NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Alstom: Przejęcie Bombardiera zależy od decyzji KE

| Roman Czubiński 10.07.2020 65

Alstom: Przejęcie Bombardiera zależy od decyzji KE
By E656073 - Own work, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Rezygnacja z wytwarzania niektórych rodzin taboru, przekazanie na zewnątrz części technologii oraz pozbycie się dwóch zakładów – to propozycja działań mających ograniczyć wpływ planowanej fuzji Alstomu z Bombardier Transportation na rynek. Tak sformułowane deklaracje zostaną teraz ocenione przez Komisję Europejską. Jeśli jej decyzja będzie pozytywna, proces łączenia będzie mógł zostać zakończony do połowy 2021 r.
11 czerwca Alstom oficjalnie powiadomił o zamiarze transakcji Komisję Europejską. Teraz, wraz z Bombardier Transportation, przedstawił unijnej instytucji propozycje działań mających ograniczyć wpływ planowanej transakcji na monopolizację rynku. W opracowaniu ich treści uczestniczyła także Caisse de depot et placement du Québec (CDPQ) – właściciel 30% akcji niemieckiego oddziału Bombardier Transportation, a od lutego bieżącego roku także główny udziałowiec Alstomu.

W zamian za przychylną decyzję KE w sprawie przejęcia dotychczasowego konkurenta Alstom zobowiązał się przekazać poza nowo powstałą firmę technologie związane z projektem pociągu dużej prędkości V300 Zefiro (Frecciarossa 1000). Bombardier opracował tę rodzinę pojazdów wspólnie z Ansaldo Breda, przejętą później przez Hitachi Rail. Przekazana innym podmiotom lub wygaszona ma zostać także produkcja taboru regionalnego z rodzin: Coradia Polyvalent Alstomu oraz Talent 3 Bombardiera. Potencjalny europejsko-kanadyjski gigant kolejowy miałby także pozbyć się zakładów we francuskim Reichshoffen i niemieckim Hennigsdorfie. Przedstawione Komisji propozycje obejmują ponadto udostępnienie interfejsów niektórych wyrobów Bombardier Transportation z zakresu sygnalizacji pokładowej oraz systemów kontroli ruchu pociągów.

Propozycje będą teraz podlegały ocenie KE. Alstom zapewnia, że w sprawie wyliczonych wyżej kroków będą mogły wypowiedzieć się także reprezentacje pracowników zakładów, których dotyczą. Według planów Alstomu proces przejmowania Bombardier Transportation ma zakończyć się w pierwszej połowie przyszłego roku. Na razie – według zapewnień koncernu – przygotowania przebiegają zgodnie z planem.

Sformułowanie takiej oferty jest kolejnym krokiem do fuzji Alstomu i Bombardiera. Sondażowe rozmowy w sprawie połączenia działów kolejowych obu koncernów trwały już na początku roku. Wbrew ówczesnym spekulacjom problemy lotniczej części koncernu Bombardier nie doprowadziły do porzucenia tego planu. W lutym potwierdzono go już oficjalnie. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, powstanie drugi najpotężniejszy koncern taborowy po chińskim CRRC. Właśnie obawa przed ekspansją chińskiego producenta na rynek europejski jest – oprócz dążenia koncernu Bombardier do pozbycia się długów – główną motywacją do połączenia obu potentatów.

Przypomnijmy, że Bombardier zapowiedział redukcję 2,5 tys. miejsc pracy, czyli około 11 proc. zatrudnionych w jednostce lotniczej.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5