Koleje Kazachskie odebrały pierwszy elektrowóz Prima, wyprodukowany przez Alstom w miejscowych zakładach EKZ w Nursultan. Kolejne lokomotywy z kontraktu na ponad sto egzemplarzy mają również być wytwarzane na miejscu. Producent podkreśla, że mowa o jednej z najbardziej uniwersalnych lokomotyw elektrycznych na świecie.
Typ lokomotywy, którego pierwszy egzemplarz opuścił kazachskie zakłady, nosi oznaczenie Prima M4 KZ4AT oraz numer seryjny 0021. Jest to pierwszy w ogóle elektrowóz pasażerski, który opuścił jako nowy zakłady w Kazachstanie. Wcześniej kazachski przewoźnik narodowy KTZ zamówił 20 takich pojazdów, jednak zostały one wyprodukowane we Francji w latach 2014-2016.
Lokomotywa reprezentuje odmianę zaprojektowaną specjalnie z myślą o potrzebach KTZ. Przystosowano ją do ekstremalnych warunków pogodowych: jak twierdzi producent, może ona pracować w zakresie temperatur od -50 do +50 stopni Celsjusza. Elektrowóz rozwija prędkość maksymalną 200 km/h. Przedstawiciele Alstomu zaznaczają, że koncern dostarczył kazachskiemu przewoźnikowi pojazd na światowym poziomie technicznym.
– To zasługa naszej silnej współpracy z KTZ oraz ambitnego planu lokalizacji produkcji. To zarazem świadectwo możliwości produkcyjnych naszych zakładów EKZ. Będzie on odgrywał rolę kluczową dla całej kazachskiej branży kolejowej – mówi cytowany w komunikacie Alstomu dyrektor zarządzający koncernu w Azji Środkowej i Zachodniej Guillaume Tritter.
O przejęciu EKZ przez Alstom
pisaliśmy przed kilkoma laty. Zatrudniający 850 osób zakład specjalizował się do tej pory w serwisie i utrzymaniu lokomotyw z rodziny Prima oraz w produkcji transformatorów. W Ałmatach działa drugi ważny zakład koncernu – fabryka napędów rozjazdowych.
Pozycja Alstomu w Kazachstanie jest silna od dawna. Kontrakt na dostawę i wieloletnie utrzymanie 119 lokomotyw Prima KZ4AT oraz 302 przeznaczonych do ruchu towarowego Prima T8 KZ8A podpisano w roku 2010. W całym regionie Alstom – według własnych danych – zatrudnia ponad tysiąc pracowników. Jego oddziały narodowe działają także w Azerbejdżanie i Uzbekistanie.