Partnerzy serwisu:

Alternatywna kolej: AĂŠrotrain

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-06-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 18 czerwca 2010

Podziel się ze znajomymi:

Alternatywna kolej: AĂŠrotrain
Historia kolejnictwa na świecie pełna jest ciekawych historii i niezwykłych pomysłów. Takim interesującym przykładem może być francuski Aérotrain, który w ostatecznym rozrachunku przegrał z TGV. Pomysł na ten pojazd opierał się na idei stworzenia poduszkowca na specjalnym torze, napędzanego silnikiem odrzutowym lub turbośmigłowym. Czy to jeszcze kolej?

Prace nad prototypowym pojazdem tego typu miały miejsce we Francji w latach 60. i 70. XX wieku. Pierwszy tor powstał pomiędzy Gometz-le-Châtel a Limour w 1966 r. Było to właściwie połączenie kolei jednoszynowej i poduszkowca – tor uniesiony nad ziemię na wspornikach, skonstruowano z żelbetu, w przekroju przypominał on literę „T”. Mierzył 6,7 km długości.

Trzy lata później powstał drugi tor, niedaleko tego pierwszego, zbudowany z aluminium i asfaltu. W tym samym czasie skonstruowano także 18-kilometrową trasę w Loiret niedaleko Orleanu – testowano tam pojazdy typu I80-250 i I80-HV, wykorzystujących technologię poduszki powietrznej. Ten pierwszy mógł zabrać na pokład 80 pasażerów; 5 marca 1974 r. rozpędził się do prędkości 430 km/h.

 



Jak się później okazało, dni pociągu Aérotrain były jednak policzone. Francuski rząd zrezygnował bowiem z utworzenia połączenia obsługiwanego przez ten środek transportu, mającego połączyć podparyskie lotniska Orly i Roissy. Rozwijały się także połączenia TGV. Z tych powodów zrezygnowano z dalszych prac nad kolejowym poduszkowcem. W 2007 r. ostatnie pozostałości po eksperymentalnym torze zostały poddane rozbiórce podczas budowy autostrady.

 

 

Do francuskiej nazwy i pomysłu, nawiązali w latach 70. XX wieku Amerykanie. Skonstruowali oni własny Aerotrain. Został on wyprodukowany przez firmę Rohr Industries Inc. Budowa pierwszego prototypowego pojazdu rozpoczęła się w 1972 r. W Kalifornii powstał natomiast tor testowy o długości 2,4 km. Odrzutowy Aerotrain osiągnął na nim prędkość tylko 230 km/h.

Z szerszego wdrożenia projektu zrezygnowano, m.in. ze względu na wysokie koszty budowy infrastruktury. Jak się okazało, budowa nawet średniej długości odcinka toru kosztowałaby tyle, ile wynosi budżet niejednego państwa. Pojazd był także bardzo hałaśliwy. W 2009 r. ostatni amerykański Aerotrain został przetransportowany do muzeum kolejnictwa w Pueblo.

 

 

Do nazwy "Aerotrain" nawiązali stosunkowo niedawno także Japończycy. Naukowcy z uniwersytetu w Toho opracowali pojazd, który nazwali "powietrznym pociągiem". Jednak ten projekt to już bardziej technologia lotnicza, niż związana z transportem kolejowym, nawet szeroko pojmowanym:

 




Artykułem o Aérotrain rozpoczynamy mini-cykl tekstów przedstawiających w zwięzły sposób stosunkowo mało znane, niezwykłe epizody z historii kolejnictwa. Kolejne przykłady alternatywnej kolei z przeszłości, już wkrótce w dziale "Technika" RK.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010 24 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010 09 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010 15 lipca 2010

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010 24 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010 09 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010 15 lipca 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5