NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Pierwsza lokomotywa Prima wyprodukowana w Kazachstanie

| Roman Czubiński 25.07.2021 4,7k

Pierwsza lokomotywa Prima wyprodukowana w Kazachstanie
fot. Alstom
Koleje Kazachskie odebrały pierwszy elektrowóz Prima, wyprodukowany przez Alstom w miejscowych zakładach EKZ w Nursultan. Kolejne lokomotywy z kontraktu na ponad sto egzemplarzy mają również być wytwarzane na miejscu. Producent podkreśla, że mowa o jednej z najbardziej uniwersalnych lokomotyw elektrycznych na świecie.
Typ lokomotywy, którego pierwszy egzemplarz opuścił kazachskie zakłady, nosi oznaczenie Prima M4 KZ4AT oraz numer seryjny 0021. Jest to pierwszy w ogóle elektrowóz pasażerski, który opuścił jako nowy zakłady w Kazachstanie. Wcześniej kazachski przewoźnik narodowy KTZ zamówił 20 takich pojazdów, jednak zostały one wyprodukowane we Francji w latach 2014-2016.

Lokomotywa reprezentuje odmianę zaprojektowaną specjalnie z myślą o potrzebach KTZ. Przystosowano ją do ekstremalnych warunków pogodowych: jak twierdzi producent, może ona pracować w zakresie temperatur od -50 do +50 stopni Celsjusza. Elektrowóz rozwija prędkość maksymalną 200 km/h. Przedstawiciele Alstomu zaznaczają, że koncern dostarczył kazachskiemu przewoźnikowi pojazd na światowym poziomie technicznym.

– To zasługa naszej silnej współpracy z KTZ oraz ambitnego planu lokalizacji produkcji. To zarazem świadectwo możliwości produkcyjnych naszych zakładów EKZ. Będzie on odgrywał rolę kluczową dla całej kazachskiej branży kolejowej – mówi cytowany w komunikacie Alstomu dyrektor zarządzający koncernu w Azji Środkowej i Zachodniej Guillaume Tritter.

O przejęciu EKZ przez Alstom pisaliśmy przed kilkoma laty. Zatrudniający 850 osób zakład specjalizował się do tej pory w serwisie i utrzymaniu lokomotyw z rodziny Prima oraz w produkcji transformatorów. W Ałmatach działa drugi ważny zakład koncernu – fabryka napędów rozjazdowych.

Pozycja Alstomu w Kazachstanie jest silna od dawna. Kontrakt na dostawę i wieloletnie utrzymanie 119 lokomotyw Prima KZ4AT oraz 302 przeznaczonych do ruchu towarowego Prima T8 KZ8A podpisano w roku 2010. W całym regionie Alstom – według własnych danych – zatrudnia ponad tysiąc pracowników. Jego oddziały narodowe działają także w Azerbejdżanie i Uzbekistanie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5