Alstom dostarczy trzy elektryczne lokomotywy wielosystemowe Traxx Universal spółce Captrain Polska. Lokomotywy będą dopuszczone do eksploatacji na trasie Polska – Francja w sześciu krajach: w Polsce, Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Austrii i Francji
W ramach współpracy Alstom dostarczy trzy lokomotywy wielosystemowe Traxx Universal trzeciej generacji do obsługi połączeń intermodalnych. Pojazdy będą dopuszczone do eksploatacji w co najmniej sześciu krajach: w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji, Belgii i Luksemburgu. Za produkcję taboru odpowiadać będzie zakład Alstom w Kassel w Niemczech, natomiast nadwozia lokomotyw powstaną we wrocławskim zakładzie Alstom Polska.
– Captrain Polska używa lokomotyw Traxx, zarówno w konfiguracji MS jak i DC od ponad 10 lat i jesteśmy z nich bardzo zadowoleni. Do tej pory wszystkie lokomotywy tej platformy były przez nas dzierżawione, jednak zgodnie z polityką firmy, po przekroczeniu pewnej liczby lokomotyw danego typu decydujemy się na uzupełnienie floty o lokomotywy własne – podkreśla Paweł Szczapiński, prezes zarządu Captrain Polska.
– Obecny poziom 10 sztuk lokomotyw MS oraz podjęta niedawno decyzja o zbudowaniu własnego magazynu części zamiennych i rozwijaniu kompetencji naszego warsztatu w Wołowie w kierunku tej właśnie platformy lokomotyw, to właściwy moment, aby zdecydować, że to właśnie lokomotywy Traxx będą pierwszymi nowoczesnymi lokomotywami zakupionymi przez Captrain Polska. Nie bez znaczenia jest fakt posiadania przez tę lokomotywę homologacji we wszystkich krajach, w jakich operują spółki Captrain z grupy Rail Logistics Europe – dodał.
Lokomotywy Traxx Universal są dopuszczone do eksploatacji w 20 krajach, w których pokonują łącznie ponad 300 mln km rocznie. Wielosystemowe pojazdy trzeciej generacji mogą osiągać prędkość 160 km na godzinę, umożliwiając prowadzenie cięższych pociągów w porównaniu do innych lokomotyw tej samej klasy. Ich konstrukcja jest oparta o sprawdzoną, modułową platformę, stosowaną w transporcie pasażerskim i towarowym, w przewozach krajowych i transgranicznych, dostępną w różnych konfiguracjach (AC, DC, wielosystemowe).
Pojazdy będą wyposażone w system sygnalizacji Onvia (wcześniej znany jako Atlas). Jest to rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), pokrywające największą liczbę krajów i linii. W okresie gwarancyjnym Alstom będzie pełnić funkcję podmiotu odpowiedzialnego za konserwację (ECM) oraz odpowiadać za serwis prewencyjny lokomotyw. W ramach kontraktu pracownicy Captrain Polska zostaną przeszkoleni również do samodzielnego wykonywania czynności serwisowych na lokomotywach.
– Jesteśmy dumni z kolejnego kontraktu dla przewoźnika świadczącego usługi międzynarodowe. Lokomotywy Traxx zapewnią zwiększoną wydajność operacyjną i niezawodność, a także lepszą dostępność dzięki wydłużonym okresom międzyprzeglądowym. Cieszymy się, że rozwiązania Alstom od wielu lat pomagają operatorom logistycznym w realizacji ich strategicznych celów, przyczyniając się do rozwoju zrównoważonej i niskoemisyjnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej – podkreśla Beata Rusinowicz, dyrektor zarządzająca Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.
Od 2000 roku włączono do eksploatacji ponad 5,7 tys. lokomotyw Alstom, które są wykorzystywane w wielu krajach Europy, a także w Azji, Ameryce Północnej i Afryce. Alstom - jak sam podkreśla - jest też liderem segmentu utrzymania lokomotyw. Obecnie zapewnia utrzymanie ponad 2 450 lokomotyw na całym świecie, w tym ponad 600 lokomotyw Traxx.