Prawdopodobnie najdroższy EN57 w historii - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej
NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Prawdopodobnie najdroższy EN57 w historii

| Przemysław Farsewicz, Michał Szymajda 15.02.2018 189

Prawdopodobnie najdroższy EN57 w historii
EN57 zmodernizowany w ZNTK MMFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Zaskoczenia nie było, jedyna oferta w przetargu województwa warmińsko–mazurskiego na dostawę jednego zmodernizowanego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego okazała się najkorzystniejsza. Tym samym do regionu trafi pojazd bazujący na konstrukcji EN57. Marszałek zapłaci za niego prawie 12 mln zł.
Województwo poszukiwało w przetargu zmodernizowanego ezt na bazie konstrukcji EN57. Pojazd ma być trójczłonowy. Zamawiający wymagał ponadto od producenta 36-miesięcznej gwarancji liczonej od daty odbioru końcowego na wszystkie elementy i podzespoły pojazdu.

151 pytań w przetargu i jeden oferent

W przetargu złożono rekordową ilość zapytań. Było ich aż 151. W bardzo wielu przypadkach zamawiający przychylał się do uwag oferenta – jak w przypadku rezygnacji z pomysłu instalowania jednej toalety na rzecz dwóch, czy wymagań TSI we wszystkich obszarach, których jednostka zmodernizowana nie jest w stanie spełnić.

W postępowaniu przetargowym wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyły ją Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki". Co więcej, oferta zmieściła się w budżecie zamawiającego, który przygotował dokładnie 12,225 mln zł brutto. Oferta ZNTK "Mińsk Mazowiecki” wyniosła z kolei 11,99 mln zł brutto.

Producent zagwarantował ponadto okres gwarancji wydłużony w stosunku do wymagań zamawiającego o 12 miesięcy oraz, że skróci termin wykonania zamówienia do 240 dni. Na realizację zadania województwo przewidywało w specyfikacji zamówienia bardzo dużo czasu, bo aż 270 dni. Aż 40 procent oceny wykonawców stanowią kryteria jakości, w tym że będzie to długość okresu gwarancji (30 proc.) i termin wykonania (10 proc.). Pozostałe 60 proc. oceny stanowi cena. Po ocenie oferty przyznano producentowi komplet 100 punktów, wskazując ją jako najkorzystniejszą.

Z gniazdkami, internetem i klimatyzacją

Jak czytamy w specyfikacji zamówienia, w środku przewidziano miejsca siedzące dla minimum 154 pasażerów oraz minimum 170 miejsc stojących. Pojazd ma być trójczłonowy oparty na wózkach dwuosiowych. Konstrukcja stopni wejściowych musi umożliwiać swobodne i bezpieczne wyjście oraz wejście z peronów o wysokości od 300 do 1000 mm nad poziomem główki szyny. Pojazd ma mieć możliwość jazdy z prędkością do 120 km/h.

Producent ma zaoferować w pojeździe układ jednoprzestrzenny na całej długości 2. klasy. Przestrzenie przy drzwiach wejściowych muszą być oddzielone od części pasażerskiej za pomocą ścian wykonanych z przezroczystego szkła. W składzie znajdą się co najmniej 4 wieszaki na rowery. Wykonawca wydzieli także co najmniej dwa miejsca do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Dla każdej pary foteli producent zamontuje jedno podwójne gniazdko. W pojeździe znajdzie się jedna toaleta dostosowana dla osób niepełnosprawnych i z możliwością przewijania niemowląt. Nad komfortem podróżnych ma czuwać także klimatyzacja, a nad bezpieczeństwem – monitoring. Pojazd będzie też wyposażony w elektroniczny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – wewnętrznej i zewnętrznej. Do dyspozycji podróżnych będzie także Wi-Fi.

Ile kosztuje nowy pociąg?

Alternatywą dla zakupu zmodernizowanego EN57 może być kupno nowego pociągu. Analizę porównawczą obu opcji przeprowadziliśmy wiosną 2016 roku.

W 2015 r. w przetargu na fabrycznie nowe dwa czteroczłonowe pojazdy dla trójmiejskiej SKM zwycięzca – nowosądecki Newag – zażądał kwoty 17,8 mln zł brutto za sztukę. Z uwagi na podobną podaż miejsc to właśnie pojazdy czteroczłonowe powinny być alternatywą dla EN57 w przewozach aglomeracyjnych, ale tam, gdzie starsze EZT nie jeżdżą wypełnione do ostatniego miejsca, można rozważyć zakup taboru trójczłonowego. Takie Impulsy odebrała w 2014 r. Południowa Grupa Zakupowa. Każdy kosztował 14,7 mln zł brutto. Wydaje się więc, że województwo warmińsko-mazurskie, dorzucając zaledwie kilka milionów do zamówienia, mogłoby mieć zupełnie nowy pojazd, szybszy, cichszy, bezpieczniejszy i wygodniejszy od zmodernizowanego.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS