Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alstom: Pierwszy zespół hybrydowy przebudowany na bateryjny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
19-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W Clermont-Ferrand zaprezentowano przeznaczony na rynek francuski bateryjny zespół trakcyjny. Jest to dawna hybryda spalinowo-elektryczna, zmodernizowana przez Alstom. Władze francuskich regionów, jako organizatorzy transportu, w ramach pilotażu zamówiły na razie pięć takich pojazdów.

Prace nad bardziej ekologicznym taborem do obsługi linii niezelektryfikowanych rozpoczęły się w styczniu 2021 r. Oprócz SNCF i Alstomu w programie wzięło udział pięć regionów: Owernia-Ren-Alpy, Hauts-de-France, Nowa Akwitania, Okcytania i Prowansja – Alpy – Lazurowe Wybrzeże. Wartość programu wyniosła 40,2 mln euro.

Adaptacja zamiast produkcji od zera

Zdecydowano się na zastosowanie napędu elektrycznego połączonego z bateriami jako źródłem zasilania. Zasięg na odcinkach niezelektryfikowanych miał wynosić co najmniej 80 km. Konstrukcja bazuje na wyprodukowanych przez Bombardier Transportation zespołach spalinowo-elektrycznych z platformy AGC. W wybranych, kilkunastoletnich egzemplarzach silnik Diesla zastąpiono modułem bateryjnym. Korzyścią, oprócz samego ograniczenia emisji, ma być obniżenie kosztów zasilania oraz zwiększenie mocy pojazdu na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Z pakietu bateryjnego będzie można korzystać również podczas jazdy pod siecią, wyrównując często występujące we Francji spadki napięcia.

Pierwszy tak zmodyfikowany pojazd, przeznaczony dla Nowej Akwitanii, wyjechał z zakładów Alstomu w Crespin (również przejętych wraz z Bombardierem) latem. Testy dynamiczne wykazały jak dotąd, że do prędkości 60 km/h baterie i system ich ładowania działa poprawnie. Obecnie próby, symulujące różne tryby jazdy zbliżone do normalnych warunków eksploatacyjnych, odbywają się już z wyższymi prędkościami (maksymalna to 160 km/h). Etap testów powinien zakończyć się na przełomie bieżącego i przyszłego roku.

Francuska kolej pasażerska od 2035 r. bez Diesla

Gdy skład uzyska niezbędne dopuszczenia, możliwe stanie się wdrożenie tego typu zespołów na szerszą skalę. Przebudowa ma odbywać się podczas planowych napraw P5. Ostatnie spalinowe zespoły trakcyjne (dziś niemal połowa parku pojazdów tego typu we Francji to właśnie AGC), w tym również hybrydy spalinowo-elektryczne, mają zostać wyeliminowane do roku 2035. Pierwszy, testowany obecnie egzemplarz bateryjny ma zacząć wozić pasażerów w grudniu 2024 r.

– Dekarbonizacja transportu to sedno naszej strategii. Rozwiązanie bateryjne to uzupełnienie palety, którą oferujemy, wraz z napędem wodorowym i hybrydowym – deklaruje prezes francuskiego oddziału Alstomu Jean-Baptiste Eyméoud. Producent przewiduje, że dzięki zmianie źródła napędu okres eksploatacji pojazdu zostanie przedłużony o ok. 20 lat.

Spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne AGC były pierwszymi na świecie seryjnie produkowanymi pojazdami tego typu. Pierwszy z nich zaczął kursować liniowo w roku 2007.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom w Polsce wyróżniony certyfikatem Top Employer

Biznes

Alstom w Polsce wyróżniony certyfikatem Top Employer

inf. pras. Alstom 18 stycznia 2024

Alstom z umową na wodorowe Coradie na południe Włoch

Tabor i technika

Alstom: Częściowo piętrowe EZT wożą już pasażerów pod Paryżem

Tabor i technika

Alstom partnerem programu Katowice Miastem Fachowców

Biznes

Alstom partnerem programu Katowice Miastem Fachowców

inf. pras. Alstom 26 października 2023

Alstom zmodernizuje metro w Belo Horizonte

Infrastruktura

Alstom zmodernizuje metro w Belo Horizonte

Roman Czubiński 22 października 2023

Zobacz również:

Alstom w Polsce wyróżniony certyfikatem Top Employer

Biznes

Alstom w Polsce wyróżniony certyfikatem Top Employer

inf. pras. Alstom 18 stycznia 2024

Alstom z umową na wodorowe Coradie na południe Włoch

Tabor i technika

Alstom: Częściowo piętrowe EZT wożą już pasażerów pod Paryżem

Tabor i technika

Alstom partnerem programu Katowice Miastem Fachowców

Biznes

Alstom partnerem programu Katowice Miastem Fachowców

inf. pras. Alstom 26 października 2023

Alstom zmodernizuje metro w Belo Horizonte

Infrastruktura

Alstom zmodernizuje metro w Belo Horizonte

Roman Czubiński 22 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5