerstwo i PKP PLK perspektywy finansowania inwestycji kolejowych w Polsce na lata 2021–2027 urząd marszałkowski województwa warmińsko-mazurskiego nie zgłosił zadania obejmującego prace na linii kolejowej nr 35 na odcinku Chorzele – Wielbark – Szymany. Mimo że odcinek wymagający najpilniejszych prac – między Wielbarkiem a stacją Chorzele – ma zaledwie 18 kilometrów.

Stracona szansa na ożywienie mazurskich torów


Wygląda więc na to, że aby stworzyć alternatywny, stosunkowo szybki ciąg transportowy pomiędzy Warszawą a Olsztynem (przez Tłuszcz, Ostrołękę, Szymany i Szczytno), który stworzyłby nowe możliwości dla kolei regionalnej i towarowej, zabraknie blisko… 20- kilometrów dobrego toru. Wpłynie to także na sporą deficytowość autobusów szynowych, które urząd marszałkowski uruchamia z Olsztyna na lotnisko w Szymanach. Połączenie wydłużone do Ostrołęki mogłoby bowiem, pod warunkiem remontu odcinka Szymany – Chorzele, poprawić napełnienia w często pustych pociągach. Nie mówiąc już o poprawieniu atrakcyjności turystycznej regionu poprzez stworzenie możliwości dojazdu w serce Mazur regionalnym pociągiem od strony Ostrołęki (poseł Protas trafnie zauważył, że remontowana będzie wkrótce linia Ełk – Szczytno).

Tymczasem w ostatnich dniach warmińsko-mazurski urząd marszałkowski poinformował o zakupie prawdopodobnie najdroższego w historii produkcji składów EN57 pojazdu tego typu. UM zapłaci za niego niemal 12 mln zł.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Infrastruktura

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Jakub Madrjas 05 maja 2023

PKP PLK zmodernizuje fragment linii 275 od Miłkowic do Leszna Górnego

Infrastruktura

Czechy: Pociągi z Liberca do Czeskiej Lipy pojadą w godzinę

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Infrastruktura

Budimex zmodernizuje kolejny odcinek E65 na Śląsku?

Jakub Madrjas 05 maja 2023

PKP PLK zmodernizuje fragment linii 275 od Miłkowic do Leszna Górnego

Infrastruktura

Czechy: Pociągi z Liberca do Czeskiej Lipy pojadą w godzinę

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5