NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Alstom blisko ogromnego kontraktu na lokomotywy dla Ukrainy. Francja gwarantuje finansowanie

| Jakub Madrjas 13.05.2021 6k

Alstom blisko ogromnego kontraktu na lokomotywy dla Ukrainy. Francja gwarantuje finansowanie
fot. Alstom
Dziś podpisano ukraińsko-francuskie porozumienie międzyrządowe na zakup lokomotyw towarowych dla Kolei Ukraińskich Ukrzaliznycia. Według nieoficjalnych informacji, do których dotarł "Rynek Kolejowy", chodzi nawet o 2,4 mld euro za dostawę 130 lokomotyw wraz z ich utrzymaniem.
Przedstawiciele rządów Francji i Ukrainy z premierem Denysem Szmyhalem na czele podpisali dziś umowę ramową na modernizację floty lokomotyw elektrycznych Ukrzaliznyci. Wstępnie szacuje się, że UZ zakupią aż 130 elektrycznych lokomotyw towarowych. Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", w ramy kontraktu wejdzie utrzymanie taboru, a jego wartość osiągnie nawet o 2,4 mld euro.

– W Alstomie postrzegamy podpisanie ukraińsko-francuskiego porozumienie międzyrządowego na zakup lokomotyw towarowych jako ważny krok w kierunku zaopatrzenia Ukrainy w nowoczesne elektryczne lokomotywy. Doceniamy duży potencjał ukraińskiego rynku i jesteśmy gotowi uczestniczyć w rozwoju ukraińskiej infrastruktury kolejowej. Alstom oferuje doświadczenie, wiedzę i lokalizację produkcji – mówi prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge.

Duża część produkcji i utrzymania na Ukrainie

Alstom planuje zaoferować Ukrzaliznyci dwuczłonowe lokomotywy Prima T8, które mogą prowadzić pociągi o masie do 9 000 ton brutto i poruszać się z prędkością maksymalną 120 km/h; jest to zgodne z ustaleniami technicznymi zawartymi z producentem już w 2018 roku. Część lokomotyw będzie dwusystemowa, z zasilaniem 3 kV DC i 25 kV AC.

Podobne elektrowozy budowane są w Kazachstanie na rynek miejscowy i azerbejdżański, w związku z czym na Ukrainie powstały obawy, że to właśnie kazachska fabryka w Nur-Sułtan (d. Astana) zostanie producentem. Jak jednak poinformował "Rynek Kolejowy" Alstom, producent przewiduje lokalizację produkcji we Francji z dużym udziałem ukraińskim – do 35% – a także lokalizację usług utrzymania. – Oceniamy, że dzięki temu projektowi powstanie lub zostanie utrzymanych 7000 miejsc pracy na Ukrainie, zwiększy się panel dostawców, nastąpi transfer wiedzy, skorzystają na tym zarówno rynek ukraiński, jak i ukraińskie rynki eksportowe – powiedział prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge.

Rząd francuski bardzo wspomógł producenta taboru

Kluczową sprawą jest finansowanie inwestycji. Jak dowiedział się "RK", Alstom przedstawił wspólną ofertę z francuskim Skarbem Państwa i grupą banków pod przewodnictwem Deutsche Bank, pokrywającą 100% wartości inwestycji. Zawiera ona stałą, niską ratę, 19-letni okres spłaty i 3 lata karencji.

Ukrzaliznycia podała, że do 2025 r. planuje kupić co najmniej 50 lokomotyw elektrycznych do przewozu towarów, a do 2033 r. kolejne 265 lokomotyw.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (440)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (440)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5