NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Alternatywnej trasy Warszawa – Olsztyn nie będzie. Warmia i Mazury nie zainteresowane

| Michał Szymajda 20.02.2018 7,7k

Alternatywnej trasy Warszawa – Olsztyn nie będzie. Warmia i Mazury nie zainteresowane
Regionalny pociąg na MazurachFot. Marek Rudzianiec, PolRegio
Mimo zaplanowanej modernizacji linii kolejowej 35 z Ostrołęki do stacji Chorzele (na granicy województwa mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego), na razie nie ma co liczyć na przedłużenie modernizacji w kierunku Szyman, skąd do Olsztyna wiodą już nowe tory. Województwo warmińsko-mazurskie nie jest zainteresowane taką inwestycją.
Obecnie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, PKP PLK przygotowuje się do modernizacji linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele. Projekt jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowych. Ogłoszenie przetargu w trybie „projektuj i buduj” planowane jest w I kwartale 2018 roku. Poseł Jacek Protas zwrócił się z pytaniem o plany ministerstwa dotyczące dalszej modernizacji tej linii na odcinku Chorzele – Wielbark – Szymany.

– Dalszy remont linii na wskazanym odcinku pozwoli na stworzenie szybkiego połączenia kolejowego między województwem warmińsko-mazurskim a północno-wschodnią częścią Mazowsza. Należy w tym celu skomunikować wszystkie linie, które przeszły lub przejdą w najbliższym czasie gruntowny remont, m.in. odcinki Olsztyn – Szczytno, Szczytno – Pisz – Ełk. Inwestycja umożliwi uruchomienie nowych regionalnych połączeń kolejowych m.in. między Olsztynem i Ostrołęką. Poprawi także skomunikowanie regionalnego portu lotniczego Olsztyn-Mazury i korzystnie wpłynie na jego rozwój – trafnie zauważa poseł Protas i apeluje o przygotowanie potrzebnej do naprawy linii inwestycji.

Warmia i Mazury nie są zainteresowane

Ministerstwo nie ma dla posła dobrych informacji. Podsekretarz stanu w MI Andrzej Bittel zauważa, że właściwym źródłem finansowania dla prac rewitalizacyjnych na odcinku Chorzele – Szymany byłby Regionalny Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

– Jednakże urząd marszałkowski nie zgłaszał do realizacji w ramach RPO na lata 2014–2020 projektu dotyczącego prac na linii kolejowej nr 35 na odcinku Chorzele – Szymany. W związku z powyższym, w obecnej perspektywie finansowej nie są planowane prace modernizacyjne w przedmiotowej lokalizacji – odpowiada posłowi Andrzej Bittel. Jeszcze bardziej przygnębiające wydaje się stwierdzenie, że pomimo tworzenia przez ministerstwo i PKP PLK perspektywy finansowania inwestycji kolejowych w Polsce na lata 2021–2027 urząd marszałkowski województwa warmińsko-mazurskiego nie zgłosił zadania obejmującego prace na linii kolejowej nr 35 na odcinku Chorzele – Wielbark – Szymany. Mimo że odcinek wymagający najpilniejszych prac – między Wielbarkiem a stacją Chorzele – ma zaledwie 18 kilometrów.

Stracona szansa na ożywienie mazurskich torów


Wygląda więc na to, że aby stworzyć alternatywny, stosunkowo szybki ciąg transportowy pomiędzy Warszawą a Olsztynem (przez Tłuszcz, Ostrołękę, Szymany i Szczytno), który stworzyłby nowe możliwości dla kolei regionalnej i towarowej, zabraknie blisko… 20- kilometrów dobrego toru. Wpłynie to także na sporą deficytowość autobusów szynowych, które urząd marszałkowski uruchamia z Olsztyna na lotnisko w Szymanach. Połączenie wydłużone do Ostrołęki mogłoby bowiem, pod warunkiem remontu odcinka Szymany – Chorzele, poprawić napełnienia w często pustych pociągach. Nie mówiąc już o poprawieniu atrakcyjności turystycznej regionu poprzez stworzenie możliwości dojazdu w serce Mazur regionalnym pociągiem od strony Ostrołęki (poseł Protas trafnie zauważył, że remontowana będzie wkrótce linia Ełk – Szczytno).

Tymczasem w ostatnich dniach warmińsko-mazurski urząd marszałkowski poinformował o zakupie prawdopodobnie najdroższego w historii produkcji składów EN57 pojazdu tego typu. UM zapłaci za niego niemal 12 mln zł.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5